Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2758 ggr
Myfairytale92
2014-09-30 13:27

Diagnoser...

Jag är en tjej som mått psykiskt dåligt sedan jag var liten. Idag har jag psykologkontakt och en läkare men min psykolog verkar inte förstå hur viktigt det är för mig att få en utredning som är gjord ordentligt då det gjordes en utredning på mig för 2 år sedan när jag mådde riktigt dåligt och då fick jag Asperger och ADD som diagnoser Det var mycket funderingar från mitt håll och familjen om någon slags personlighetsstörning Efter 5 minuter hos en hyrläkare plockade hon bort ADD diagnosen bara för att ritalina 40 mg inte fungerade trots att jag hade fått lite hjälp av 20 mg kapslar och de ökade till 40 mg för att de trodde det skulle hjälpa mera Jag känner mig fortfarande igen mig i massor av ADD problematiken förutom min Asperger diagnos Plus att jag är diagnoserad med Måttlig depressiv episod, paniksyndrom och sömnstörning Mina största problem i vardagen är koncentration, uppmärksamhet och ta instruktioner.. Just nu medicineras jag med zyprexa 5 mg mot humörsvängningar ,sömnstörning och ångest Men jag känner mig så trött hela dagarna Jag är orkeslös och känner mig så o motiverad Hur ska jag få läkaren och psykologen att förstå att jag behöver få bekräftat att jag inte har ett fungerande liv Jag försökte plugga i år igen men jag kan inte koncentrera mig och lyssna på lektionerna :/ Hjälp mig Jag vill inte vara 22 år och må så här längre

Annons:
vallhund
2014-09-30 13:44
#1

🤗

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lokko
2014-09-30 15:51
#2

Man kan inte ställe en diagnos utifrån hur bra medicinen verkar, det är ju befängt. Som att ge en patient med huvudvärk ett par alvedon och när dessa inte ger effekt dra slutsatsen att patienten inte har huvudvärk. Siffrorna varierar men en vanlig siffra är ca 30% av vuxna med ADHD inte får någon effekt av sin medicinering. Men att säga att dessa inte har ADHD skulle ses som direkt ovetenskapligt. Dessutom, har de olika medicinerna -ven de med samma verksamma substans olika effekt på olika individer så innan man kan säga att exempelvis metylfenida (ritalin, Concerta, medikinet) inte har effekt så bör alla varianter ha testats. Sen finns det en rad andra läkemedel som alternativ både  centralstimulerande och andra. Även om man bortser från de mediciner man kan få vid en diagnos så har ändå en diagnos stor betydelse, -för vilket rätt till stöd du har i exempelvis skolan, för hur du ska se på dig skälv och för vilka metoder som är bäst att använda för att minska sina besvär. osv. MEn framför allt om det är anledningen - att en diagnos avskrivs pga av låg påvisbar effekt ev medicinering bör du inte låta dem komma undan.  Stå på dig. Kräv att få träffa en annan psykiatriker, se till att få en godtagbar förklaring till att diagnosen lyfts bort eller at den återinsätts eller att sm du skriver få en ordentlig utredning. Som jag tror du själv är inne på det finns en hel del i symptombilden för en klinisk depression och för ADHD som är snarlika, så det finns kanske fog för att ifrågasätta diagnosen och göra en grundligare utredning. MEn som du skriver ta bort den pga av att effekten av medicineringen är låg är ju befängt! De flesta personer utan ADHD skulle uppleva en effekt av Ritalin, hoppas han inte är beredd att ge dessa en adhd-diagnos lika lättvindigt  som han tar bort din.  Anmäl till patientombudsmannen om du inte blir lyssnad på.

Lev väl.

Geru
2014-09-30 21:09
#3

Av vad jag har förstått så har dom svårt att sätta ADHD/ADD diagnoser om det är så att man är deprimerad eller liknande, pga att många av symptomen är likartade.

Det är ju dessutom en rätt lång utredning.

Men jag tycker det är helt fel att läkaren bara tog bort diagnosen om det är så att den är ställd ordentligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tarotlasse
2014-10-01 12:09
#4

När jag kände mig väldigt dåligt bemött av öppenvårds psyk här i stan.

När jag gjorde  min ADHD utredning så Pratade jag med min husläkare som blev lika bestört så hon hjälpte mig  att finna en privat mottagning som går under FK och landstinget och remitterade mig dit i stället.

Så fick det avsluta utredningen där.

Jag går fortfarande på denna mottagning och är helnöjd med både bemötandet och att men erbjuder oss patienter en rad olika KBT behandlingar avslappnings grupper mm

De tänker inte enbart  så enkelspårigt som bara på  medicinering som så många tyvärr gör  

Det kostar inte mig mer att gå på denna mottagning en på öppenvårdspsyk.

Så kan vara en idé att kolla om det finns något annat alternativ till psyk mottagning en dit du går i dag.

I övrigt kan jag bara hålla med  Lokko i inlägg #2  

Goggla på patientnämden i ditt län fyll i den digitala  blanketten där och skicka in den.

När jag gjorde detta så tog det bra två dagar så ringde enhetschefen för den vårdcentralen  jag  varit på och som jag ansåg gjort ett fel. De bad om ursäkt och erbjöd mig juridisk hjälp  och alla annan hjälp jag behövde för att rätta till  alla de stora problem jag fick med FK regelsystem.

För att en i deras personal gjorde ett fel i hanteringen av mitt ärende och kontakt med FK.  

Men de varken erkände eller hjälpte mig innan jag kontaktade patientnämnden men  när jag gjorde det så gick det väldigt snabbt.

Så all Idé och fylla i det formuläret och det  behöver inte vara på byråkrat Svenska utan förklara med din egna ord vad du upplever som ett problem och vad som gjorts fel.

Lasse

Upp till toppen
Annons: