Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1828 ggr
jonte_jonte
2014-09-30 20:32

medicinering av Nootropil vid ADD?

Hej, ja precis som rubriken så undrar jag om Nootropil/piracetam skulle kunna vara en tänkbar medicin för Add/Adhd? Tacksam både för tankar och konkret fakta. 

Här är ett arbete om hjärnan och på sida 15 står det om Nootropil: http://clamator.its.uu.se/uploader/271/VT12-20-Hallgren-Henrik-Uppsats.pdf 

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Piracetam

Annons:
lokko
2014-10-01 02:00
#1

Intressant ska kika på det. Spontant så är jag skeptisk. Dels om man kan tala om plasticitet i adhd-sammanhang skulle är min spontana tanke att det snarare rör sig om det motsatta problemet - att en del av adhd-problematiken beror på för stor plasticitet i hjärnan. Att detta kan vara en förklaring till att person er med ADHD har svårt att få rutiner att fastna, att de har problem med att vara varaktigt berslutsamma, att de är lättpåverkade av omgivningen, att är spontana och har till viss del lätt att anpassa sig till nya okända situationer osv…  Dvs i  på flera plan motsatt problembild än vad till exempelvis vad parkinsonpatienter uppvisar.

Dels så verkar det primära med piracetam vara att den förbättrar de kognitiva funktionerna. Rent generellt så är inte kognitionen nedsatt hos personer med ADHD, det är främst de exekutiva funktionerna som det  är knas med hos oss adhdmuppar.  Säkert kan  andra adhdrelaterade faktorer påverka att fullt ut använda den kognitiva förmågan, men jag tror inte den kognitiva förmågan i sig är nedsatt (jmf nån slamrar med grytlock och utför en färgsprakande samisk nakendans intill dig så kommer du din kognitiva förmåga att lösa ett komplext mattetal vara något påverkad). Sen är ju den kognitiva belastningen större hos personer med ADHD - kanske just pga nedsatt plasticitet, många av de normalt sett automatiska funktionerna som vi använder oss av dagligen är inte automatiska hos personer med ADHD. Exempelvis är det vanligt att bakgrundssorl (både inre tankar och yttre stimuli) inte sorteras bort automatisk utan hela tiden måste sorteras med den medvetna tanken, Så kanske skulle personer med ADHD vara särskilt hjälpta av att förstärka den kognitiva kapaciteten.

Lev väl.

Upp till toppen
Annons: