Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 11663 ggr
LisenM
2014-10-17 09:33

Medicin och resa

Hej! Jag undrar om någon här har åkt utomlands med receptbelagda mediciner! Jag har ju narkotika klassad medicin mm, å har fått ett intyg från läkaren , men Ska jag ha all medicin i handbagaget och ska jag ta upp dem redan i kontrollen?!? Blir ju hela väskan full och jag vill inte riskera att bli fråntagen eller bestulen på dem!! Hur har ni gjort?? Jag ska dessutom mellan landa i olika länder för att till sist komma till USA! ( så det blir en del kontroller) Tacksam för svar!

Annons:
VildaVittra
2014-10-17 09:40
#1

Du ska gå till apoteket, så hjälper de dig att fylla i en blankett som de skickar till tullen. All medicin ska du ha i handbagaget och jag har aldrig visat upp medicinen i tullen förutom de gånger man hamnat i stickkontroll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LeJ
2014-10-18 10:14
#2

Jag har också alltid medicin i handbagaget, risken finns att incheckat bagage försvinner under resan. Det är aldrig någon som kollat mina mediciner under resor.

tarotlasse
2014-10-20 19:09
#3

Du ska be Apoteket om att få ett intyg om din narkotika klassade medicin. 

Oavsett var och hur långtid du ska vara borta så ska du ha med detta intyg. 

Jag bor själv i Helsingborg och inte ovanligt man tar en tura över till Danmark och äter en lunch på båtarna. 

Har vid ett par tillfällen tänkt shit också  jag har ju min eftermiddags medicin i fickan. 

Nu är det ju inte speciellt vanligt att Danska tullen har några kontroller men desto vanligare att Svenska tullen har kontroller och med narkotika hudarna närvarande. Narkotika hundarna reagerar även på Concerta, Ritalin och andra narkotika klassade läkemedel.  

Har man då inte detta intyg från apoteket kan man i värsta fall åka dit för narkotika smuggling. Här i Sverige tror jag ju att man hade rett upp problemet men med en massa onödiga extra besvär. 

Jag har aldrig själv råkat ut för detta och oavsett detta medicin intyg  så hade jag troligtvis inte haft det med mig  för en spontan lunch. 

Men hade man stått i tullen i USA, Thailand  eller annat land med sin medicin och narkotika hundarna reagerar och står där utan intyg kan det ju bli lite besvärligare. 

Jag brukar själv ha mina mediciner i handbagaget när jag reser utomlands. 

Dels för att en resväska kan försvinna men även för att resväskan passerar ännu fler kontroller vid mellan landningar och passerar då  troligtvis ännu fler narkotika hundar en vad jag själv och handbagaget gör under resan  och är ju  aldrig roligt att komma fram med en uppbruten resväska.

Jag har ju alltid en extra väska med medicinsk utrustning  som jag har ett speciellt läkare intyg och som jag får ha med mig som fritt extra handbagage. 

Brukar även ha mina mediciner i den väskan  tullarna har alltid stoppat mig och undersökt denna väska även om jag har detta speciella intyg om innehållet. 

Men även flygplatspersonalen inom Sverige undersöker alltid denna väska separat. 

De har alltid  varit väldigt nyfikna och  intresserade av min andnings maskin och alla dessa sladdar som det sett i röntgen maskinen så de har aldrig brytt sig om alla mina mediciner som legat i samma väska.

Lasse

Lakeside
2014-10-21 09:53
#4

Som tidigare nämnde, du skaffar ett intyg från apoteket. Ring till de innan och be dom skriva det annars finns risk att du får komma tillbaka dit igen. Har du plockat ut medicinen än från apoteket? Det är apoteket du hämtar ut medicinen på som wkq göra detta.

sandriisch
2014-10-27 15:59
#5

Kolla även med din läkare vad som gäller. Jag var nyligen i turkiet och behövde intyg ifrån läkare då det inte är EU land. När jag vart i danmark så räckte det med att apoteket skrev intyg :) har aldrig behövt visa intyg. Men haft det med mig hela tiden ifall det skulle vart kontroll. Haft det i handbagage under flygresa :)

LisenM
2014-10-28 06:23
#6

Trög här nu! Men varför ska Apoteket skriva ett intyg då läkaren har gjort det?! Måste man verkligen ha två stycken intyg??? Känner på mig att de kommer bli strul med det där…:( Undrar en sak till, I och med dygns skillnad så blir det ju knepigt med hur jag ska ta medicinerna! Åker ju mot samma dygn, alltså om jag åker 20, kommer jag fram 20 men i verkligheten har det gått ett dygn! Så, hur har ni gjort med dag å natt medicinen? Snurriga frågor ….!!!

Annons:
VildaVittra
2014-10-28 09:52
#7

#6 Apoteket skriver inte intyg, utan de faxar en blankett till tullen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sandriisch
2014-10-28 11:14
#8

Haha ring din läkare annars och säg vilka länder du skall åka till/genom och att du ska ta med din medicin och fråga vad som gäller…hur du ska gå till väga… om du behöver intyg ifrån dom eller apotek :)

VildaVittra
2014-10-28 11:45
#9

#8 Det är inte en fråga om man ska kontakta apoteket, man ska göra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LisenM
2014-10-28 13:05
#10

Ok! Får ringa Apoteket då! Tack för svar på första frågan iaf,,,, å ang fråga läkaren har jag gjort det å enligt dem skulle de räcka med intyget från honom! Tack igen !

sandriisch
2014-10-28 13:22
#11

Så sa dom till mig med… att de bara räckte med intyg ifrån läkaren :) och det vara bara de jag tog med till turkiet.

Trin
2015-01-11 17:02
#12

Jag har åkt x antal gånger utomlands med min narkotikaklassade medicin. Jag har haft min medicin i handbagaget och jag har åkt utomlands med och utan intyg från läkare. Har aldrig råkat ut för något.

Så länge man har kvar den lilla lappen som är fäst på burken där de står ens namn osv så verkar det vara lugnt.  Men enligt tullverket så rekommenderar de att man har både intyg från läkare samt lappen med namn kvar på burken. Men det verkar som det skiljer sig från land till land så kolla upp det.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

M A N I N A N
2015-01-13 07:12
#13

Om man ska resa till länder som omfattas av schengenavtalet (näatan alla länder i eu men inte alla) är det apoteket som ska utfärda intyg. Det gäller i 30 dagar. Bra att vara ute i god tid för om de har mycket att göra på apotelet kan det ta lite tid för dem att skriva det. (Jag har för mig, men kan minnas fel att jag fick visa upp biljetten för apotekspersonalen) Länder utanför Schengen har olika regler. Ambassaderna vet vad som gäller. När jag var i indien resp Egypten krävdes det läkarintyg.

Annons:
tarotlasse
2015-01-13 18:38
#14

#6 Lisen Om det är Concerta eller Ritalin eller annat CC läkemedel får du anpassa medicineringen efter dygnet där du befinner dig. 

Inte på hur dygnet är hemma i Sverige.

Det är ju under dagtid  och när du ska vara vaken som  du koncentrerar dig och anstränger dig som mest och  då de behöver CS som mest. 

CS hjälper ju hjärnan att hålla sig vaken o alert vid alla  våra intryck och upplevelser under dagen och då  behöver  vi ta  så den verkar under den tiden vi är vakna. 

Många har svårt att somna när de tagit CS och då är då inte så lämpligt att ta  den innan man går och lägger sig.

Är det sömntabletter så tar man ju dem när man ska sova och  hjärnan  ska få vila  oavsett var du befinner dig.  

På samma sätt så är ju det inte så lyckat att ta sömntabletter om man ska vara vaken och skärpt. 

#12  Trin 

Ja då får du säga till på apoteket att de sätter lappen på burken och inte på kartongen  som  burken ligger i. Det är inte alltid personalen tar upp burken ur kartongen.

Många apotekare sätter lappen på kartongen och jag har fått säga till ett flertal  gånger att jag vill ha lappen på burken i stället för på kartongen. 

Hade en kompis som fick lite besvär för detta även om han var här hemma i Sverige. 

Han var på en festival och lite glad i hatten  då en person började bråka med honom och där polisen  ingrep. När det visitaterade honom så hade han sin Concerta burk i fickan utan  någon lapp på burken.  

Nu ordnade ju sig allt i slutändan ändå   men det blev ju lite omständigare och tog lite längre tid  innan man kunde konstatera att han hade ett utfärdat  recept på  sin Concerta

Lasse

LisenM
2015-01-13 22:44
#15

Måste bara kommentera detta då resan e gjord , såhär blev det! Psyk hade flera olika besked på hur jag skulle ta medicinen så jag fick göra som jag ville! Och gjorde det också! Ang läkare intyg så fick jag till slut det på alla mediciner! Apoteket skrämde upp mig med att folk hade fått slänga sin narkotika klassade medicin och de skrev minsann INTE ut något intyg då jag åkte till USA! Hon skulle förvisso ringa mig senare , men uteblev, såklart! Så, jag fick med intyg från psyk å medicin som räckte precis, å ingen kollade mina tabletter eller intyg, å då blev jag ändå av med drickan å klä av mig, en del…. Dock va pulsen hög när vi ankom till USA och det sprang en narkotika hund med beväpnad polis eller va fn han va…. Iaf, de kom aldrig nära mig å jag vet inte om hunden skulle reagera heller…. Men , allt gick bra å jag tackar igen för era svar! Good night!!;)

AnneN
2015-01-14 00:06
#16

För att få säkra svar på vad som gäller kan du kolla på Läkemedelsverkets hemsida http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: