Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2161 ggr
gunillapower
2014-10-18 14:20

medicin uppehåll under graviditet.

Vi går i bebis tankar. Men jag har ADD och GAD o äter därför Concerta och venlafaxin. Är lite orolig över hur jag ska klara mig utan medicinen under graviditeten. Undrar därför hur ni upplevt graviditet utan mediciner?

Annons:
tlover
2014-10-18 14:39
#1

Jag har inte ADHD men AS och värkproblematik (lederna), jag har däremot alltid försökt att hitta alternativ till medicin även om jag tar det om jag måste. Sen så har sällan medicin funkat nog bra för mig ändå (det kanske hjälper lite men försvårar mina magproblem så det blir +/- noll)

Tex för AS har jag tidigare tagit medicin mot sömnproblem och ångest sömnproblemen har jag hjälpt med kedjetäcke, fast sängtid, mörkt elektronikfritt sovrum som man bara sover i, väckarklocka osv.

Ångesten har jag motverkat genom främst att höja min levnadsnivå (tränat då jag kan, skaffat djur, sänka stress osv) och även lite meditation.

Värkproblematiken (ledvärk) har jag motverkat genom att äta (i princip) glutenfritt, ha risvärmare, klä mig varmt (gärna i ull) osv

Början till detta började jag med redan innan vi började försöka skaffa barn men av okänd anledning blev vi inte gravida förrens jag blev helt medicinfri (ca 3 år senare) så under graviditeten har jag hittills varit helt medicinfri (dvs inte ens Alvedon) och det har funkat bra eftersom jag haft alternativ till medicin.

Nu har jag ju haft andra problem pga graviditeten (foglossning från vecka 10, illamående, en unge som sparkar så man får ont och inte kan sova osv) men en helt bekymmersfri graviditet är få förunnat så jag ser det som normalt

l'm back

Challa86
2014-10-21 21:22
#2

Först och främst, utsättningssymptomen på Venlafaxin är rena rama helvetestrippen, så om du inte är gravid än, byt då medicin INNAN du planerar att skaffa barn. 
Det bästa vore att prata med din läkare och be denne om något likvärdigt i medicinväg som inte är skadligt för fostret. Har du 'tur' kan du äta dem de två första trimestrarna. Då har du bara 3 'jobbiga' månader framför dig istället för 9 :)

challameow.wordpress.com 

[[Rosmarmelad]]
2014-10-22 09:37
#3

Jag mådde skitbra under graviditeten, jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv. Så det är inte säkert att man behöver må dåligt, bara för man inte äter medicin.

Upp till toppen
Annons: