Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2722 ggr
lokko
2014-10-29 00:03

"Ny studie: Aspergare saknar inte empati, snarare

… tvärtom."

Jag råkade just snubbla på denna artikel.  Jag har inte hunnit läsa artikeln ännu, men den ser intressant ut.

Lev väl.

Annons:
Melissa V
2014-10-29 00:13
#1

äntligen, pedagoger/läkare/psykologer etc pratar och hanterar en som en känslokall staty när man själv känner så sjukt mycket över allt för mycket. Fick det aldrig att gå ihop men ville försöka lita på experterna ju att man mest "inbillade sig" eller bara var "inlärt"

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


tarantass
2014-10-29 00:31
#2

Roligt när vetenskapen börjar hitta vad observanta personer nere på marken har vetat länge. Synd bara att det brukar komma först sedan många redan har fått sina liv eller sin självtillit förstörda.

Autistiska utbrott brukar ju vara en reaktion på emotionell eller sensorisk överbelastning vad jag vet. Kopplingarna med högkänslig personlighet tycker jag också är uppenbara.

Google: hsp

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

_Fisken
2014-10-29 06:51
#3

Intressant infallsvinkel.

Niklas
2014-10-29 11:44
#4

Lyckades någon av er hitta källan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lokko
2014-10-29 14:15
#5

Haha bra poäng Niklas. Jag har kikat lite nu. Det är lite luddigt men artikeln tror jag ursprungligen publicerades på dailybeast (nått slags webbmagazine) och studien kan inte vara så värst ny då artikeln skrevs 2009. Artikeln baseras främst på  några uttalande av Henry och Kamila Markram vid Swiss Federal Institute. Jag googlade på Kamila Markram: http://scholar.google.com/citations?user=KpDBb3YAAAAJ&hl=en

Lev väl.

Honestyisdead
2014-10-29 17:41
#6

Detta är jag säker på.  Även läkaren under min utredning var övertygad om detta.

Annons:
tarantass
2014-10-29 18:53
#7

På den här debattsidan:

http://sfari.org/news-and-opinion/viewpoint/2014/intense-world-theory-raises-intense-worries

påpekas en av världens mest okända självklarheter:

"A unifying theory needs to account for all, not just some, observations."

som vi nästan alla syndar mot, oavsett område. Men när det gäller människor kan det ju få till följd att folk direkt får sina liv förstörda. Så ja, det finns autister som säkert lever i intensivare världar än "normala", men kanske också autister som lever i mindre intensiva världar och autister som lever i intensivare världar men stänger av så mycket att det inte heller blir bra. Vi vet inte ens om autism är ett tillstånd eller en paraplyterm för flera.

Men sensorisk deprivation är, som gudskelov påpekas, ett väldigt riskabelt sätt att behandla småbarn. Överkänsliga småbarn kan ju också tänkas må sämre av det än mindre känsliga. Det måste finnas fler sätt att prova ut en trygg miljö, och framför allt individualiserade sätt.

Men det verkar åtminstone ha börjat röra på sig i delar av forskningsvärlden.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Niklas
2014-10-29 20:05
#8

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tarotlasse
2014-10-30 00:10
#9

Mycket intressant artikel får jag säga har ju arbetat med autistiska personer i olika svårighets drag. 

Där jag många gånger kunde protestera mot diagnoserna för det gravaste patienterna med autism både på boende och på de dagliga verksamheterna.

Där jag sett brukare som inte är kontaktbara och inte förstår enkla till tal. 

Där jag när jag läser av personen som inte kan samtala med ord att den verkat vara törstig så får jag en blinkning med ögat som bekräftar ja. han är törstig. 

Ni ska se när hela ansiktet skiner upp när jag uppfattar hans signaler på att han är törstig. Att hanvisa glädje och uppskattning är verkligen att vara empativ. 

Eller en kvinna som även hade diagnosen okantaktbar och inte uppfattade enkla till tal där jag kastade den blå bollen  och den gula bollen till henne och hon skulle ta upp den gula bollen och kasta tillbaka denna. 

Samma om jag lade ut bollar och kramisar på golvet och bad personen ge mig den röda nallen och hon tog den röda nallen och gav mig så när jag berömde henne över valt rätt kramis blev hon jätte glad och skrattade o hände man kunde få en kram vilket visserligen är  sällsynt men inte  helt ovanligt så visst empatin

finns å så okantaktbara är dom inte som det står i journalen. 

Vid rullstols dansen som kan vara dagens höjdpunkt visas tydligt deras glädje och att det trivs. 

Men av samma anledning ngn av deltagarna inte kan delta av något själ så kan man på samma sätt se missnöjet och det är inte alltid det är så empatiskt. 

Men kan man inte tala så kan jag själv tycka att det är normalt att uttrycka sig med att klösas och nypas för att visa sitt missnöje när man inte kan tala.

Vissa blir extremt utåtagerande av sitt missnöje och kanske inte speciellt empatiskt men ett utryck för ett missnöje som hos alla andra. 

Måste vara otroligt frustrerande när personalen inte förstår det man vill få säga och har ju inte med empati att göra

Samma sak kunde jag märka att var jag nere och hade en dålig dag en dag så nog märkte dessa svårt autistiska personer det. Vissa kunde då komma fram o vilja hålla handen precis som tröst eller höra någon musik som de själva blev glada av. 

De om några kan läsa av både personal och andra brukares känslor under en arbetes dag. 

Så visst i vissa journaler kan man läsa att brukaren saknar empati och förståelsen men där har jag som sagt vad många gånger protesterat för ytterst få av brukarna jag sett att de helt visar empati eller kunnat kommunicera även om de inte kunnat tala.  

Då jobbade jag med väldigt gravt autistiska personer men när läkarna skriver sin bedömningar borde de nog även prata med övrig personal. 

Så hade man nog kunnat konstatera detta med empatin betydligt tidigare. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: