Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Kan jag ha en diagnos?

Har jag en diagnos?

2014-10-30 11:32 #0 av: [Siffran2]

Jag har då aldrig funderat på det här med diagnoser. Mina föräldrar har alltid sagt att det inte kan hända mig liksom. Men i många perioder har jag fått frågan av mina vänner. Alltså det här handlar om kanske 10 olika som inte känner varandra som har frågat om jag har ADHD. När jag var mindre, upp till 14 års åldern kanske så har jag haft väldiga problem med humöret. jag har varit deprimerad i ett år men har nu nästan tagit mig igenom det. Anledningen till att jag har fått frågan är för att jag inte kan vara still. 

Jag hoppar, stuttsar och är överallt och ingenstans.  Eftersom jag varit noga med skolan så har jag högsta betyg men jag har oerhört svårt att koncentrera mig på något jag inte är intresserad av. De sakerna jag brinner för går jag dock fullt ut på och jag har en speciell grej som jag kan allt utantill. Biologi, och sedan är jag väldigt påläst om djur och väldigt många andra ämnen. Men som sagt så har jag väldigt vårt att koncentrera mig på saker jag inte är intresserad av. Pratar någon med mig om något jag inte är intresserad av så ser jag bara att personen rör munnen. jag kan inte höra vad den säger. jag är liksom borta i mina egna tankar. 

Jag är alltid flummig och glad och jag har en oändlig energi. jag har haft problem med mitt humör men jag har nästan lärt mig hur jag hanterar det. förr blev det bara svart och jag fick rejäla utbrott. 

De i skolan kallar mig hyperaktiv. För när jag säger att jag aldrig fått någon diagnos så säger de att jag har H:et. Jag är även oerhört kreativ då jag ofta tänker utanför ramarna. jag får väldigt mycket uppmärksamhet i skolan för jag har sådan energi och tänker positivt. Sen är jag väldigt impulsiv. Jag vill ha saker gjorda NU, inte sen. Jag tänker ofta inte igenom allt innan jag gör någonting. 

Tack på förhand. 

Anmäl
2014-10-30 16:20 #1 av: Hallonregn

Jag är glad och sprallig, men det innebär inte att jag har ADHD
jag har extremt svårt att koncentrera mig, jag kan "försvinna" ibland in i min egen värld... det kanske inte är adhd du har, det kanske är ADD?
Jag har ADD. Såg en artikel nyligen som jag sparade och skrev ner..
om du känner igen dig i den så kanske du har ADD eller både och.
tror inte det är omöjligt.

Artikeln är på engelska men jätte bra förklarat: 
Stjärnor http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/20-things-remember-you-love-person-with-add.html?dgs=5

Anmäl
2014-10-30 16:22 #2 av: Hallonregn

Förresten... när jag läste din text
det kändes som jag läste min egen text, hur jag är..
.. Hjärta

Anmäl
2014-10-30 22:34 #3 av: [Siffran2]

Tack så hemskt för svar! :D
Åh, ja man får en speciell känsla när man läser något som man känner igen sig i :)

Anmäl
2014-10-30 22:42 #4 av: [Siffran2]

Tack för länken du skev ner! Jag blev förvånad över hur mycket jag kände igen mig i :o

Anmäl
2014-10-31 10:59 #5 av: Lakeside

Känner också igen mig. Upplever du problem så be att få remiss till en psykolog :). Jag var inte själv i katastrof tillstånd innan diagnosen men det mesta i mitt liv har blivit bättre sen jag fick diagnosen så jag är väldigt glad att jag gjorde utredning. Var dock inte beredd på diagnosen, att resultatet var så självklart ADHD fall. Men så är det ofta med kvinnor, det märks inte alltid och det folk tror är ADHD stämmer inte riktigt med verkligheten.

Jag förstår känslan att vilja ha svar nu, men en utredning tar lite tid och är ganska omtumlande. Lycka till!

Anmäl
2014-11-01 17:26 #6 av: [Siffran2]

#5 Tack för svar! Nej precis! Bara för att man har ADHD eller ADD så behöver man inte visa det utåt. Folk tror att det är annorlunda. 

Ja men precis! Jag får ta kontakt med någon som hjälper mig.:) 

Anmäl
2014-11-01 22:44 #7 av: portera

Detta att du vet mycket inom ett särskilt ämne och är motiveringsdriven (lär dig det som intresserar dig) det pekar lite mot Aspergers syndrom (AS) vilken ofta förekommer tillsammans med ADHD med och utan hyperaktivitet. En som har Asperger har också vissa svårigheter med det sociala - och ja det är suveräna på att tänka i nya banor, de ser världen lite annorlunda tycks det. Aspergare har också ofta lätt att till att hamna i deprimerande tillstånd, då världen tycks allt för svårförstådd. Känner du igen dig i något sådant?

Anmäl
2014-11-02 22:22 #8 av: [Siffran2]

#7 Ja precis, det hänger ihop med det! 

Nej jag har absolut inte svårt med det sociala! Är nog så social som man kan bli! :) Jag tror inte jag har aspergers, känner inte igen mig i något sådant:)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.