Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Allmänt

Elvanse..ångerst och oro?

2014-10-30 21:49 #0 av: dave76jkpg

Hej..
Undrar lite om någon annan upplevt att man fått ångerst och kännt oro som har elvanse som medicin!?
Funkade helt okey första månaden,men igår va verkligen bland de tyngsta dagar jag upplevt!
Har testat samtliga som finns att tillgå och hoppads verkligen på att denna medicin skulle kunna funka..
Hls David

Anmäl
2014-10-30 22:03 #1 av: fuzzie

Jag testade Elvanse i somras under den tiden som vi höll på att pröva ut rätt medicin åt mig och tyckte faktiskt att den funkade jättebra. Dock så höjde min läkare till dubbel dos efter ungefär 2 veckor, vilket gjorde att jag ballade ur totalt och sket i att fortsätta med medicinering eftersom att jag mådde så himla dåligt under ett par dagar. Men skulle jag ta upp medicinutprövningen nu så skulle jag nog klara det bättre och jag skulle nog slippa att de har så himla bråttom att hitta rätt.  

Jag fick testa Concerta och Ritalin innan, men det blev bara total skit och jag gick verkligen ner mig totalt på båda de två och min läkare kom då fram till att jag antagligen inte tålde Metylfenidat (ett ämne i Concerta och Ritalin), vilket gjorde att denne uteslöt resterande mediciner som också innehöll Metylfenidat och det var så jag hamnade på Elvanse. Glad 

Anmäl
2014-10-30 22:12 #2 av: dave76jkpg

Ja jag tyckte med den verkade vara bra på alla sätt men märkte mer och mer hur dåligt jag började må!
Började på30 mg/dag sen höjd till 50 och kände verkligen ingen förändring..men då jag fick höjt till 70 hände något...
Har ett missbruk jag varit ren från sen 3år tillbaka men känslan av att vara påverkade som förr va total!!
Nu är förslaget att jag ska återgå till medikinet igen..vet att den funkar MEN den ger så jävla höga toppar och djupa dalar..
Helst av allt hade det varit skönt att slippa alla j mediciner varje dag,men ska man leva Svensson med jobb och hela biten vet jag inte hur man gör

Anmäl
2014-11-03 07:03 #3 av: polymorf

Jag får viss ångest och oro av Elvanse, men nästan ännu mer att jag känner mig nere och ledsen, eller apatisk. Tycker iof att det var värst de första två veckorna, och märkte ingen direkt försämring när jag höjde. Känns dock som att den inte håller i särskilt länge? Blir toktrött vid typ 14-15...

Tänker också att det skulle vara så skönt att bara strunta i mediciner, men har sånt flyt på skolan just nu så vill inte riskera att förstöra det hehe... Men funderar på ett uppehåll över jul och nyår och se hur det funkar, och om jag verkligen blir hjälpt av medicin...tycker det är svårt att direkt känna någon skillnad när man hållit på och provat runt ett tag...?

Anmäl
2014-11-03 15:16 #4 av: dave76jkpg

Det du skrev är helt rätt förklarat!!känner mig oxå sjukt nere och ledsen,samt folkskygg på något konstigt vis!tar mig knappt för att svara i telen om det ringer eller jobbigt om jag träffar någon när jag är ute med hunden!ändå bor jag ganska så ute på landet så chansen är skit liten att jag träffar på någon:)men just den känslan gör att jag får ångerst och oro..som både jag och min hund blir lidande av och oxå att jag känner mig jävligt ensam!!konstigt som fan helt enkelt:)
Tänkte på det du skrev ang uppehåll!brukar själv försöka ha några mellan varven,just nu ganska ofta!men förstår dig!ändå en jävligt skön känsla när det flyter på med skola/jobb samt den sociala biten!händer ju inte för jämnan så det gäller att passa på:)
Glöm inte att vila ibland bara,,
På frågan ang att känna någon skillnad så känner jag precis vad det är eller inte..haft medikinet sen 2/5 år tillbaka..sen försök med strattera vilket va helt hemskt!sen elvanse!och nu tillbaka på midikinett fast mycket lägre dos och hoppas det ska fungera snart!saknar att gå till jobbet som fan
Hls Dave

Anmäl
2014-11-03 16:29 #5 av: polymorf

Ja! Alltså jag har blivit jättefolkskygg sedan jag började medicinera, tycker det är skitjobbigt att umgås med folk, och som du säger, vissa dagar pallar jag knappt prata i telefon... Och då har jag ändå aldrig varit någon supersocial person då jag alltid haft stort behov av egentid, men nu sitter jag hellre hemma själv på helgerna, då jag i vanliga fall brukar vara alltför rastlös för att bara umgås med mig själv...
Får ångest över att vänner och familj vill umgås, känns som världens jobbigaste krav och samtidigt får jag skuldkänslor för att jag håller mig undan.

Hur långa uppehåll brukar du köra på? Tar emot lite då jag fått galen huvudvärk  i typ tre dygn vid insättning och höjning...värktabletter har inte hjälpt alls, så känns som man måste planera väl för att inte paja ngn sorts aktivitet hehe...

Anmäl
2014-11-04 09:17 #6 av: dave76jkpg

Är mest på senare tid jag haft lite "egen" tid som bara mig själv!men lika svårt varje gång tycker jag!krävs ju som sagt ganska bra tålamod att leva 24-7 med sig själv!men då jag för tillfället går hemma sjukskriven är det ganska skönt att bara få vila både kropp och skallen...
det du skrev ang dåligt samvete mot familj och vänner!Jobbar hårt på den saken här oxå:)känner att det är då fan att man ska behöva säga/förklara eller helt enkelt skita i att svara::)
Va pluggar du till?fan roligt att fixa en riktig utbildning!

Anmäl