Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3646 ggr
LisenM
2014-11-10 18:55

Adhd och minne och fokus

Undrar, Det här med minne… Har någon märkt någon skillnad med det före och efter medicinering?!? Vet egentligen inte om OM så ska ske, men jag tror att mitt har blivit liiiite bättre iaf! Men!! Kan det oxå vara så att man får träna upp det?!? Och GÅR det ens att göra? Jag märkte senast idag att jag frågade en sak två ggr och för en gångs skull mindes jag svaret innan jag fick svar igen …. Låter flummigt, men känns ju inte så bra att fråga samma person , samma fråga och få samma svar tre ggr typ …. E ju lite som att vara "i en annan värld" eller att man inte har varken hört eller bryr sig…. Iaf, hjärnan är ju lite snurrig, å jag tycker väl att man kan fokusera mer OM man har en uppgift å inget annat händer…. Nån måste ju förstå vad jag menar med att stå å prata med någon å allt man själv hör e egna tankar om tex -vilket hår hen har, va fn ska vi äta idag, hur mycket är klockan, va var de jag skulle komma ihåg, men Gud va det ser konstigt ut i håret på hen, snygg tröja, fn måste banta, va e egentligen klockan … Plötsligt så slutar människan prata å jag frågar, - va sa du??? Kan ju skratta åt det nu men jobbigt att anstränga sig och att stoppa grodorna som vill ut å just att minnas. Eller?! Jag vet inte om man skulle berätta att såhär funkar min hjärna, å visst det blir lite bättre med medicin, … Fast någon som inte känner så kanske blir rädda eller tycker kanske att det inte är någon ide att ens försöka prata eller svara för jag minns ju inget å hör inget ändå! Det här blev långt, men lite funderingar jag har….

Annons:
polymorf
2014-11-11 18:00
#1

Tycker väl jag fått bättre minne när det gäller typ plugg…alltså sånt där jag fokuserar på en uppgift. Men det beror på NÄR jag behöver fokusera också. Funkar bra i början av dagen, men när medicinen börjar gå ur så tycker jag att det är värre än innan medicin. Och i sociala sammanhang tycker jag att det bara blivit sämre, minns knappt någonting som folk sagt och tycker jag fått mycket svårare att vara social och hänga med i samtal. Pallar knappt att umgås med folk alls längre…

jagjobbarju
2014-11-11 20:33
#2

Jag tror jag har bättre minne nu, men det kan ju ha att göra med att medicinen hjälper mig fokusera på en sak i taget istället för för båt vatten törstig va? :D

jagjobbarju
2014-11-11 20:52
#3

Jag har skickat ett PM.

tarotlasse
2014-11-12 11:24
#4

Ja det är en märkbar skillnad på när jag medicinerar eller inte.

 Vi gjorde en test när jag gick KBT behandlingen i minnes Träning

Då registrerade datorn stora skillnader i resultatet  då  jag gjorde träningen med eller utan medicinering.

När vi  sedan testade att höja dosen av Concertan så blev resultatet ännu bättre.

Vilket resulterade i att läkaren ökade doseringen av Concerta.  

Jag gjorde behandlingen  med minnesträningen på min läkarmottagning och vi använde oss av Cogmeds program i minnesträning.

Den pågick i 5 veckor och mitt närminne förbättrades med 22% under den träningen.

I genomsnitt så förbättrar de som gör denna minnesträning  sitt närminne  med 21%.

Så det går även att träna upp  sitt närminnet så att gå en sådan minnestränings behandling och kombinerat med medicinering kan göra en enorm skillnad.

Lasse

Lakeside
2014-11-13 12:00
#5

Haha ja, väldigt ofta. Antingen glömmer jag vad hen sa eller så börjar jag lyssna men tappar bort mig efter en stund. Jag brukar ofta peta på min sambo och fråga vad folk sagt.. Men jag är väldigt intresserad av människor generellt och det har nog varit en stor fördel för mig. Det är nog mer socialt accepterat att tappa bort sig i t.ex. tekniska saker än när folk pratar om sig själva…

LisenM
2014-11-14 23:38
#6

Sååå, det kan alltså ha med ADHD att göra?!? Alltså, att man inte "hinner" å orkar stå still i 10 min å lyssna?!? Å med medicin, så KANnan göra det å förstå vad som sägs!!?! Känner mig sjuk i huvudet, orkar inte med att försöka koncentrera mig såååå länge , å tolkar allt helt fel tror jag..?!? Funderar mycket just nu, å tänk tanken att två personer med ADHD pratar, går det samtalet snabbare?? Eller står man å fyller i meningarna år varann å misstolkar?? Är det skillnad? Å märker man skillnad?!?!

Annons:
Lakeside
2014-11-15 10:09
#7

2 personer med ADHD avbryter varann och bråkar mer och samtalsämnena tar aldrig slut. Det är min erfarenhet. Men det kan vara väldigt speciellt och lite euforiskt att träffa någon som fungerar lika. Blir man dessutom kära i varandra, ja det är nog svårt att uppleva mycket starkare kärlek.. Svårt att förklara men det är min erfarenhet. Ungefär som att man sänder på en annan djupare frekvens än andra. Någon som känner igen sig eller var det jag skrev helt grekiska?

PMS-monstret
2014-11-15 12:11
#8

Hahaha jag och min dotter är sådana, vi nästan bråkar om vems tur det är att prata och fort går det 😂Jag ska ju vara den förstående mamman men har svårigheter att lyssna och hålla tyst 😉Jag har läkartid om två veckor och ska få prova medicin, äntligen! Min 13-åriga dotter står också i kö just nu.  Våra samtal kanske kommer att bli lite lugnare framöver 😉

Jag tycker att det är skitjobbigt när jag inte orkar lyssna på andra, t. ex. på arbetskamraterna och tankarna bara flyger i väg, hoppas att det blir bättre i och med medicineringen 🙂

LisenM
2014-11-16 00:56
#9

Åååååhhhh va skönt att hörA lakeside!?!? Skumt namn… Men men:) Förstår dig mycket väl å visst har jag oxå lyckats prata med någon med ADHD!!! Byter samtalsämne hela tiden å det e skönt att inte fastna i ett enda!!!! Å man behöver inte tänka en enda gång att va ska vi prata om nu!?! Tyvärr sällan, men men … Sov gott alla!!

Upp till toppen
Annons: