Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Concerta, Ritalin

2014-11-14 16:05 #0 av: AnnaFalk

Har ett barn med ADD som gått på behandling med Concerta och sedan Ritalin.

Av Concertan fick hen panikångestattacker ca en gång i veckan och ville därför byta.

Av Ritalinet fick hen ett helvete. Runt 12 (antar att det var när effekten började gå ur) blev hen deprimerad, orolig och tappade talförmågan. Samma sak varje dag. Pratade med hens läkare som föreslog att öka dosen till 20 mg och det blev ännu värre. Tappade talförmågan, apatisk och låg i fosterställning i över 2 timmar. Jag har på eget bevåg tagit bort Ritalinet efter 11 dagars behandling.

Är det fler som fått dessa vidriga biverkningar? Och om, vad har ni för förslag på medicinering som faktiskt fungerar?

Anmäl
2014-11-15 02:01 #1 av: add-apa

Elvanse!!!

Anmäl
2014-11-15 10:06 #2 av: Lakeside

Ja, panikattacker. Det är bland det obehagligaste jag upplevt i mitt liv.. Mycket smärta kan jag stå ut med framför det.

Anmäl
2014-11-16 20:12 #3 av: polymorf

Kände så med Concerta. Äter Elvanse nu och den är mkt mildare, även om jag fortfarande får viss ångest så är den inte i närheten lika stark och påträngande som innan. Tycker Concertan gav mig mer ångest, medan Elvanse gör mig mer apatisk och nedstämd/ledsen...svårt det där att hitta något som fungerar. Känns som att man får leta efter det med minst jobbiga biverkningar, istället för den som ger bäst effekt :/

Anmäl
2014-11-16 20:22 #4 av: AnnaFalk

Tack för förslag, har läst på om Elvanse och jag ska nog försöka få läkaren att gå med på det....

Känns fruktansvärt att "trycka i" mitt barn någon som gör hen deprimerad och nedstämd, men hen vill själv ha medicin för att orka och klara av skolan...

Tänk om skolan och samhället skulle sluta stämpla mitt barn som jobbig eller trög och acceptera att alla är olika. Lite nytt tänk i pedagogiken och tänk vad ALLA skulle lära sig mer!! Nåja, önsketänkande...

Anmäl
2014-11-16 21:25 #5 av: polymorf

Jo precis. I en bättre värld skulle inte Adhd behöva finnas, utan alla skulle kunna leva och vara som de är. Samhället skulle anpassa sig efter individers olika förutsättningar, istället för som nu, när alla individer förväntas fungera likadant och anpassa sig efter samhället och dess krav. Klarar du inte av det så måste du förändras typ...:/

Men lycka till, hoppas ni hittar något som fungerar för ditt barn! :)

Anmäl
2014-11-20 08:26 #6 av: dave76jkpg

Hej!
Tycker det verkar helt hämskt att ditt barn ska behöva uppleva det du skriver!
Har själv inga egna barn,men tycker det är helt sjukt att ens föreskriva dessa typer av medeciner!
Har ett live som jag levt i 8 års av amfetamin missbruk,å det du förklara att han tappat talförmåga,apatisk mm verkar inte som något annat än en överdos av amfetamin preparat!
Att värdens ledande experter kommit på iden att ge amfetamin till människor pga att dom inte kan placeras inom ramen för "normalt" är inget annat än en stor skandal!
Så mitt råd är att hitta andra alternativ för ditt barn!men som sagt har ju inga egna barn,men stor erfarenhet av mycket och sen en tid tillbaka även ett missbruk av just medikinet/ritalin!ett missbruk som slår allt annat jag haft!
Hoppas jag inte upprör med detta jag skrivit till dig!vill vara dela med mig till dom jag kan,och på så sätt kanske få andra att inte vandra vägen jag råkat göra Med vänlig hälsning, David

Anmäl
2014-12-10 12:06 #7 av: AnnaFalk

Hej David,

Hoppas du mår bra! Jag blir inte upprörd! Blir däremot glad av att du delar med dig!

Vi har fått pröva Elvanse nu och, peppar peppar, den FUNGERAR!! Inga biverkningar, eller jo, hjärtklappning, men inte alls så den är i närheten av Ritalinet.

Jag håller med att det är fruktansvärt att man ger barn amfetaminpreparat. Men när skolan/sociala livet och det vardagliga inte fungerar på något annat sätt och detta funkar, så, vad ska man göra?......

Det finns säkert alternativa metoder som fungerar, men i skolan finns det inga lärare eller pedagoger som har tid att ta sig extra tid till en elev. Det är den där ramen "normalt" som skulle behövas göras om.......

Lite mer acceptans, lite mer förståelse, det skulle inte krävas så mycket av "folk" för att så många fler skulle passa in i den "normala" värld vi har skapat. Det gäller både unga som gamla.

/Anna

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.