Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1620 ggr
pernillaa
2014-11-22 16:12

Börja med litium?!

Jag har tidigare ätit Lamotrigin utan större effekt så fick prova Ergenyl Retard(han skrev dessutom samtidigt ut citalopram mot PMS samtidigt så jag fick 2 nya mediciner på en gång). Läkaren glömde visst förskriva provtagning så jag blev släppt med 200 tabletter på en gång utan någon uppföljning eller provtagning. Fick rejäla biverkningar så fick sätta ut medicinen. Var tillbaka till samma läkare igår. Fick utskrivet Litium på egen begäran. Litar inte riktigt på den där läkaren nu sen hans stora miss och undrar litegrann hur det fungerar egentligen när man sätter in Litium. Måste man ta några blodprover och göra undersökningar innan insättning eller görs det efter man ätit dom ett tag? Har hur som helst tagit första tabletten nu så vi får se hur det går. Är så djävla rädd för vad som kommer hända. Råkade ut för demens m.m. av ergenyl och av citalopram blev jag alldeles hög m.m. trots lägsta dosen. Är känslig för bieffekter.
Han berättade att det var olika hur mycket man behövde och att det kunde skifta mellan 2-12 tabletter/dag. Jag skulle börja med 2 och han tyckte jag skulle ta 2 redan första dagen trots mina biverkningar på de andra 2 medicinerna. Är det rätt? För efter jag reagerade så hemskt på citalopram valde jag på eget bevåg att ta en halv tablett de första dagarna av ergenyl trots att han ordinerat en hel tablett direkt. Litar inte på hans omdöme.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Maria
2014-11-22 16:28
#1

Litiumkoncentrationer tar man och mäter i serum. Ett blodprov. Man brukar följa upp litiumkoncentrationen i några månader har jag för mig för att komma fram till optimal dos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: