Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1518 ggr
mrsmrs
11/22/14, 9:19 PM

Hemmiljö & ordning

Hej!

Hela min livstid har min oförmåga att hålla någorlunda ordning präglat min vardag på flera plan. Jag VET att jag har som lättast att varva ner, koncentrera mig och må bra då min omgivning är någorlunda städad. Men genom hela min barndom har mitt rum varit ett ständigt kaos, och i takt med att varje tvätthög/skräphög/pappershög etc. växer, så växer också min mentala tröskel till att städa. Det påverkar mig oerhört negativt på flera olika sätt, och det känns som en så himla onödig sak att dras ner av. Det skapar bråk med föräldrar, ger mig ångest, gör att jag drar mig för att bjuda hem folk, och får mig att känna mig misslyckad. I morse hade jag inte ett enda plagg (!!! inte ett enda !!!) som inte låg i smuttstvättshögen på golvet, och hela rummet är täckt av ett decimetertjockt lager av kläder, badlakan och papper, och varje gång jag ska gå genom rummet så måste jag alltså gå på alla mina kläder och saker.. det ser fan helt förjävligt ut och jag skäms.

Har någon tips? Hur gör ni? Skulle vara eeeeviiigt tacksam för pallas inte detta kaos mer:(

Annons:
tlover
11/22/14, 9:35 PM
#1

Kanske skulle flyladys 31 babysteps vara något för dig?

Man börjar med att bara ha rent i diskhon och ökar sakta tills man har rutiner som gör så att man gör lite varje dag så det inte blir överväldigande.

Lite får man ju ändra tex har jag inte på mig skor inomhus även om steg 2 är att man klär sig klart varje dag även med skor (dvs inte går omkring i smutsiga trasiga mjukisar hela dagen).

l'm back

mrsmrs
11/23/14, 12:17 AM
#2

den funkade tyvärr inte för mig :(

mosterli
11/23/14, 8:09 AM
#3

Skaffa dig boendestöd!!!

tlover
11/23/14, 9:07 AM
#4

#2 Vad har du testat? det kan ju bli enklare att tipsa dig om nått bra.

l'm back

VildaVittra
11/23/14, 9:08 AM
#5

Har du provat att istället för tänka "Nu ska jag städa rummet" tänka "Nu ska jag städa i 7 minuter"? 

7 minuter brukar de flesta klara att städa och adderar man ihop 7 minuter per dag så blir det ändå en hel del gjort. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/23/14, 9:10 AM
#6

#5 Det är tänket med flylady 🙂

l'm back

Annons:
VildaVittra
11/23/14, 9:13 AM
#7

#6 Aha! Läste inte länken, var för många sidor för att min hjärna skulle orka det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zatanica
11/23/14, 5:15 PM
#8

Oj känner så igen mig. Har alltid haft det så och vet precis som du att man mår så mycket bättre med ordning. Men det är ju så svårt. Man tappar något eller lägger ifrån sig för man får fokus på något annat sedan händer det ungefär 400 gånger tills man är någon helt annan stans och helt har glömt att man först skulle ställa muggen disken och sedan gå på toa.

Hela det här året har jag fokuserat på vardagsrummet och matrummet (behänger ihop) så nu kan jag nog säga att jag lyckas hålla ordning där.  Så nästa ut på tur är hallen, inte fullt lika lätt men det går framåt med myrsteg.

Ett bra tipps är att fixa massor med lådor och korgar, ha byrålådor och hyllor där man kan ha dessa lådor och korgar. Sedan märker man upp vad som ska vara vart. Beroende på vart de står så kan man antingen skriva utanpå eller omman vill vara mer diskret på insidan på ett ställe där man lätt ser det.

Man får försöka släppa kraven på sig själv och vara stolt över det lilla och hålla sig till sina myrsteg.

Sovrummet har alltid varit svårt för mig, men ska köpa korgar till hyllan och en byrå till, krokar på väggarna är guld.

Sedan ska man inte tala om köket sedan man flyttade hemifrån. Köket är en ständig katastrofzon. Hade en vännf ör längesedan som brukade komma och diska åt mig .😂

Ex börja med att alltid ha väskan på ett ställe och försöka hänga upp kläderna på samma ställe när man går och lägger sig.

Hoppas du fick lite tips.

Kort variant:

Lådor

korgar

märk upp allt

små steg

mrsmrs
11/23/14, 5:46 PM
#9

#8 Alltså fy faaaan va bra! massor av bra tips ju! och från et alla andra också!! krokar på vägen tänkte jag på för ett tag sedan, men glömde snabbt bort det. så tack frö påminnelsen!! :D

VildaVittra
11/23/14, 6:11 PM
#10

#8 "Köket är en ständig katastrofzon. Hade en vännf ör längesedan som brukade komma och diska åt mig ."

Skaffa en bänkdiskmaskin och köp till en extra korg. Så när det är nydiskat så lyfter man ur korgen och stoppar in den extra, så slipper man packa ur (stor blockering för mig) utan kan ta direkt ur korgen när man ska ha något och korgen i diskmaskinen står redo för ny smutsig disk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zatanica
11/23/14, 8:40 PM
#11

VildaVittra det var smart med två korgar till diskmaskinen 🙂

Har haft en bänkdiskmaskin, men tyckte inte det blev så mycket bättre tyvärr. Kan bero delvis på att vi har ett väldigt litet kök så den tog lixom upp den lilla ytan som fanns.

Men köksrenovering är inte så långt borta så då ska vi skaffa en vanlig diskmaskin fast varianten smalare. Så då kanske det blir bättre, då får man ju plats med större saker, tyckte inte det funkade att langa in grytor och stora skålar i bänkdiskmaskinen.

Men bra tips med två korgar. Vart köper man en till i så fall?

VildaVittra
11/23/14, 8:43 PM
#12

#11 Man kontaktar företaget som tillverkar maskinen och frågar efter återförsäljare av reservdelar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lakeside
11/23/14, 10:21 PM
#13

Jag kan bli tokig när det ligger saker överallt eller om min sambo inte gömt disken i hon t.ex. så att det står på diskbänken för jag får spel av all röra. Jag är slarvig, glömmer en hel del men jag har nog varit tvärtom länge. Använt en strategi där jag måste ha koll på ALLT annars får jag lite panik. Någon som känner igen sig? Försök sätta upp påminnelser och ha bestämda platser för saker, det underlättar. Jag blir tokig om mina saker inte ligger där de "ska". Det är nog ett sätt att kontrollera att jag vet saker är är..

Annons:
LisenM
11/23/14, 11:10 PM
#14

Oj, jag e lika på olika sätt! Skulle det finnas ETT bra sätt att ha det städat och ordnat hemma så vore många av mina problem lösta!! Jag har nog mest , (för tillfället), problem med att inte påbörja nya saker! Hoppas på mer tips här!!!

QueenB
12/1/14, 9:31 AM
#15

#13 Lakeside  , jag är också sån som du . blir tokig om jag inte har koll på allt, och allt känns jättestökigt och rörigt, jag får aldrig i ordning på saker och ting , trots lådor och ständig kontroll över vart allt ska vara.  tycker aldrig jag har tillräckligt med plats för mina ''få'' saker egentligen..  jättejobbigt..

#3  boendestöd? vad är det ,vilken hjälp får man och hur får man den hjälpen?

-En smula annorlunda men på ett positivt sätt!


tlover
12/1/14, 1:26 PM
#16

#15 Vilken hjälp man får av boendestöd beror på vilken kommun man bor i, vilken boendestödjare man har just då och vilka behov man har.

Det är allt från att boendestödjare kommer och städar åt en flera gånger i veckan till att man har en boendestödjare som kommer och fikar och se på medan man själv städar (och allt däremellan).

l'm back

QueenB
12/19/14, 9:38 AM
#17

jag fick hjälp av en arbetsterapeut som kom hem och skulle hjälpa mig organisera, det gick sådär, fick göra allt själv, :(  var jättetrött efteråt, psykiskt, för jag orkade inte riktigt ta och slänga och lägga undan i lådor. något jag ändå kommer ta upp igen och börja om från början.. 

Vet inte hur det här ska gå, kanske bättre med boendestöd där det faktiskt kommer någon och städar åt mig så slipper jag se allt och behöva gå igenom det om och om igen. Får mycket ångest. Men vet inte hur man ansöker och om jag ens är berättigad till det.

-En smula annorlunda men på ett positivt sätt!


Lakeside
12/19/14, 3:37 PM
#18

Vad tråkigt att det blev så. Enligt min erfarenhet så är det väldigt avgörande med personkemi, inte minst när det gäller allt inom vården. Träffa "rätt" person är verkligen A och O.

Ang städning har jag nog lite tur för min sambo är väldigt tålmodig och stör sig inte mycket på om vi t.ex inte städat på länge. Vissa saker som disk blir jag tokig på men dammråttor är helt annorlunda.

QueenB
12/19/14, 4:07 PM
#19

ja det blev ju lite fika också, men kändes mer som en ny vän som kom på besök istället för den hjälpen jag hade behövt. det var ingen dålig personkemi eller så , men jag kanske hade behövt mer struktur och samtal kanske.. vet inte…

det är tur du har en som en tålig, min man är värsta pryd,så man har ju pressen på sig där också 😕 blir aldrig tillräckligt bra tycker jag, jag är aalldelesför trött för att orka.

-En smula annorlunda men på ett positivt sätt!


Upp till toppen
Annons: