Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 2753 ggr
jela96
11/28/14, 5:35 PM

Klara av ett arbete?

Hej! Jag har tänkt så mycket på det här. Jag har hoppat av gymnasiet eftersom jag mår så psykiskt dåligt och jag är säker att det hade slutat väldigt dåligt om jag tillslut inte insåg att jag inte klarar av det. Och nu måste jag hitta jobb för att överleva. Har ett jobb på gång men jag är så jäkla rädd… Rädd att jag inte orkar och att det går åt helvete rent ut sagt. . Hur gör ni som mår psykiskt dåligt med jobbet? Vad jobbar ni som och hur fungerar det? Kram till er alla.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Skogsraah
11/28/14, 9:41 PM
#1

Jag blev sjukskriven med "grundanledning" ångest angående jobb. Har varit så för mig med skola och jobb sedan jag var 15, men att det eskalerat. Inte klarat av att närvara lika mycket som jag borde, många sjukskrivningar som jag egentligen inte ens vetat varför jag gjort. 

Så ja, jag känner din rädsla. Är riktigt rädd och orolig för den dagen jag är "frisk" och kan jobba/plugga igen. För jag har aldrig klarat av att närvara lika mycket som jag borde och har alltid slutat i ångest som gör att jag inte klarar av att gå dit. Motivationen dör helt för mig efter tre veckors ny sysselsättning, i regel. Sedan blir det bara en daglig klump av ångest och det känns som rena pesten att det ska se ut såhär nu för mig. Samma sak varje dag, borta 8 timmar om dagen på något jag mår dåligt av, ingen frihetskänsla osv osv. För mig har det inte ens spelat någon roll om jag tycker det är en trevlig klass eller arbetsplats, ångesten har smugit sig på och förstört ändå. 

Jag har inte blivit diagnostiserad än, håller på att utredas, men det lutar mot ADD och eventuellt bipolär typ 2.  Är i samma position som dig, bara det att jag hoppas på att jag kommer få den hjälp jag behöver nu medan jag är sjukskriven så jag kan klara av att leva ett "normalt" liv då jag väl ska ut dig igen :/

Kanske skönt att veta att du inte är ensam i alla fall. Själv känner jag mig sjukt ensam om att ha detta problem, många dagar i veckan! Kram!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Freddy H-K
1/12/15, 11:26 PM
#2

Samma för mig. Svårt att få studierna gjorda på högstadiet och framförallt gymnasiet. Men bra kontakt med lärarna och att jag kunde tenta av ämnen plus en termin extra gjorde att jag klarade mig. Har sen försökt jobba på olika ställen men varit tvungen att sluta varje gång på grund av ångest inför arbetet. försökte sedan med universitets studier var tvungen att hoppa av efter en månad då det blev för mycket. Det var för strax över ett år sedan. Levde sedan endast på aktivitetsstöd men har nu nyligen blivit sjukskriven och är i utredning. Har väldiga problem med uttråkning. Hoppas på det bästa 🙂 Tröstar mig med att inte hamnar man på gatan i detta landet

AnneN
1/14/15, 3:00 AM
#3

Jag har diagnoserna ADHD, autism & bipolär, klarar inte av vilka jobb/arbetsplatser som helst, men jobbar 50% på ett hunddagis som är ett socialt kooperativ där alla anställda (utom handledarna) har någon typ av arbetshandikapp.

De perioder som jag mår så dåligt psykiskt att jag inte klarar av att jobba så är jag sjukskriven, men de perioder jag mår lite bättre så klarar jag av att jobba de flesta dagarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Candela
1/22/15, 9:33 AM
#4

Prata med Arbetsförmedlingen och be om att få en arbetsträningsplats. Det innebär att man får gå till en arbetsplats, men utan krav på att prestera. Man har en handledare på arbetsplatsen. Det kan vara på deltid eller heltid, beroende på hur mycket du klarar av - man kan öka arbetstiden successivt om det känns bra. Det är ett sätt att få reda på hur man klarar av ett jobb, och vilken sorts jobb som kommer fungera.

Jag vet precis ångesten inför att söka jobb, eftersom jag själv haft två jobb som knäckt mig psykiskt (på grund av arbetsbelastningen). Men det är för tidigt för att ge upp. Även för dig! ❤️

Upp till toppen
Annons: