Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3259 ggr
[Linsenhejhej]
2014-12-01 15:40

Vill flytta utomlands

Hej.

Jag vill så gärna flytta till antingen England, USA eller Kanada. Men jag har diagnosen Aspergers syndrom och har även svår social fobi. Detta gör det svårt för mig att bland annat gå i skolan, där jag har med mig en elevassistent, Jag vågar knappt lämna lägenheten ensam - en promenad ute på egen hand är rena mardrömmen. Jag blir så ledsen eftersom jag vill flytta utomlands men jag kan knappt göra någonting själv - kan inte ens gå till tandläkaren utan mina föräldrar. Hur ska jag göra för att uppfylla min dröm?

Skulle vilja/behöva ha "supported living", en assistent  eller något liknande i utlandet men det är jättedyrt och jag har inte råd med det. Jag vet inte hur jag ska göra. 😕 Något förslag eller tips?

Jag är 18 år.

Annons:
Honestyisdead
2014-12-01 16:00
#1

Du får öva på att göra saker ensam. Det finns kurser för personer mdd AS som ska hjälpa till att man kan bli mer självständig.

Social fobi kan man få hjälp med. Har du kontakt inom psykiatrin? 

Vad är det som lockar med utlandet?

Maria
2014-12-01 16:01
#2

Jag tänker som Hera.

Social fobi är ju något man kan arbeta bort så jag skulle i första hand jobba med den biten och se det hela med en flytt utomlands som ett mål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2014-12-01 16:04
#3

Vänta. Sök hjälp först så att du kan klara att leva självständigt i Sverige och åk därefter utomlands. Som du har det nu skulle det inte vara realistiskt att flytta utomlands. Och du är så ung att du har gott om tid på dig att jobba dig till en plats i livet där du klarar att göra saker på egen hand och där din diagnos och dina rädslor inte hindrar din dröm om att bo i utlandet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Linsenhejhej]
2014-12-01 16:09
#4

#1 och #2: Tack för era svar!

Jag har kontakt inom psykiatrin.

Det som lockar med utlandet är främst det engelska språket, men även kulturen.

Det känns som att jag aldrig kommer bli av med min sociala fobi; har haft social fobi så länge jag kan minnas. Och jag får så hemska symptom när jag är bland folk att det känns som att jag ska dö eller svimma. Jag har hört om kognitiv beteendeterapi, men läkaren på psykiatrin tyckte inte jag skulle prova det ("det kan bli värre") och han tycker inte heller att jag ska flytta till en LSS-lägenhet nästa sommar eftersom jag kan bli stressad av det. 😕

[Linsenhejhej]
2014-12-01 16:11
#5

#3: Okej, tack för ditt svar 🙂

Calcifer
2014-12-01 16:55
#6

Kan tillägga att jag också has AS och social fobi och jag har lyckats bo utomlands många gånger. Däremot gav jag mig iväg för tidigt och det har resulterat i att jag "misslyckats" och hamnat hemma hos mina föräldrar i princip varje gång. Jag önskar jag hade väntat, och nu när jag är 26 ska jag äntligen få riktig hjälp, rätt hjälp, och jag hoppas att jag i framtiden ska kunna flytta utomlands en period igen. Men hade jag tagit tag i allt när jag var 19 istället för att flytta utomlands hade det gått mycket bättre. Sanningen är ju tyvärr att man tar med sig sin diagnos och sina rädslor/problem vart i världen man åker, även om det säkert kan kännas ibland som om man kan fly undan dem om man geografiskt befinner sig någon annanstans. Men nä, det fungerar inte så och med facit i hand önskar jag att jag hade väntat tills jag hade fått rätt hjälp och varit tillräckligt frisk för att kunna stanna utomlands som jag egentligen velat varje gång jag flyttat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Linsenhejhej]
2014-12-01 18:30
#7

#6: Hur gjorde du för att flytta? Tror du jag skulle misslyckas om jag flyttade utomlands till sommaren? 🙂

Honestyisdead
2014-12-01 18:31
#8

#7 om du inte klarar dig själv till dess lär det inte gå.

[Linsenhejhej]
2014-12-01 18:35
#9

#8: Okej. 😕

Calcifer
2014-12-01 18:57
#10

#7 Jag har gjort olika saker utomlands. Det går inte att bara flytta hur som helst, du måste ha ett mål med varför du ska flytta och vad du ska göra där. Om du inte har en enorm summa på banken då alltså.

Jag har studerat utomlands, språkstudier, och även arbetat som au-pair. 

Och ja, jag tror du skulle misslyckas om du flyttade till sommaren om du inte lyckats reda ut alla dina problem tills dess och fått de verktyg du behöver för att 100% klara dig själv. När du bor utomlands kan du visserligen skype:a med din familj, men du kommer stå på HELT egna ben. Åtminstone tills du skaffar dig nya vänner och bekantskaper. Men sådant kan ta tid. Så ja, du måste kunna klara dig helt själv, för utomlands finns det ingen som ringer samtal åt dig, följer med dig och handlar, eller fixar saker åt dig. DU måste göra dessa saker på egen hand, klarar du inte det i Sverige klarar du det inte utomlands.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: