Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6498 ggr
n-athalie
2014-12-12 22:10

Elvanse

Jag har gått på Elvanse lite mer en vecka nu, 30 mg. I början så var det för mycket och jag orkade ingenting, kan också vara för att jag hade en öroninflammation då också men tror inte det. Nu efter en vecka så känner jag inte mycket av 30 mg, igår kände jag mer än idag och jag verkligen längtade igår kväll efter att få ta elvansen igen. Idag har jag inte känt någonting, jag har nästan varit samma gamla jag som är okoncentrerad och jag har massor att ta igen i skolan vilket gör att jag får ångest över att jag inte bara kan ta tag i det. Jag kunde ju koncentrera mig så bra de första dagarna :( 
Jag mår verkligen jätte bra av Elvanse men det får mig att tänka realistiskt och jag vet inte om jag klarar det.. Jag vill så mycket men jag är för orkeslös… Idag är enda dagen då jag verkligen inte känt mig jätte taggad på livet. Är det vanligt?
Hur blir ni på elvansen och är det någon mer än jag som spänner käken och kanske har något tips som kan hjälpa mot det? (har extremt ont haha)

Annons:
polymorf
2014-12-16 10:40
#1

Jag har blivit väldigt trött sen jag började med Elvanse, + apatisk och nedstämd. Så pass att jag inte ens vet om de ger någon effekt alls…det negativa är större än det positiva. Får ingenting alls gjort nu och är totalt likgiltig inför allt och alla, nästan så jag saknar ångest och concerta… :(
Men jo, det där med käkarna har jag med, hela dagarna. Och på nätterna gnisslar jag tänder…har ofta ont

Vemsan
2014-12-16 22:10
#2

Äter 120mg elvanse(är 190cm lång och väger 88kg) är betydligt piggare och klarare i huvudet på Elvanse än på medikinet som jag åt tidigare. Äter denna tsm med voxra och abilify som jag även åt med medikineten.

Hälsningar Vemsan

GubbenH
2015-02-10 13:18
#3

Första inlägget här….Hej! :-)

Åt hög dos av Ritalin tidigare men kände av för många biverkningar så jag gick över till Elvanse. Började på 30mg per dag och det kände jag knappt av. Har nu gått upp till 70mg och det funkar mycket bättre…fram till på eftermiddagen sen känner jag att skulle behöva "fylla på". Nu säger sköterskan jag går hos att 70 mg är maxdos av Elvanse. Stämmer det??

Tacksam för svar! :-)

Yousee
2015-03-01 11:18
#4

Hej Gubben! Och andra intresserade . Märkligt att människor som ska hand om våra mediciner inte tar sig tid att läsa om produkterna. Det står klart och tydligt att vuxna kan behöva kännbart större dos och att man inte är lika känslig för produkten när man blir äldre. Så man kan frågasätta kompetensen Det medicinen är tänkt att göra är att få igång hjärnan till att klara överföring av impulser, så om dosen är för liten kan man lika väl vara utan. Den ende som vet att det fungerar är en själv eller någon som står en nära och känner en väl. Dosen är väldigt olika, att gå efter mg/kg är inte säkert men kan vara en hjälp som riktlinjer. Vad gäller Metamina har det vait ca 90 mg/dygn rekommenderat att inte överskrida men där har det ändå funnits möjlighet till ökning över detta om behoven har varit sådana. Skulle vi omräkna de riktlinjerna när 70 mg innehåller 20,3 mg Dexamfetamin är vi uppe 300 mg Elevanse. Jag har haft en bra ansvarsfull läkare som förstått sin uppgift vilket är att hjälpa mej till ett fungerande liv, vilket medicineringen har varit stor hjälp till . Bara för att vi har våra bokstäver så står det,ingenstans i lagboken att vi har mindre rättigheter än de utan. Många av oss lite äldre har haft knöliga liv då vi har fått svårigheter mot oss istället för den hjälp och stöd vi borde fått från samma yrkeskår, som forfarande håller på med denna attityd där vi blir överkörda. Jag var 54 när jag fick min diagnos. Visst är CS något som kan vara frestande till att vilja hade det fööör stimulerande men det får inte vara grunden för någons behanling att några använder möjligheten till medicinsk hjälp fel. Det är som dela ut straff och konsekvenser utan rättegång för andras brott. Hälso och sjukvårdslagen ger oss rätt till hjälp efter bebrövad erfarenhet. Många som har behov av medicin ger upp på grund utavv att de inte kommer över tröskeln och upplever mest biverkningar utan vinst. Stå på er ni som stället in er på medicin och våga frågasätta dumheter Yousee

GubbenH
2015-03-01 12:13
#5

Tack för svar Yousee! :-)

Vet du vart jag kan hitta någonstans där det står att vuxna kan behöva en större dos än 70mg? Skulle vara bra att ha något att visa min sköterska och läkare för som det är nu så är det bomstopp. Den läkare jag har nu vill inte ens skriva ut kortverkande Ritalin så jag kan vara fungerande även kvällstid, vid tex sena möten, då han inte "tror" på att komplettera med något annat. Som det är nu så måste jag byta över till något annat fast jag känner att Elvanse verkligen fungerar fast inte i den dos läkaren anser är max. Jag är 43 år,184cm lång och väger runt 96 kilo. Jag har hört gott om Metamina. Någon som har en uppfattning om det skulle kunna vara ett alternativ att prova? Fick min diagnos för runt 2 år sedan och känner igen din beskrivning med ett lite knöligt liv. Har lyckats hamna på en bra plats idag men har INTE tagit den enklaste eller rakaste vägen! :-)

Ha en fortsatt go helg alla medbokstäver! :-)

//C

IceTee
2015-03-01 12:18
#6

Första dagen på Elvanse vad fantastisk! Visst, jag skakade lite (det har jag alltid gjort på centralstimulanta) men jag kunde fokusera! Bättre än med någon annan av de jag testat (Ritalin, Strattera, Concerta, medikinet)! Jag var glad, och satt och speladd kortspel på datorn i flera timmar. Sen blev det sämre… Jag kunde fortfarande koncentrera mig, men aptiten försvann och jag åt bara för att man ska äta. Jag var nedstämd, fick ångest och mådde allmänt dåligt. Så den blev inte långlivad hos mig tyvärr

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Sibua
2015-03-03 14:51
#7

GubbenH. Jag har stött på liknande problem. Mitt råd är att försöka byta läkare! Jag fick en kortids anställd läkare som vågade knappt nysa utan att få panik över vad hans Medarbetare tyckte. Till slut fick jag kontakt med överläkaren på nevro ock simsalabim vilken skillnad! Inget drabbel utan så länge jag visar god puls ock bra blodprov är han oerhört lyhörd.

Upp till toppen
Annons: