Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3221 ggr
dave76jkpg
2014-12-16 09:28

Fonder/bidrag/försäkring

Hej. Undrar om någon vet om det går att söka ekonomiskt stöd för ADHD som vuxen genom bidrag eller fonder? Undra oxå om någon vet vad som gäller ang föräkringar för vuxen med ADHD?måste man haft en försäkring innan man gjort sin utredning,eller finns det möjlighet att skaffa en försäkring och sedan söka ersättning?

Annons:
LeJ
2014-12-16 20:33
#1

Jag kan inte tänka mig att man kan köpa en försäkring och sedan kräva ut pengar för något man redan visste att man hade innan.

tlover
2014-12-16 20:37
#2

Ingen försäkring jag har sett har varit så att man kan skaffa försäkring efter diagnos och få ut något.

Faktum är att de flesta försäkringar kräver att man har tillägg för NPF vilket man måste skaffa i princip direkt efter födseln på barnet som ska ha försäkringen.

Vissa äldre vanliga barnförsäkringar kan ge skydd däremot men jag tror det är inaktuellt för de flesta nuförtiden (dvs de flesta är nog över 25 år).

l'm back

[GråHäxa]
2014-12-17 16:41
#3

Det kan faktiskt gå att söka pengar på en vanlig barnförsäkring. Mina föräldrar hade en helt vanlig barnförsäkring på mig och jag fick inte mina diagnoser fastslagna förens jag var i 20 årsåldern. Jag kommer inte i håg exakt hur det gick till men barnförsäkringen slutade att gälla när jag blev 18 men ärendet skickades vidare och där gällde att man skulle ha haft första kontakten med psykiatrin innan man hade fyllt 21 (tror jag att det var) Jag har precis fått besked att jag kommer att få en väldigt trevlig summa av försäkringsbolaget, så jag skulle verkligen rekommendera dig att höra av dig till ditt försäkringsbolag (eller det som du varit försäkrad i som barn) och kolla vad som gäller. Det kan absolut vara värt ett försök.

Stiftelser och fonder finns det också en heldel av. Testa att googla runt lite och se om du hittar något som passar dig. Det kan vara ganska specifika krav på de olika fonderna. Jag har testat att söka fonder för några år sedan, sökte 3 olika och fick igenom 1 som gav ca 5000 kr. Ofta skall man berätta vad det är man behöver pengar till och sedan behålla kvittot ifall det skulle vilja granska vad man gjort. Vet tex att det finns en fond där personer med psykiskohälsa som har väldigt låg inkomst kan söka pengar för att resa någonstans och villa upp sig.

http://web05.lansstyrelsen.se/stift/StiftWeb/SSearch.aspx

Här var en länk som jag hitta men som sagt testa att googla på stiftelser och fonder. Lycka till!

tlover
2014-12-17 18:09
#4

#3 Som sagt det beror på försäkring och när man försäkrades. Tex så skulle jag kunnat få ut pengar om min mamma försäkrat mig några månader tidigare, dvs före min 6 års dag istället för efter som hon gjorde.

Nuförtiden (dvs om man tecknar en försäkring nu) så täcks det bara av tilläggsförsäkringar (jag är gravid och har just kollat upp det, vi kommer att betala ca 400:- extra/år och kunna täcka NPF vi kommer också att teckna försäkringen direkt vi kommer hem från BB).

l'm back

LeJ
2014-12-17 22:26
#5

#3 Jag fick också ut pengar på barnförsäkringen, och då var jag 29 när jag fick mina sista diagnoser. Men jag tror att försäkringsbolagen, som #4 säger, har ändrat sina villkor. Och i detta fallet fick jag uppfattningen att TS frågade om försäkringar man kan ta som vuxen.

AnneN
2014-12-26 03:25
#6

#4 Kolla så att försäkringen för NPF gäller även om någon av föräldrarna har diagnos om det är så att du eller barnets far har diagnos.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
tlover
2014-12-26 09:09
#7

#6 Jo det blir ju att lusläsa reglerna, jag har fått info hemmaskickat som jag ska läsa snart.

Men av vad jag sett har jag inte sett nått att det gör det ogiltigt. Men då täcker inte försäkringen allt heller (men något ät ju alltid bra) så det kanske är därför.

Det kan ju vara för att det inte är bevisat (vad jag vet)  att autism ärvs.

l'm back

Candela
2014-12-26 10:52
#8

När man skaffar en försäkring så täcker den aldrig fel som uppstått innan försäkringen tecknades, oavsett om det gäller en trasig pryl eller en sjukdom.. Det skulle ju försäkringsbolaget gå back på.

Upp till toppen
Annons: