Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2334 ggr
mrsmrs
2014-12-23 13:17

Gäster som sover över - orolig

**Om du inte orkar läsa allt: SE  FETMARKERAD TEXT
**

Hej!

Hur hanterar ni att ha folk hemma på besök som sover över? Jag blir lätt väldigt orolig, går på helspänn och nojjar mig över att jag inte lyckas skapa en trevlig vistelse för gästen, eller över att det känns väldigt naket och riskabelt att ha folk boendes i mitt hem. Det känns som att övernattande gäster kommer så sjukt tätt inpå skinnet på en, nätan en något klaustrofobisk känsla.

(Och nu pratar jag inte om en eller två kompisar som slaggar på soffan efter en utekväll eller så, utan om mer officiella "gäster"… typ den man bor med och ens egna gemensamma vänner från oslo som ska stanna hos oss i två veckor)

Bara jag som känner såhär? Tips på hur man kan hantera detta..? Är rädd för att få total flipout och halka tillbaka i galna tankar och fruktansvärd ångest igen… skulle vilja kunna slappna av lite… inte känna mig kvävd och på helspänn så himla konstant när dom är här. 

Extremt tacksam för svar… <3

/orolig och stressad

Annons:
[GråHäxa]
2014-12-24 01:19
#1

Sånt där är riktigt jobbigt. Jag har aldrig haft gäster under så lång period som 2 veckor. Men när jag har gäster så brukar jag försöka rymma till köket. Typ sätta på en film som alla skall kolla på tillsammans och efter 10 min så säger jag att jag måste fixa med maten. Sen får man ju tacka nej till ev hjälp i köket om någon erbjuder sig. Nått i stil med "Nej men ni är ju gäster så sitt ner och ta det lugnt så fixar jag maten" Man äter ju ganska många gånger under storhelgerna så det kan bli många tillfällen att få andas ut för sig själv. Du kanske plötsligt behöver handla något som du har glömt, och då får du en liten promenad för dig själv :) 

Vet inte om det hjälper dig men hoppas att du fick några idér iaf :)

Miss Tro
2014-12-24 10:42
#2

Så är det för mig också. Jag försöker att inte ha nattgäster eller att de får bo i närheten på vandrarhem, eller hos någon annan. För mig känns det som om jag inte har något hem, när "andra" kommer och sover över, blir extremt trött, orolig och får ångest och känner mig totalt "jaglös" och tom! Tappar min identitet och personlighet och blir rådvill! Hoppas du hittar en annan lösning än att de bor hos dig! Lycka till😍

mrsmrs
2014-12-24 12:09
#3

Tusen tack för era ord och tips! Mycket som jag inte tänkt på innan och som var skitbra!

<3<3<3<3<3<3<3<3

Nu är det så att jag tyvärr inte kan ändra på deras boende, de måste bo hos mig av olika anledningar så tyvärr finns det inte så mycket att göra åt det (samtidigt ska det ju trots allt bli väldigt roligt att träffa dem!). Vet bara itne riktigt hur jag ska styra mina tankar för att hjälpa mig själv, hur jag ska hantera känslan av att känna mig instängd/utblottad rent tankemässigt.. har tänkt att jag kanske kan lyssna på lite mindfullnessövningar när jag ska sova, men under dagarna känns det som att jag lätt kommer fastna i stjälpande och destruktiva tankar….

Miss Tro
2014-12-24 17:06
#4

Försök att tänk att det är en begränsad tid, att känslan av utblotthet och destruktiva tankar kommer att gå över, när gästerna reser igen, att det är så här för dig och att allt blir som vanligt igen! Stor kram, förstår din enorma kamp!!

Lakeside
2014-12-25 16:11
#5

Jag känner igen mig. Sen beror det på vilka som sover över och hur länge jag är borta. Men jag kan nog bli lika utpumpad om jag har gäster som när jag sover borta. Förstår verkligen känslan att folk kommer inpå skinnet och alla förväntningar hit och dit fast man kanske egentligen behöver lugn.

M A N I N A N
2014-12-26 09:25
#6

Jag avskyr nattgäster och har vid närmare eftertanke inte haft några långväga gäster hos mig under de senaste 9 åren. Dock har barnen kompisar som sover över ibland. Det brukar gå bra, för deras kompisar känns inte som mitt ansvar. (Mina barn är ganska stora nu) Men "egna" besökare - Blä…

Annons:
Upp till toppen
Annons: