Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2207 ggr
Anonym
Anonym
2014-12-26 02:27

Att inte orka hjälpa sin vän

Hur gör man när man har en kompis med en ADHD-diagnos som har stora behov av praktisk hjälp (städ, disk, tvätt m.m.), men man känner att man inte klarar av att hjälpa till?

Dels på grund av tidsbrist, men även på grund av att det känns som att det blir för mycket. Att om man hjälper till någon enstaka gång så blir man tillfrågad igen och igen, och det blir svårare att säga nej nästa gång. 

Och när hen väl ber om hjälp så är hemmet redan en katastrof. Det behöver i princip saneras.. Bara tanken att sätta min fot i ett sånt hem tar emot, även om jag samtidigt vet att hen verkligen, verkligen skulle behöva min hjälp ☺️

Jag våndas mellan dåligt samvete och känslan av att behöva rå om mig själv. Jag har så himla lätt för att ställa upp för andra på bekostnad av mig själv..

Annons:
AnneN
2014-12-26 03:19
#1

Låter som att din vän kan behöva hjälp av arbetsterapeut som hjälper till att strukturera upp vardagen med städning, mm. Jag har fått sådan hjälp via närpsykiatrin, så kanske något du kan föreslå att din vän kan söka hjälp med?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

M A N I N A N
2014-12-26 09:14
#2

Boendestöd. Beviljas enligt socialtjänstlagen av socialtjänsten. Kostnadsfritt i vissa kommuner. Avgiftsbelagt i andra.

Miss Tro
2014-12-26 09:54
#3

Hej! Förslagen i de andra inläggen är jättebra! Den hjälp du kan erbjuda kan kanske vara att ge telefonnumret till kommunens LSS handlggare eller till habiliteringen för rådgivning! Det är sedan inte du som ska ta tag i den personens hem! Det blir för tungt ansvar för en vän!! Ni ska väl orka ha kul ihop i stället! Lycka till!

Anonym
Anonym
2014-12-26 10:45
#4

Hen har haft boendestöd ett bra tag nu, men de verkar inte vara tillräckligt involverade.. Hen sa att det är två tjejer som kommer en gång i månaden. Jag förstår inte riktigt vad de ska göra där så sällan?

Hen har också haft hemstädning en gång i veckan, men hen tyckte att de städa för dåligt för att de inte hjälpte till att plocka upp saker (skräp, leksaker, smutstvätt, disk) från lägenheten innan de dammsög och moppade. Men så vitt jag vet är det inte en städfirmas ansvar?

Så nu står hen utan städhjälp för att hen sa upp sig som kund hos dem. Och städfirman anmälde i sin tur kompisen till soc för att hen har det så grisigt hemma. Så nu får hen inte tillbaka sitt barn från dess andra förälder förrän hen har städat (soc kom på ett oanmält besök för en vecka sen). Men ändå städar hen inte ens lite grand. Igår kväll gick hen ut på krogen istället.

Och nu går jag och känner att det är mitt fel att hen inte får ha sitt barn.. För egentligen skulle jag ha hjälpt hen att städa idag, men allt julfirande med släkt på alla håll och kanter har kommit i vägen.

AnneN
2014-12-26 17:55
#5

#4 Låter som att hen behöver mer professionell hjälp än vad hen har i dagsläget, tex boendestöd minst 1 gång/vecka, jag har kompisar som har boendestöd 3ggr/vecka för att de behöver det, vet inte om det ser likadant ut i alla kommuner.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anonym
Anonym
2014-12-30 21:33
#6

#5

Ja, det kan jag också tycka.. Men jag vet inte hur det fungerar rent praktiskt. Det lät på min kompis som att städningen hyrs in från ett bolag, och hen vill inte ha okända människor i sitt hem flera gånger i veckan. Hen tycker det är jobbigt som det är.

Jag vet att boendestödet till en början kom varannan vecka och då hjälpte min kompis att komma igång med att diska, tvätta och städa. Men de var bara där 2 timmar i taget, så de hann ju aldrig kommer någonstans, mer än att skrapa på ytan.

Nu fick min kompis ha barnet hemma under fyra dagar efter jul, men den andra föräldern kom och hämtade igen idag. Jag tror inte hen får ha barnet boende hos sig några längre perioder längre. Tidigare har hen tvärtom haft hela boendet..

Jag tänkte att jag skulle åka och hjälpa hen städa  så fort jag har tid, vilket dock blir först om en vecka. Men jag vet att det inte är en långvarig lösning. Vill bara att barnet ska få komma hem igen. ❤️

Annons:
VildaVittra
2015-01-01 19:30
#7

#4 Din vän har rätt att välja vilket hemtjänstföretag (om det inte är hemtjänst denne har beviljat så är det mycket sannolikt att denne kan få det) som denne vill ha och min erfarenhet är att privata små bolag är mer serviceinriktade och lyssnar mer på vad det är kunden vill ha hjälp med. Då är det inga problem med att plocka upp från golvet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: