Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2797 ggr
Elinim
2015-01-05 16:17

Behöver råd - min väns sambo har AS

Som rubriken lyder har min nära väns sambo Aspergers syndrom, och de har stora problem i deras förhållande. Det jag undrar är helt enkelt hur mycket av det han gör som kan ursäktas av hans diagnos, för just nu anser jag att det känns mycket som att han snarare gömmer sig bakom den för att kunna skylla ifrån sig. Å andra sidan har ju jag ingen aning, och det är därför jag ber er om hjälp. 

När jag har umgåtts med honom har jag aldrig märkt av att han agerar på ett speciellt sätt, i de situationerna är han precis som vi andra utan diagnos. Han är väldigt social, trevlig, rolig och charmig. Jag, med mina förutfattade meningar, hade aldrig trott att han hade AS om det inte var så att min vän berättat det. Han själv har sagt att han tror att läkarna mest satt den diagnosen på honom för att de inte visste vad annat de skulle göra, och att han inte känner igen sig särskilt väl i diagnosen, men så kanske flera känner.

Det han gör mot min vän tycker jag är oacceptabelt. Han ljuger, undanhåller saker för henne, är elak och respektlös. Han förstår inte att han sårar henne, och förstår inte när hon försöker förklara hur hon känner eller hur hon mår. Hon går hos psykolog för att hon mår dåligt över bland annat deras förhållande, men han vill inte följa med dit för att försöka lösa det hela med henne. 

Nu undrar jag alltså, tror ni han ändå gör sitt bästa? Är det diagnosen som hindrar och ställer till det för honom? Eller anstränger han sig helt enkelt bara för dåligt? Förstår att et kan vara jättesvårt att svara på såhär, men tänkte ändå ge det en chans. Hatar att se någon behandla min vän på detta sätt.

Annons:
ossilian
2015-01-05 16:58
#1

Att ljuga och vara medvetet elak är inget signifikant med AS. Det är däremot vanligt att personer med AS upplever att omgivningen missförstår dem, när de själva kanske tycker att de bara varit ärliga och raka. Att kommunicera på ett rakt sätt med en känslig person är inte alltid en hit. 

Kan du ge tydligare exempel på saker han gjort eller sagt? På vilket sätt är han elak? Vad ljuger han om? 

I vilket fall, bör hon väl fundera på om de verkligen ska ha ett förhållande om hon upplever honom som elak.

Elinim
2015-01-05 17:16
#2

#1 Okej, ja det är lite så jag har tänkt. Vill ju inte hänga ut dem, men kan säga så mycket som att han inte kommit hem när han sagt att han skulle, utan istället gjort någonting annat. Han har varit inne på hemsidor som är opassande, och även fast han sagt att han ska sluta då min vän tyckt att det har varit jobbigt, har han fortsatt. Han förstår inte att hon är ledsen, utan tror alltid hon är arg eller sur. Han tycker att hon kontrollerar honom när hon frågar om han inte kan vara hemma en kväll istället för att gå ut och festa, och liknande. 

Jag håller med dig..

ossilian
2015-01-06 18:29
#3

Han verkar omogen och inte känslomässigt redo för ett förhållande. Kanske är han inte kär i din vän? Jag vet att det är lätt att säga via en skärm, men varför ska hon ödsla tid och energi på killen?

Elinim
2015-01-06 22:56
#4

Så har jag också känt, men samtidigt inte varit säker på om det är på grund av hans diagnos eller om han bara är douchig som person. Men nu verkar det ju luta åt det senare.. De har varit tillsammans i över 1,5 år, de bor ihop i en stad där hon inte känner särskilt många. Hon ska börja plugga där i vår, och jag tror att hon känner sig lite fast i situationen och med honom.. Det är helt enkelt ett stort steg att ta. Men hellre det så klart, än att stanna kvar i ett destruktivt förhållande, som det där faktiskt har blivit..

KimE
2015-01-07 10:41
#5

Både trevlig,rolig, charmig, social och bristande empati,  fult språk, göra impulsiva  dumma grejor är symptom på aspberger.

ossilian
2015-01-07 16:01
#6

#5 Nja, inte en renodlad Asperger. Han låter som en omogen ung man som hellre kollar på porr eller hänger med polarna, än vårdar sin relation till flickvännen. Är det typiskt AS menar du?

Annons:
Honestyisdead
2015-01-07 18:47
#7

Att undanhålla saker och ljuga har inget med AS att göra. Raka motsatsen skulle jag vilja påstå.

Elak och respektlös kan man ibland uppfattas som eftersom en med AS ofta har svårt att sätta sig in i hur andra känner. Men det beror ju på vilket sätt han uppfattas som elak och respektlös.

Elinim
2015-01-11 22:21
#8

Nu var det några dagar sedan. Men, #6 och #7, tack för svaren! Det känns skönt att höra. Det är liksom så jag har känt, men jag har inte vetat om han helt enkelt inte kunnat bättre pga sig diagnos. Nu känner jag mig säker på att han bara inte är redo för ett förhållande, och kan utan dåligt samvete försöka framföra det till min vän. Igen, tack för er hjälp!

Upp till toppen
Annons: