Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1927 ggr
tarotlasse
1/20/15, 10:44 AM

Ny forskning visar att brus kan hjälpa mot ADHD

Ett forsknings projekt på Sahlgrenska Akademin i samarbete med Nasa.

Visar att konstgjort elektriskt brus kan hjälpa parkinsonsjuka och ADHD personer.

Försöken ser mycket lovande ut.

Det är en liten apparat som man kan ha i fickan och via elektroder som sätts bakom örat skickas en svag ström in i balansorganet.

Strömmen är så svag så man inte känner det.

Det har visat sig att en lagom mängd bakgrundsljud verkar behövas för att vårt nervsystem och vår hjärna ska fungera normalt.

Försöken har visat att Parkinson patienter har fått bättre balans och mindre symptom.

Men  har även testat detta på barn med ADHD och då med stor framgång.

Bakgrundsljudet stimulerar signalämnet dopamin på samma sätt som den centralstimulerande  ADHD medicinen gör och som får oss med ADHD att fungera bättre i vardagen.

Men bristen av dopamin ligger även bakom rörelsehämningar, stelhet och skakningar som Parkinsons sjuka lider av.

Nästa steg i forsknings studien är att genomföra långsiktiga tester där ett antal patienter  får prova prototypen i hemmet och i vardagen under några veckor.

Lasse

Annons:
zatanica
1/20/15, 10:58 AM
#1

Intressant, du kan inte länka till studien som du har läst?

Låter ju lite logits för min del i alla fall då jag får ont i magen och klättrar på väggarna och inte kan koncentrera mig alls om det är helt tyst, värre blir det om man är i en steril miljö oxå.

Men om jag har musik på så blir det mycket bättre och det behöver inte vara hög musik bara det finns där i bakgrunden.

tarotlasse
1/20/15, 11:11 AM
#2

Jag fick informationen av TT  i går och du kan säkerligen hitta denna artikel i ett flertal av dagens dagstidningar.

Jag såg att t.ex Helsingborgs Dagblad hade publicerat artikeln i dag.

Vi kommer själva ha med det i veckans tidning som kommer ut på fredag.

Lasse

Candela
1/22/15, 9:19 AM
#3

Intressant! Har de även testat på vuxna?

Cochon
1/22/15, 7:57 PM
#4

Intressant, skulle ju vara jätte bra för alla dem som inte har hittat en medicin som funkar för dem! =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: