Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3871 ggr
zatanica
2015-01-20 22:11

Skjuta upp saker

Behöver bara skriva av mig lite.

Hur kan man skjuta upp saker så till den milda grad egentligen? Har haft en uppgift som jag har vetat om sedan början av september 2014 och den ska vara inne nu den sista januari, hade varit sjukt bra om den varit inne innan för då får man ju betyg tidigare.

Men nej, jag mitt smartskafft bara skjuter på det som om det skulle göra sig själv på något mystiskt vis.

Det är i ett ämne som verkligen intresserar mig, det är en artikel som ska läsas på runt 20 sidor. Sedan ska man skriva max en sida om vad den handlat om.

Det är skitenkelt och jag hade gjort det på en timme om nu artikeln varit på svenska.

Men den är på engelska vilket inte riktigt hjälper mina koncentrationsproblem. Jag läser en halv rad, tänker på något annat, försöker läsa igen, tankarna flyger iväg, ingen aning vad jag läser. Blir arg, frustrerad och förbannad och vill bara banka huvudet i väggen bredvid (Vilket jag oxå gjort ett par gånger.)

Försöker med googel translate, men då blir jag bara störd på deras konstiga varianter på översättningar.

Försöker bena ner det i små stycken bara, markera en rad i taget. Men inget verkar fungera.

Blir så ARG på mig själv när jag vet att jag kan. Har inte några egentliga problem med engelskan längre så länge som jag hör den, men läsa, blä, det funkar ibland, men så fort jag känner att det är ett tvång och ett måste så låse sig allt bara 😢

Nu har jag setat typ hela dagen och mest stirrat på skiten. Lyckats anteckna några rader i mitt block, men inte mera. Har sagt mig själv att jag inte får gå och lägga mig idag förens jag har gjort eländet, undrar hur det kommer gå?

Vad brukar ni skjuta upp?

Annons:
VildaVittra
2015-01-20 22:14
#1

Det finns inget uppläsningsprogram att ladda ner? Det finns för svensk text, men engelska versioner har jag ingen koll på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zatanica
2015-01-20 22:30
#2

Ingen aning om att det fanns, tack för tipset.

AnneN
2015-01-20 23:45
#3

Synskadade brukar ju använda program som läser upp det som står på dataskärmen, borde finnas på engelska också. 
Lycka till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lakeside
2015-01-21 12:38
#4

Att läsa på engelska är helt klart en träningssak. Jag brukar köra på taktiken "nu ska jag göra klart det här innan jag får ta rast". Ofta handlar det om att dela upp saker, 20 sidor kan ju enkelt delas upp i 4 eller 5 omgångar och ta en i taget. Stryk över ord som du inte förstår och slå upp dem sedan och försök förstå helheten i stället. Det kanske är självklara saker för dig men jag vet inte riktigt hur du brukar göra :) För mig är det väldigt viktigt med mål och en uppgift måste brytas ner annars känns den ju omöjlig ofta. Att fokusera på del uppgiften är oftast mycket enklare och då känns inte uppgiften lika jobbig. Ofta lurar jag mig att göra mer för när jag väl kommit igång går det ofta bra med regelbundna pauser, sen att jag alltid tror att jag hinner mer än jag gör är en annan femma. Jag brukar göra upp en plan för vad jag ska göra och dela det på hälften, det brukar vara lagom. Sen ibland så orkar jag inte mycket alls och då gör jag bara det absolut nödvändigaste och fortsätter senare. Att dela upp ett arbete och sätta upp en liten plan gör också att det är mycket lättare att se vad som har blivit gjort och inte enbart vad som är kvar att göra. Jag tröt resultat är väldigt viktigt för motivationen. I alla fall för mig.

bettan1967
2015-01-22 07:46
#5

När mina dagar inte fungerar så skjuter jag upp allt för jag har ingen ork, det spelar ingen roll vad det är eller så drar jag i gång världens grejor som jag inte ska och kan inte avsluta saker och ting.  Svårt med balans.


Elisabeth

Candela
2015-01-22 09:26
#6

Jag vet hur det är, när det är en text som man inte får något flyt i (om det är på engelska, eller ett krångligt språkbruk med svåra ord) så försvinner tankarna iväg på annat.

Kan det hjälpa att använda överstrykningspenna, och anteckna när det kommer något som känns viktigt? Att hålla ett papper under varje rad som täcker efterföljande text? Eller att översätta ord för ord och skriva ner på datorn? Tar en evighet, men bättre det än att inte göra det alls. Eller få hjälp av någon som är bra på engelska?

Annons:
zatanica
2015-01-22 14:26
#7

#6 mm hatar verkligen texter där det ska refereras till saker heltiden. När jag beklagat mig för andra studenter så har de mest tittat konstigt på mig och sagt att det lär man sig ju att inte läsa.

Men ibland står det ju viktiga saker inom parentes. Har alltid läst allt i en text vilket jag haft nytta av när lärare (högstadiet) tyckte det var kul att ha provfrågor på texten under bilder.😃

Det är texter på datorn, brukar blåmarkera eller följa med med markeringen för att veta vart jag är.  Stryka under är  värdelöst då allt är viktigt ju 😛

Har börjat skriva endel i ett block vid sidan om och sedan får man använda den texten för att göra det man ska. Men som sagt, det tar en evighet.

Lakeside
2015-01-23 08:44
#8

Låt det ta tid :) Jag har kämpat jättemycket med min utbildning och har gjort många omtentor fast jag pluggat som en idiot. Tills jag fick min diagnos trodde jag på riktigt att det var något fel på min intelligens, nu vet jag precis vad det är som gör att det låser sig för mig. Efter några år på universitet lär man sig bättre taktiker för att plugga olika saker. Men det går. Det krävs mycket vilja och envishet och det är väl det som är poängen också? Om alla kunde göra en utbildning hur lätt som helst vad skulle då en utbildning vara värd? Att göra som du gör och skriva på papper är jättebra.

Upp till toppen
Annons: