Annons:
Etikettmedia
Läst 3318 ggr
exitingsvillemo
2015-01-22 08:59

Existerar ADHD?

Kom över en artikel där en läkare hävdar att ADHD inte är en sjukdom utan "endast" symtom på något annat.

Läs gärna och dela med er av era tankar kring artikeln.

http://www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressreleases/neurolog-adhd-finns-inte-men-det-aer-en-utmaerkt-ursaekt-972613

Annons:
Candela
2015-01-22 09:14
#1

Jag tycker att titeln på boken känns lite missvisande eftersom den mest tycks handla om medicinering av ADHD, och diskutera om det är nödvändigt eller ej. Och det tror jag inte det alltid är, men för vissa krävs det.

Det är möjligt att man skriver ut onödigt mycket medicin, att det blir lite på rutin. Men boken verkar ju handla om hur det funkar i USA, och jag tror det är stor skillnad mot hur det är i Sverige.

Däremot är jag övertygad att diagnosen finns, eftersom de människor som får diagnosen måste uppfylla vissa (flera!) kriterier. Men jag tycker inte en diagnos skulle peka på att man har en sjukdom eller en mental störning (som han skriver), utan snarare att det är en beskrivning av vissa problem som inte finns i samma utsträckning hos gemene man. Saker som gör att man inte kan fungera i vårt samhälle utan stödinsatser av olika slag.

Och det är väl just DET som är vitsen med att få en diagnos - att få hjälp att klara av livet, med ett jobb och allt annat det innebär? Oavsett om det krävs medicin eller annat stöd.

Cochon
2015-01-22 19:56
#2

Tycker att källan ger ett ganska oseriöst intryck då det hela tiden pratas om att folk ska drogas ner med amfetamin. Concerta och Ritalin, som är de vanligaste medicinierna för folk med ADHD/ADD, innehåller inte ens amfetamin, utan metylfenidat. Metylfenidat är ett amfetaminliknanade preparat, men metylfenidat är inte amfetamin. Och till skillnad från amfetamin så skulle inte en överdos av Concerta eller Ritalin ge något rus eller "kick" som amfetamin skulle ge.
Håller med ovanstående talar också! =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tarotlasse
2015-01-22 21:56
#3

Jag kan bara hålla med i de tidigare inläggen. 

Men  jag kan även delvis förstå kritiken om diagnosen och att så många reagerar på att diagnosen bara ökar och ökar och då i hela världen och att mer och mer ADHD medicin skrivs ut.

Läkaren bakom denna bok och många andra kritiker har tydligen inte följt med i ADHD forskningen och att kunskapen om ADHD ökat. 

Det var en het debatt i våras även här i Sverige där både läkare och lärare i ifrågasatte ADHD diagnosen och den dramatiska ökningen av ADHD i Sverige.. 

Om dessa kritiker hade tagit del av ESSHC konferensen i Glasgow 2012. 

Där 1700 deltagare och forskare på ADHD deltog och delgav sina resultat om ADHD forskningen. 

Skulle det troligtvis inte vara lika skeptiska av flera skäl. 

Det finns flera förklaringar till den dramatiska ökningen av diagnoser och det finns även forskning  och medicinska bevis som inte går att förneka som visar på att ADHD existerar. 

Den dramatiska ökningen är inte alls konstig och är  lätt att förklara. 

Kunskapen har ökat betydligt och det finns betydligt fler barnpsykologer i dag och betydligt fler utredningar görs i dag en tidigare.

Norge är ett typ exmpel och är det land där ADHD diagnosen ökat mest i världen. 

I Norge fanns det 60 st barn psykiatriker i hela landet år 2000.

Det var då få ADHD utredningar som kunde göras och gjordes.

Tio år senare 2012 fanns det 230 st  barnpsykitriker i Norge vilket innebar att resurserna och kunskaperna ökade betydligt inom den Norska psykiatrin så  betydligt fler utredningar kunde  göras och därmed denna dramatiska ökning av ADHD diagnosen i Norge. 

Samma sak visar forskningen att där i  övriga länder där  personalen och kunskapen ökat  inom  barnpsykiatrin  så har  betydligt fler utredningar kunnat  göras och fler diagnoser har  fastställas. 

Så det är inte alls konstigt att diagnosen ökar det är inte fler som har ADHD i dag men det är fler som utreds och får sin diagnos konstaterad i dag. 

Både BVC, Distrikts sköterskan slog larm och remiterade sonen till en ADHD utredning när han var fyra år gammal. Dagis och skolan och skolhälsovården skolpsykologen  och vi föräldrar kämpade för detta och  krävde att han skulle utredas.  Det tog fem år och då var han 9 år  och avstängd från undervisningen i skolan eftersom skolan inte hanterade detta trots detta så var körerna för långa föra att göra en ADHD utredning. Jag såg precis samma sak när jag arbetade som skolassistent där skolhälsovården rektorn specialpedagoger begärde ADHD utredningar på BUP men där det fick nej och minst 2 års kö tid. 

I dag går det betydligt lättare att få en diagnos fastställas och tar inte alls denna tid i dag. 

Eller när jag gjorde min egen utredning vilken jäkla tid det tog en vänte tid och ett enormt motstånd för att jag överhuvydtaget skulle få göra utredningen och denna utredning drog ut på 3 år innan jag fick min diagnos.  

Idag tar utredningen ca 3 månader så det är enorma skillnader tids mässigt i dag

Forskarna har även kommit fram till att  vi med ADHD har ett kromsomfel och har  en avvikelse på kromsom 16. 

Så idag vet man att ADHD är genetiskt och att det är ärftligt betingat.  

Ingen i ifrågasätter diagnosen Downs syndrom som också är en kromosom avvikelse men som sagt vad så är det många läkare  med brist på kunskap och även många  andra  personer som i ifrågasätter ADHD som diagnos.

I dag så krävs det en omfattande utredning inom psykiatrin för att få diagnosen fastställd. 

Men inom de närmaste åren så kommer man kunna gå över till ett vanligt t blodprov eller en bomullstop  med saliv  för att göra en DNA  analys för att fastställa en ADHD diagnos. 

Tekniken för att  göra det finns redan i dag  så varför det inte görs vet jag inte.  

Om det är en kostnadsfråga eller resurs brist på att få proverna analyserade vet jag inte och inget som framkommit i det jag läst om  denna forskning. 

Lasse

Cochon
2015-01-22 22:22
#4

#3 Intressant fakta. =) Tänkte på det att du skrev med avvikelsen på kromosom 16, har du källa på det? Tycker personligen att det är konstigt att det inte har blivit världens ståhej i nyheterna om sådant. 🙂 och vet du ifall detta blodprovet även skulle kunna berätta om man har ADD? Eller berättar blodprovet bara om man har någon form av ADHD (även ADD t.ex.), men inte vilken form? 🙂

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tarotlasse
2015-01-22 23:16
#5

oooo Cochon jo någon stans har jag skrivit ner källan  och numret på forsknings studien och namnet på forskaren  och var det går att läsa denna studie studier.

Jag har för mig denna studie var gjord av en forskningsgrupp i Cambridge det är en mycket välkänd kvinnlig forskare och hennes forskare grupp.

Den blev från början publicerade i den Engelska läkare tidningen The Lanclet

Den blev även enormt uppmärksammad och inte minst här i Sverige där proffesor Gillberg kommit fram till exakt  samma resultat flera år tidigare men blev då totalt nedskriven och kritiserad  och det var stora protester för att att detta skulle vara felaktigt. 

Så nu fick även Gillberg ett erkännande på att han faktiskt hade haft helt rätt i sina rätt så gamla studier att han hade legat långt före sin tid med sin forsknings. 

Men det äri dag  ett flertal olika  forsknings studier i världen som visar på exakt samma sak.

Men studien i Cambridge ska väl vara den mest omfattande och största studien som gjorts om detta.  

Men ett tips sök om kromosom 16 och denna studie  eller sök på professor Gillberg här inne på forumet för jag skrev om denna specifika forskning i ett  inlägg  det var ett mycket omfattande forsknings studie som var enormt intressant att läsa . Jag skrev om  den för ett eller 2 år sedan här inne på ÖN och bokstavs folk

 Det borde gå att hitta det på sök orden kromosom 16 eller på professor Gillberg.

Lasse.

tarotlasse
2015-01-23 22:43
#6

Jag httade inte min egen artikel med fakta från cambridge studien men jag hittade en annan studie som var inlagd  här på forumet om en Amerikansk studie som visar på samma sak 

Inger Atterstam (publicerad i Svenska Dagbladet 2002 – 10 – 22).

För att komma till American Journal of Human Genetics, klicka här nedanför:

http://www.journals.uchicago.edu/AJHG/

Här kommer ännu mer länkar om studier om forskning om  sambandet om ADHD kromsom 16

http://www.wilu.se/aktuellt.htm#Kromosomfel

En annan tråd med diskusioner om detta kromsomfel 

http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/5234d3d8ce12c4360b0004a3-diagnoser-ar-pahittade

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/adhd-orsakas-av-trasiga-gener_5425789.svd

Men jo det är inte Bara ADHD man kan se i kromosom16  man troligtvis konstatera ADD och de olika kombinationerna. Dyslexi ligger även också på kromosom 16  men även scitzofreni  ska ligga på kromosom 16 så det finns massor av intresant  info o fakta mm i dessa länkar

Lasse

Annons:
M A N I N A N
2015-01-24 16:31
#7

Kommittén för mänskliga rättigheter, KMR, som ligger bakom denna artikel stöds av scientologin. Scientologin är stark motståndare till psykofarmaka och dagens psykiatri. De anser tex att medicinering mot ADHD hos barn är helt fel och de jämställer centralstimulerande läkemedel med narkotika och menar att de ger upphov till missbruk hos barnen senare i livet. KMR använder ofta mynewsdesk. Jag ställer mig mycket tveksam till deras resonemang och åsikter.

Upp till toppen
Annons: