Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 2843 ggr
gunillapower
1/25/15, 2:06 PM

körkort?

har bokstavsdiagnos betydelse när man söker körkortstillstånd?

  • Redigerat 10/23/20, 10:44 AM av Niklas
Annons:
LeJ
1/25/15, 2:32 PM
#1

Man måste skriva det och skicka med ett läkarintyg när man ansöker om lämplighetsintyg.

Anonym
Anonym
1/25/15, 2:56 PM
#2

tänk oxå på att det är ingen rättighet att få ta Körkort och köra bil 

har du en NPF diagnos så kan det vara så också att utredande läkare anser att du inte borde ta Körkort och köra bil för att symptomen är så stora att det är för farligt att släppa ut dig i trafiken 

själv har jag ADHD diagnos bland annat och jag får inte ta Körkort då mina besvär bedöms vara så stora att jag skulle vara en trafikfara på vägarna

Tourette_Mannen
1/25/15, 7:54 PM
#3

Jävla tur att jag tog mitt Körkort innan jag fick mina diagnoser.

Kan ju vara värt att tänka på, om det är möjligt ska ni fixa körkortet innan ni gör en utredning.

Lakeside
1/26/15, 2:29 PM
#4

Okej för vissa kanske det kan vara en fara. Men jag skulle inte säga att min ADHD diagnos påverkar körningen annat än att mitt lokalsinne är väldigt dåligt så jag är mer än glad att mobilen har GPS :)

Candela
1/27/15, 12:04 PM
#5

Har man stora problem med uppmärksamhet så är det ju farligt att ge sig ut på vägarna.. 

Jag har en del såna problem, men är medveten om dem och ser mig extra noga om när jag kör bil. Men jag hade svårt att lyckas på uppkörningarna eftersom de tyckte att jag var ouppmärksam och inte kunde läsa av trafiken. 

Jag kan fortfarande uppleva att jag fastnar med blicken när jag kör bil, att tankarna ger sig ut på andra håll, och att jag har svårt att ha koll på allting omkring mig. Men det har gått bra hittills. Jag försöker vara så försiktig jag kan.

(Är under utredning och har inte fått någon diagnos än)

Candela
1/27/15, 12:06 PM
#6

Jag undviker att köra bil på kvällarna också, eftersom tröttheten gör mig extra ouppmärksam.

Annons:
Cochon
1/27/15, 3:49 PM
#7

Känner att bilkörandet är precis likadant för mig som för Candela, tyvärr… undrar fortfarande om jag kan ta Körkort
Någon som vet om man får köra bil på Concerta? (ska nog börja på medicin)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Grace2009
1/27/15, 3:52 PM
#8

#7 Man får köra bil när man tar Medikinet, det är väl samma substans i som i Concerta?

Cochon
1/27/15, 3:55 PM
#9

#8 Efter en snabb research på FASS så står det att båda har Metylfenidat som aktiv substans. 😛 Så hoppas du har rätt, vill verkligen ha Körkort
Någon som vet ifall man får köra upp när man går på medicin? Eller ska man kunna framföra fordonet utan medicin?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Candela
1/27/15, 5:13 PM
#10

#7 Det var svårt när jag övningskörde. Fick jätteont i huvudet efter en timme, på grund av ansträngningen det innebar att fokusera. Efter att jag fick körkortet (på tredje uppkörningen) tog det 4 år innan jag vågade köra bil 🤐 Jag fick då ett jobb som krävde det, och då hade jag inget val. Vansinnigt läskigt!!

Nu har jag dock kört regelbundet sen 2013 (blev ihop med en kille som hade bil, så även efter att jag slutat jobba har jag haft möjlighet att köra), och det är inte alls lika läskigt längre. 

Det här med koppling och växling har äntligen satt sig i ryggraden, så jag har nu större möjlighet att ägna uppmärksamheten åt vägarna. Jag tror jag har haft mer problem än de flesta med att få bilkörningen att flyta på, så det behövdes verkligen att jag började våga köra på egen hand. Behövde dubbelt så många körlektioner på körskolan som det från början rekommenderades, så det blev ett dyrt Körkort.. Men absolut värt det!

LeJ
1/27/15, 5:58 PM
#11

Jag tog körkortet förra året, jag kan inget om ADHD och ADD mediciner men generellt om mediciner står det i körkortsteorin att man får ta medicin så länge man inte är påverkad av den och det är ens egna ansvar.

Upp till toppen
Annons: