Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10135 ggr
n-athalie
1/29/15, 8:53 PM

Elvanse 100 mg dag??

Jag har ätit Elvanse sedan i början av december, jag var jätte påverkad av den i början, låg bara i sängen. Min läkare höjde sedan till 50 när jag började bli irriterad på allt, hade sug på att ta mer så blandade ofta i lite i ett glas, min läkare vet om det nu. För två veckor sedan höjde jag till 80 mg och inte känt något sug, kan bli lite trög ibland och blir inte mer fokuserad, mina skolarbeten tar aslång tid att göra dock men mitt mående är stabilt. Berättade för honom på mejl igår att jag kunde bli ledsen, irriterad och inte alls positiv till saker på kvällarna.
Han inleder sitt svar med att han tycker att jag ska öka till 100 mg per dag. 

Jag vet inte om det känns bra? Är det verkligen bra att ta 100 mg? Vad har ni för erfarenhet?
Är väldigt liten också, 157 lång och 49 kg. Vet att det inte är avgörande men lite borde det väl spela in?

Annons:
polymorf
1/29/15, 10:04 PM
#1

Jag hade 80 som mest och är större än du…100 låter rätt mycket? Tycker allt bara blev värre ju mer jag höjde och känner igen mig i din beskrivning. Samma med Concerta. Men läkaren ville bara höja varje gång jag blev sämre av förra höjningen…enligt hen så kunde det bero på för låg dos men fattar inte hur det funkar om det blir värre varje gång man höjer och sen helt plötsligt ska det bli bra?! Tycker det låter konstigt…??

n-athalie
1/29/15, 10:20 PM
#2

Jaaa… asså 100 mg är ju mycket när man för två månader sen var tvungen att ta halva 30 för att inte bli så utmattad att man bara låg i sängen… ?
80 funkar ju bra, men kan känna lite "trött på livet" känsla under dagen, alltså det är ju kontrollerat, men man orkar ingenting liksom. 
Vad har du nu?

polymorf
1/29/15, 11:50 PM
#3

Oj, ja…låter snabbt?! Men känner verkligen igen "trött på livet"-känslan…hade/har också den, eller ja, läkaren säger att jag tom. är i en "svår depression". Har slutat med Elvanse för en vecka sen nu (hade 50 på morgonen + 30 vid lunch då, innan hade jag hela 80-dosen på morgonen, men enda skillnaden var att jag inte blev trött riktigt lika fort), och idag är första gången på typ mer än ett halvår som jag känner ngn sorts livslust igen, har tom. varit glad! (Har börjat med Strattera istället, får se hur det går…).
Den där känslan kom liksom smygande när jag började med Elvanse…det var aldrig speciellt tydligt och jag kunde inte avgöra om det var pga "medicinen eller livet" som jag mådde som jag gjorde…men eftersom det förändrats så drastiskt nu när jag slutat så känns det ganska uppenbart att det främst var Elvansen :/

gaggis
1/31/15, 10:41 PM
#4

Hej

Äter också Elvanse.  120 mg. Som med all CS så är det individuellt vilken styrk som passar en.  Har provat metylfenidat som var rena råttgiftet,

Yousee
2/2/15, 12:51 PM
#5

Hej, Äter Elevanse och för mej har det fungerat bra mycket bättre än metylfenidat. Läkarna som säger att man ska öka har oftast rätt tror jag, då medicinen är i första hand framtagen med tanke på barn. 100mg motsvarar ca 30mg dexamfetamin vilket inte är mycket kraft till att sparka igång signalerna vilket ju är syftet med medicinen. Nu pratar jag givetvis utifrån mej själv och är ingen referens som gällande norm då vi alla är olika fast bokstäverna är samma. För mej har det tagit ca ett år att ställa in mej i min medicinering och känner att det fungerar bra. Då det ibland kan vara svårt att själv bedöma hur medicinen verkar har jag använt min fru till bollplank. I samråd med min läkare har jag kunnat prova olika varianter då jag har haft tillgång till både Ritalin och Elevans. Vi kom fram till att det var bästa var om "planket" inte viste om eller när jag ändrade. Jag skrev ner vad jag intog dagligen och hon bokförde hur jag var, speciellt om hon tyckte att jag inte var balanserad. Resultatet blev att jag behövde öka min dagliga dos vilket har varit kanon då jag får den hjälp som medicineringen är ämnad att ge. Går man in och läser studierna om Elevanse så är det skrivet att vid behandling av vuxna kan behövas kännbart större dos för att nå upp till önskad effekt. Är dosen för liten räcker det inte för att få till kontakt där signalena inte går fram eller så är man över tröskeln bara en kort stund. Jag kan konstatera att rent socialt fungerar jag bättre enligt min omgivning med Elevanse, medan jag själv tycker det är lite tråkigare jag blir lugn vilket kan vara skönt för andra men jag tappar en del av min kreativitet. Detta är mitt upplägg med medicinen. 280mg Elevans, Ritalin vid behov. Hur jag tar Elevanse beror på hur dagen ser ut. Om jag inte ska göra något från morgonen som kräver fokusering väntar jag med intaget, då behövs ingen Ritalin. Ibland hoppar jag över helt för ligger jag och degar så stör det ingen om jag är lite bokstav, skönt att vara sig själv. Detta blir långt ser jag men tar upp en grej till när jag ändå skriver. Medicinen är en hjälp men för att det ska fungera behöver jag hjälpa till med att sätta mej själv i rörelse, det är då jag märker de fördelar medicinen ger gemfört med utan. 😆 Yousee

Upp till toppen
Annons: