Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1551 ggr
Huygens
2015-01-30 16:17

Dr Richard Saul

Den amerikanske läkaren och neurologen Dr Richard Saul hävdar att ADHD inte finns som diagnos, ADHD existerar inte. Han har skrivit en bok (artikel) där han förklarar att ADHD är en påhittad diagnos; ADHD does not exist.

Jag hittade även denna notis i Aftonbladet.

"Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än ADHD, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post."

.

Dessutom verkar han anse att Ritalin och Concerta, som ges till personer som anses lida av ADHD, kan ge psykosliknande effekter och även skapa ADHD-liknande symptom som överaktivitet och brist på koncentration.

Jag har bekanta med utpräglad Tourette; kroppsrörelser, tjut, upprepning av ord och olika ljud, verbala utbrott, frustande, fnysande, ylande (ja), upp-och-nedgående armrörelser, bockande mm. Tourette verkar ha ett visst inslag av överaktivitet, men dessa personer fungerar i arbetslivet.

.

Dr Saul vänder sej även mot den stora ökningen av ADHD-diagnoser bland barn i USA, 10 - 20 % och på enstaka skolor kan upp till 65 % av barnen ha fått "medicinering" mot ADHD med bl a amfetamin (?).

"I en skola i San Diego hade 65 procent av alla femteklassare (fifth grade) ADHD och gick på amfetamin."

.

Jag känner mej lite omskakad efter att ha läst om Dr Sauls upptäckter och undrar om det verkligen är så illa som artikeln ovan förmedlar?

Är ADHD en påhittad diagnos enbart för att främja läkemedelsindustrin, dom säljer mediciner, som därefter skapar dom symptom industrin hävdar att medicinerna ska motverka? Vi kan ju jämföra med USAs Multiple-Personality-Disorder, som i stort sett inte finns i Europa.

Diagnos-medicinering-symptom skapar i så fall en ond cirkel, som leder till mer medicinering.

Annons:
Honestyisdead
2015-01-30 17:12
#1

Nu har ju personer med ADHD symptomen INNAN medicineringen sätts in och symptomen minskar med medicinering.

Cochon
2015-01-30 21:12
#2

Den här tycker jag är väldigt bra. ^^ https://munderbar.wordpress.com/2012/03/04/jag-drogar-mitt-barn/ orkar inte skriva något vettigt just nu.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Candela
2015-02-01 18:27
#3

Jag vet inte hur det går till i USA, men i Sverige är det ofta en ganska omfattande process att få en diagnos.

Under min sons utredning hade psykologen, sjuksköterskan och en beteendevetare flera timmars intervjuer med oss föräldrar, och två olika psykologer hade flera timmars enskilda intervjuer med vår son. 

Sonen fick göra olika typer av tester (både mentala och fysiska), och vi föräldrar fick fylla i frågeformulär med flera hundra frågor.  Sonens lärare och fritidspersonal fick fylla i formulär och intervjuades av psykologen, och han var även med några timmar under en skoldag och betraktade min sons beteende både i klassrummet och på rasten. Sen fick sonen sin diagnos.

Min utredning (som skett nu i vuxen ålder) har sett annorlunda ut. Jag har visserligen också fått fylla i flera stycken formulär med flera hundra frågor. Mina föräldrar har fått ett tjockt formulär med frågor att besvara, jag har haft flera intervjuer med en arbetsterapeut. Nu ska ett helt läkarteam träffas och besluta om jag ska få en diagnos eller ej, med formulären och intervjuerna som underlag.

Man går inte bara in till en läkaren och kommer hem med en diagnos och medicin. 

Ja, allt fler får diagnoser idag, och det är för att det läggs mer krut på forskning kring neuropsykiatriska funktionshinder än förr. Framförallt har man upptäckt att symtomen skiljer sig ganska mycket åt mellan flickor och pojkar, vilket medförde att mycket färre flickor fick diagnoser förr. De bedömdes efter pojkars symtombild, vilket gjorde att väldigt många sållades bort trots att de fortfarande hade problem. 

Förr var det ungefär en flicka på fyra pojkar som fick en diagnos, nu börjar det alltmer närma sig samma antal inom båda grupperna. Även detta beror på den framskridande forskningen.

Huygens
2015-02-06 00:29
#4

Det kan vara intressant att jämföra vad ADHDs uppfinnare säger, Dr Leon Eisenberg: "ADHD är ett paradexempel på en påhittad sjukdom"

Honestyisdead
2015-02-06 00:31
#5

#4 Vad tror du själv? Finns diagnosen eller ej?

Candela
2015-02-06 08:46
#6

#4 Ja, en sjukdom är det ju faktiskt inte, utan snarare ett funktionshinder. 

För enormt många med ADHD (alla (?), eftersom det är ett diagnos-kriterium..) innebär deras funktionshinder stora problem i vardagen. Vanliga problem är att inte kunna genomföra studier, inte kunna behålla ett jobb, ha svårt med sociala kontakter m.m.  Det är rejält handikappande i vårt nuvarande samhälle att ha stor bristande inom dessa områden.

För 100 år sen var nog inte neuropsykiatriska funktionshinder just ett funktionshinder i samma skala.

Annons:
Upp till toppen
Annons: