Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3361 ggr
peringa
2/4/15, 5:05 PM

Aspbergers syndrom eller inte efter arbetsförmedl?

Hej, efter en längre tid utan arbete skickades jag till AF:s habiliteringsenhet. Jag har en akademisk grundutbildning bakom mig med examen för ca 20 år sedan.
För att göra en lång historia kort. Jag har genomgått tester för AS och det team vilka jag träffade säger ha kommit fram till resultatet att jag har det.
Jag är idag i 50 årsåldern och har gått i vanlig skola gjort värnplikt för att sedan studera vid universitetet. Ingen lärare, psykolog eller läkare har tidigare kommit på idén att jag skulle ha någon form av autism eller, behöva utredas för det.
Vid mönstringen blev jag uttagen som befälselev, lämplig för utbildning till sjöss och placerades i flottan. Den utbildningen fullföljde jag.

Idag funderar jag: bör jag acceptera diagnosen AS även om den är felaktig?
Den kan ju ge mig möjligheten till ett inträde i arbetsmarknaden.
Eller, bör jag kanske överklaga och be om en 'second opinion' av en annan läkare?
Då missar jag chansen till ett arbete men kanske kan få ett skadestånd för sveda och värk för psykologiskt lidande p.g.a. feldiagnos, etc?

Har själv gjort några tester över internet och de pekar mot att jag har ingen eller liten sannolikhet för AS. Flera vänner och släktingar, vilka har känt mig länge och är mycket tveksamma till att diagnosen AS skulle stämma för mig.

Din Aspie poäng: 89 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 125 av 200
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Tacksam för synpunkter!

Annons:
ChristineL
2/4/15, 5:11 PM
#1

Nu ramlade jag bara in här och kan inte direkt något om ämnet. Men du är ju inte en annan person bara för du har råkat får en diagnos. Det är uppenbarligen inte i vägen för dig så det ska absolut inte hindra dig från nånting. Anser du diagnosen vara felaktig så ska du självklart kontakta en annan läkare. Hur kan diagnosen göra det lättare för dig att får ett jobb?

ElisabethB
2/4/15, 5:12 PM
#2

Varför acceptera en diagnos som du anser vara felaktig?
Även om det kan ge dig ett jobb nu så är det ingenting som säger att du har jobbet kvar till pensionen.
Om jag skulle få en diagnos som jag ansåg felaktig hade jag inte använt den för att få någon gräddfil i samhället, eftersom man inte kan veta vad framtiden för med sig.

Men såklart, det är ditt liv och helt upp till dig hur du gör i slutändan ändå.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2/4/15, 5:14 PM
#3

#1 Jag gissar att det har med lönebidrag att göra. D.v.s. att Arbetsförmedlingen betalar en del av arbetsgivarens kostnader vid en anställning.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

peringa
2/4/15, 5:17 PM
#4

Jag har tänkt på samma sätt som du ChristineL. D.v.s. jag är densamma med eller utan diagnos. Aspbergers symptom är en form av autism vilket är ett handikapp.
Handikappade har företräde till vissa delar av arbetsmarknaden. Men det finns även en baksida. Det förekommer fördomar och bristande kunskap om alla slags handikapp och kanske inte minst psykologiska.

ChristineL
2/4/15, 5:18 PM
#5

#3 - Ah, ja det är klart…

tarantass
2/4/15, 5:23 PM
#6

Även jag ramlar bara in här, och tvivlar du på diagnosen verkar det ju förnuftigt att gräva vidare. En sådan här sak kan kräva att man vänjer sig, eller får mer information, lika väl som diagnostiker kan ha fel.

Två saker dock: nättest kan vara av vilken kvalitet som helst, så dem ska man inte lita för mycket på; ifall du händelsevis skulle tro att det du berättar ur ditt liv skulle vara oförenligt med Asperger så är det inte det. (Okunnigheten är ofta stor och har åtminstone varit det även bland diagnostiker.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
ElisabethB
2/4/15, 5:36 PM
#7

Jag har själv lönebidrags-kod (däremot ej av samma anledning som ts skulle få) i Arbetsförmedlingens datorer. En stor nackdel med lönebidragsanställning är att flera försäkringar som t.ex. inkomstförsäkring, låneskydd, trygghem-försäkring och så inte gäller om man har lönebidrag..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

bs666
2/4/15, 5:36 PM
#8

Skadestånd för sveda och värk för psykiskt lidande pga fel diagnos?? Det finns inte en chans att du skulle kunna få skadestånd för att du fått en felaktig AS-diagnos.

peringa
2/4/15, 5:37 PM
#9

Djurskötaren84, ang. #3, visst handlar det om lönebidrag. Själv tror jag inte det är  någon gräddfil. Jag är tyvärr på det sättet att jag tror det är en jämförelsevis skumpig grusväg med fallgropar. En gräddfil hade jag tagit med glädje.

ElisabethB
2/4/15, 5:40 PM
#10

Som sagt, det är ditt liv och jag tänker inte försöka bestämma över dig.
Jag har däremot tagit upp några exempel som kan vara bra att ha i bakhuvudet i #7 och sen får du leva ditt liv utifrån ditt sätt att se. 😉Nu har du iaf fått min syn på saken. 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Tourette_Mannen
2/4/15, 7:15 PM
#11

Varför gjorde dom testerna på dig överhuvudtaget? Var det på ditt eller någon annans initiativ?

Sen undrar jag vad det är för lidande du blivit utsatt för pga AS-diagnos?

peringa
2/4/15, 9:11 PM
#12

Det var Af:s initiativ. Det kräver den testades medverkan.
Har inget riktigt bra svar på din sista fråga Tourette_Mannen, än #4 i denna tråd.
Samt, kanske  denna fråga: hur skulle du tycka om att få en diagnos som det inte verkar att du har eller du heller ej känner dig bekväm med?

ChristineL
2/4/15, 9:16 PM
#13

#12 - Fast det är nog inte så ovanligt heller att man inte känner igen sig i en diagnos, oavsett om man har det eller inte. Kanske ett dåligt exempel men min mormor fick demens för några år sedan och har fortfarande inte accepterat det. Och det är ju det som är det värsta, hon är tillräckligt frisk för att veta vad det är, för frisk för äldreboende eller hemtjänst. Då tyckte jag bara att hon var lite sådär ålderssnurrig men nu märks det tydligare.

Annons:
LinaLj
2/5/15, 1:27 AM
#14

#12 Om man är så obekväm med diagnosen får man ju säga till och be att få prata med någon om sina tankar. Jag genomgick en utredning för ungefär ett år sedan, dock inte AS, och när jag tyckte det gick lite för fort och blev för mycket så pratade jag med den psykiatrisjuksköterskan som var min kontaktperson och han fixade så jag fix prata ut om mina rädslor över en eventuell diagnos. Man kan ju inte lida i tystnad och sedan förvänta sig skadestånd för det.

Av det första inlägget att döma så har du inte haft din diagnos så länge så om du har mött så många fördomar under så kort tid att det skulle kunna summeras till ett skadestånd så får jag beklaga. Min egen erfarenhet är att den största delen av människor som man möter och som tar del i min diagnos är väldigt förståeende. Sedan finns det ju bristande kunskap, men det brukar bara behövas att jag ger dem kunskapen för att det ska lösa sig.

[TanatosNyx]
2/5/15, 1:34 AM
#15

Jag skulle definitivt begära en ny utredning i ditt läge, för det där känns ju inte rätt. Varken din beskrivning eller kartan över aspiequizen indikerar diagnos, och den där quizen är rätt omfattande. Själv drar jag +190p på den.

En lönebidragsanställning är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Du får typ arbeta på samma nivå som daglig verksamhet för det mesta, hade du tänkt dig ett riktigt yrke så lär du på sin höjd få "provanställning". När det är dags att få fast säger dom tack och adjöken, och ut far du med huvudet före!

Upp till toppen
Annons: