Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3569 ggr
Huygens
2/6/15, 12:15 AM

Dr Leon Eisenberg

Dr Leon Eisenberg är den läkare (psykiatriker) som uppfann diagnosen ADHD.

I en intervju 7 månader före sin död sa Dr Leon Eisenberg att ADHD (tyska: ADHS) var en påhittad sjukdom. Der Spiegel 2012-02-06:

"ADHS ist ein Paradebeispiel für eine fabrizierte Erkrankung" -

(översatt) "ADHD är ett paradexempel på en påhittad sjukdom"

.

Intervjun finns omnämnd på t ex nyhetssajten World Public Union.

"ADHD is a prime example of a fictitious disease"

.

Dr Leon Eisenberg säger vidare att ADHD (ADHS) resulterar i föreskrivning av piller. Man kan dra slutsatsen att han skämdes lite för att ha skapat en hittepå-diagnos.

Som parallell kan man fundera på vad Dr Richard Sauls ganska identiska slutsats innebär för alla som får Ritalin och vad pillren egentligen behandlar?

Är Ritalin/Concerta världens mest framgångsrika placebo eller är det något annat, narkotiska effekter, som patienterna uppskattar?

.

Slutsatsen skulle kunna bli att alla barn som fått diagnosen ADHD har fått en felaktig, påhittad diagnos. Deras problem måste i så fall ha andra orsaker och/eller så är det i många fall bara helt normala barn?

Barn som känner sej usla eller inte klarar sej jättebra i skolan, hur känner dom sej? Jämför med det japanska fenomenet Hikikomori.

Annons:
tarantass
2/6/15, 12:43 AM
#1

Det här har valsat runt i några år, och innan dess var det genom andra talespersoner. Själv anser jag att man bör ha eller personligen känna några med så svår ADHD att bara mediciner hjälper till att kunna ha vänner, klara skolan och sådana småsaker innan man uttalar sig. Gärna några som också har provat med kostomläggning och annat och funnit att det inte räcker. Dessutom gärna några mindre svåra fall som ändå blir hjälpta till väsentligt bättre livskvalitet och ljusare framtid.

Därefter kan man börja se om det ligger något i allt tal om överdiagnosticering, överförskrivning, alternativa behandlingsmetoder och sådant. Innan man vet att sådana människor finns, som jag beskrev, är det ingen idé.

Man kan inte heller bortse från de skillnader som råder i USA jämfört med Sverige (och andra delar av Europa) i fråga om krav på individer att klara sig eller gå under i en skoningslös omgivning när man jämför sådant som diagnosticering och behandling.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Wide Awake Dreamer
2/6/15, 7:25 PM
#2

World Public Union en nyhetssajt? Knappast en trovärdig sådan… Den är full av konspirationsteorier, den ena knäppare än den andra.

Som sagt ovan, Dr Eisenbergs citat har snurrat några varv på nätet. Det verkar dyka upp igen med jämna mellanrum och hävdas ofta vara "bevis" för att ADHD är en bluffdiagnos. Läser man ursprungsartikeln får man istället intrycket av  att Eisenberg menar att diagnosen ADHD används alltför lättvindigt, dock inte att den skulle vara påhittad.

Är det inte lite märkligt att man bara citerar en enda mening? Ingen fördjupning? Inga uppföljningsfrågor? Vad menade Dr Eisenberg egentligen när han sa det där? Om han verkligen menade att han själv medverkat till att ljuga ihop en diagnos så är det ju helt sensationellt. Forskarvärlden borde vara i uppror! Men ingenting. Så varför har ingen grävt djupare? Kan det vara så att han inte alls menade att diagnosen är påhittad? Räcker det med en enda mening av rätt person för att omkullkasta en hel diagnos, göra decennier av forskning helt värdelös? Nej, det är att göra det alldeles för enkelt för sig.

Huygens
2/6/15, 9:09 PM
#3

#2 Intervjun är i Der Spiegel.

Vad är sant? Svårt att veta.

Det finns ju skolor i USA där 70-80 % av pojkarna går (eller har gått) på ADHD-medicin. Har verkligen alla dessa skolelever ADHD?

Jag antar att det borde ligga i läkemedelsindustrins intresse att förklara exakt vad det är Dr Eisenberg menar. Dock är det lite svårt att hitta några sakliga engelska artiklar om Dr Eisenbergs uttalande att ADHD är ett paradexempel på en påhittad sjukdom.

Eller har du hittat någon vetenskaplig engelskspråkig artikel som rätar ut frågetecknen?

tarantass
2/6/15, 9:26 PM
#4

Hur är det, Huygens – känner du några ADHD:are (eller kalla dem något annat om du vill, det är inte etiketten det gäller) som har haft nytta av sina mediciner sådär som jag skisserade i #1?

Om inte – tror du att det finns sådana eller ej?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Candela
2/6/15, 10:11 PM
#5

Hur många såna här trådar ska du starta…?

mrsmrs
2/8/15, 12:55 AM
#6

Blir mycket illa till mods när du skriver om saker som detta. Undrar var du vill komma, men väljer att inte ställa den frågan eftersom jag verkligen mår skitdåligt när jag läser dina trådar om "motbevis" mot ADHD :(

Annons:
Wide Awake Dreamer
2/8/15, 5:50 PM
#7

Ingen "vetenskaplig" artikel, men så nära man kan komma enligt mig, nämligen Snopes.com : http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp

Snopes reder ut myter med hjälp av fakta och anses generellt vara mycket trovärdiga.

Kortversionen är att Dr Eisenberg troligen menade att ADHD är överdiagnosticerad, vilket är en avsevärd skillnad mot att den skulle vara påhittad. Att ADHD är överdiagnosticerad är en ganska vanlig åsikt.

Men det viktiga i sammanhanget är att Dr Eisenberg inte levererade några konkreta fakta till stöd för sitt påstående, inga som omskrivs i artikeln i alla fall. Därför blir det bara hans åsikt, och även om han var en auktoritet på området så räcker inte det som bevis för något annat än just att han hade den åsikten.  Det finns därför ingen anledning att göra någon större utredning av hans påstående. 

Hade han kommit med bevis för att han själv och andra forskare hade fuskat och medvetet manipulerat forskningsresultat så hade det ju varit en annan sak. Men som det är nu med hans uttalande så är det så vagt och tvetydigt att det är svårt att värdera det. Det är dock inget vidare bevis mot ADHD som diagnos.

Huygens
2/8/15, 6:43 PM
#8

#7 Det var en bra skrift. Varför skriver inte läkemedelsindustrin vetenskapliga artiklar om detta? Mycket speciellt och gav mej många funderingar, särskilt slutet.

"_Experts speak of 5.4 million American children who display the symptoms typical of ADHD. Are you saying that this mental disorder is just an invention?
_

Kagan: That's correct; it is an invention. Every child who's not doing well in school is sent to see a pediatrician, and the pediatrician says: "It's ADHD; here's Ritalin." In fact, 90 percent of these 5.4 million kids don't have an abnormal dopamine metabolism."

Om 90 % av ADHD-diagnoserna inte passar in på ADHD upplever jag det som 100 % läkarfusk.

Frågan är vad dom resterande 10 % med onormal dopaminmetabolism har för orsak?

Candela
2/8/15, 8:54 PM
#9

Fortfarande gäller dessa artiklar USA, och jag betvivlar starkt att det är likadant i Sverige. Här genomgår man en lång procedur (som kan vara i månader eller år) innan man får en diagnos.

Huygens
4/7/15, 2:41 PM
tarantass
4/7/15, 2:51 PM
#11

Gammal nyhet.

Det vore konstigt om inte vårt sätt att dela in folk i årskullar ställde till det så att några får för höga krav på sig.

Men säger man sådana här saker måste man ha sammanhanget klart för sig. I det ingår också att folk i andra änden får för låga förväntningar på sig och att ADHD felaktigt kan diagnosticeras som omognad. Eller som lättja, elakhet eller annan moralisk brist. Vilket massor med ADHD:are kan vittna om.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

ossilian
4/8/15, 10:53 AM
#12

Huygens - vad tror du händer med ett stojigt, omoget barn utan ADHD som får centralstimulerande medicin? Tror du att hen blir lugn, som att det fått psykofarmaka? Nej, det blir INTE lugn av cs. 

Den överförskrivning som eventuellt sker av cs-medel har en självutrensande effekt, då cs inte har en lugnande påverkan på en normal hjärna. Vilken förälder ser en vinning i att deras barn blir än mer stirrigt/oroligt?

Din okunskap är skrämmande. Du lutar dina åsikter på scientologisk skitpropaganda.

tarotlasse
4/8/15, 12:02 PM
#13

Detta är ju så heltokigt det kan bli Dr Leon Eisenberg  är knappast upptäckaren av ADHD då skulle han vara otroligt gammal.

Man började diagnosera överaktiva barn första gången i mitten av 1800 talet.

Men hade då olika namn i olika länder.

1902 beslutade man om en internationell riktlinje och namnet på diagnosen blev då MBD och diagnosen har haft 5 st olika namn under 1900 talet och MBD har det hetat 2 ggr för MBD kom tillbaka på 1950 talet igen  och sedan blev det DAMP och 1984 tror jag det var så döpte man om det till ADHD.

I Sverige så började man att medicinera överaktiva barn 1932 med astma medicin då det visat sig att överaktiva barn med astma blev lugnare och fick lättare att koncentrera sig när det fick sin astma medicin.  Då medicinerade man astma med amfetamin.

Författaren Jan Myrdal berättade i en intervju för ett par år sedan att han började medicinera med amfetamin 1938 för sin ADHD.

I början av 60 talet så började man medicinera med mentylphenidate som är innehållet i Concerta och Ritalin.

Så diagnosen är betydligt äldre en Dr Leon Eisenberg.

Så det är så mycket rena fakta fel i detta så det är helt sanslöst.

Men det är inte ovanligt när det gäller tidningsvärlden tyvärr att man inte alltid tar reda på fakta eller man skriver en artikel på ett sätt  för att den ska få  stor uppmärksamhet och då många läsare.

Har jobbat i tidnings världen till och från sedan 1976 och  då som frilansande fotograf och fått se både de ena och andra genom åren.

Att det förekommer en överdiagnosering av ADHD i vissa länder är nog sant.

Men att ADHD inte existerar är ju rent bullshit enligt vetenskapligt gjorda studier så har det visat sig att de med ADHD har en Kromosom avikelse på kromsom 16.

Även dyslektiker har även en  annan sorts  kromsomavikelse på kromsom 16.  

I vissa länder t.ex  England ingår det i dag ett helt vanligt blodprov vid diagnosen ADHD.

Lasse

Annons:
tarotlasse
4/8/15, 11:55 PM
#14

 Jag blir rent ut av sagt förbannad över det jag läser i detta inlägg och över okunskapen om både diagnosen ADHD och medicineringen med centralstimulerande läkemedel bara är placebo och CS inte är lugnande. 

#12 Jag Håller helt och hållet med Ossilian när du skriver  Din okunskap är skrämmande. Du lutar dina åsikter på scientologisk skitpropaganda. 

Min familj märker direkt när jag ngn morgon glömmer att ta min medicin på morgonen. 

När jag satte mig på skolbänken igen så sa mina klass kamrater att jag borde glömma min medicinering lite oftare för det blev så mycket mer skratt under lektionerna de dagarna jag glömde min medicin. 

Men de dagarna jag glömde min medicin klarade jag aldrig av en hel skoldag utan fick gå hem vid lunchtid eftersom jag inte orkade mer och koncentrationen var lika med noll. 

När jag var arbetslös ekonomin var i botten och jag inte hade råd att lösa ut min Concerta medicinering och gick omedicinerad så kopplade vård motagningen in SOC. 

SOC gjorde då bedömningen att jag var så över speedad och förvirrad och det kunde man enbart vara om man missbrukade narkotika och Soc assistenten gjorde då  ett (LVM)

Lagen om vård av missbrukare och SOC ville då omedelbart lägga in mig på behandlings hem för missbrukare.  Så blev jag skickad till sjukhuset för blodprov och analys för alla droger. 

När det visade sig att jag var drog fri blev det ett helt annat bemöttande på SOS och man drog in LVM beslutet. 

Men när jag är omedicinerad så tror folk att jag är narkotika påverkad.

När det gäller okunskapen om hur Centralstimulerande medicin och ADHD fungerar. 

Så är förklaringen väldigt logisk varför vi med ADHD blir lugnare av CS. 

Koncentration och uppmärksamhets svårigheterna gör att vi får anstränga oss extremt mycket för att hänga med. 

Vilket orsakar att både hjärnan och vi blir extremt trötta. 

Hjärnan reagerar då med att skicka ut signaler till övriga kroppen att hålla i gång för annars somnar hjärnan och det går ju inte att hjärnan somnar. 

Vilket gör att vi blir överkativa när vi då tar vår medicin med CS som är en väldigt låg  dos  gör att hjärnan piggnar till och då skickar inte hjärnan ut dessa signaler att kroppen ska hålla i gång och vi blir då både lugnare och får lättare att koncentrera oss. 

När jag  i tonåren självmedicinerade och missbrukade amfetamin så tog jag då när jag missbrukade  vid ett enda tillfälle motsvarande 3 månaders medicinering.  Plus en skillnad till att Mentylphenidatet som Concerta och Ritalin innehåller är ett långsamverkande CS och den ger inte  den kicken och det ruset som Amfetamin gör så det  går inte jämföra medicinen med drogen amfetamin. 

Vid ett jobb och  en kändisgala för några år sedan i ett annat land och där jag inte kände till alla  de mindre kända  kändisarna så jag hade fått plugga in en massa namn och ansikten innan galan. Plus resan dit var rätt så ansträngande 

Så var jag helt slut i hjärnan och efter galan och när vi var på efterfesten  var jag så trött och slut vilket en av mina utländska kolleger noterade. 

Så han sa till mig ska du orka att jobba mer under småtimmarna behövde jag nog lite upppiggande och tog mig till ett bord med några mycket välkända personer och sa att jag behövde en lina och de plockade helt öppet fram en påse kokain.

Så jag tog en lina Kokain och alla blev helt paffa för det tog mindre en 2 minuter så slocknade jag och somnade knall o fall vid bordet. 

När jag kom tillbaka till tidningen och framkallade alla filmer så kunde jag inte annat en börja  asgarva för under min tupplur vid detta resturangbord.

Så hade dessa kändisar passat på att låna min kamera och när det besökte urinoaren. 

Så vi kunde ju lagt in en tävling i tidningen vems pitt tillhör vem men övriga i redaktionen köpte inte riktigt denna idé. 

Jag har vid en annan fest provat Kokain en gång till och samma sak denna gång så blev resultatet att jag somnade.

Så det andra blir pigga och festar loss på ja det somnar jag på. 

Så  det finns så mycket okunskap om både  diagnosen ADHD  hur vi fungerar och på medicineringen mot ADHD.  

Så rent bullshit och väldigt mycket okunskap i det som står i denna artikel och detta  inlägg. 

Vilket är lite sorgligt.  

Lasse

Cragan
4/9/15, 2:57 AM
#15

#14 bra skrivet tror det sorgligt nog inte går igenom foliehatten för ts

ossilian
4/11/15, 10:02 PM
#16

#14 Hahaha, helt underbar läsning! Härligt att du bjuder på dig själv och ger oss historier från ditt liv.

tarotlasse
4/12/15, 9:20 PM
#17

Jag kan rekomendera trådskaparen och alla andra att läsa socialmedicinsktidskrift nr 3 2013. 

Detta är ett special numer om ADHD och dess sociala och socialmedicinska konsekvenser. 

Detta nummer är på 494 sidor och där du kan läsa om olika vetenskapliga studier som är gjorda om ADHD och om betydelsen av medicinering  på både barn och vuxna och om andra behandlings former. 

Du kan finna denna tidskrift på de större biblioteken och finner du inte den på biblioteket så kontakta 

Socialmedicinsktidskrift 

c/o Karolinska instututet

Tomtebodavägen 18A plan 8 

171 77 Stockholm 

Så kanske de kan hjälpa dig med att finna detta nummer så att du kan  minska din enorma kunskaps brist om ADHD

Lasse

Huygens
4/17/15, 4:05 PM
#18

Hur giltig är Dr Leon Eisenbergs ståndpunkt, vilka länder har drabbats värst av ADHD? Lite beroende på undersökning och beroende på vilket år som statistiken sammanställts får man varierande resultat. Trenden har varit att ADHDdiagnoser ökar och särskilt barn i fattiga familjer i USA har haft den största ökningen av ADHD-diagnoser.

.

Om man ser till USAs delstater har östra delen av landet en ADHDfrekvens mellan 10-15 %. Västra USA har färre fall av ADHD och ca 5 - 9 % av barnen har ADHD, beroende på i vilken delstat dom bor.

Hur har ADHD spridit sej utanför USA?

I Storbritannien har mellan 1,5 - 3 % av barnen ADHD. I Frankrike är det ännu färre, bara 0 - 0,5 % av franska barn har ADHD.

.

Sifforna finns t ex i följande länkar och kan variera beroende på år:

NY Times, lägg märke till den höga (15%) andelen av barn med ADHD i åldern 14-17 år i dom mörklila delstaterna.

The Times, (delstatskartan är långt ner på sidan) statistik för medicinering mot ADHD år 2011. Alla som har ADHD behöver inte nödvändigtvis gå på medicinering, vilket gör att siffrorna för medicinering är lägre än siffrorna över ADHDdiagnoser.

Mycket pedagogisk karta (klicka förstorar kartan) med mer exakta procentsiffror från Journal of the American Academy of Child & Adolscent Psychiatry, år 2011, barn i åldern 4 - 17.

En några år gammal artikel från Psychology Today som frågar sej varför ADHD i stort sett saknades i Frankrike. Vid denna tidpunkt var ca 9 % av barnen i USA diagnoserade med ADHD, medan Frankrike hade < 0,5 %.

Science Daily nämner försiktigt att barn under 10 år verkar få färre ADHDdiagnoser i Storbritannien än i USA.

tarotlasse
4/18/15, 3:52 AM
#19

#18 Huygens åter igen skriver du ett totalt ointeligent inlägg  utan att ha den minsta kunskap om området. 

När ska du ge dig och sluta göra bort dig o lägga in inlägg efter inlägg med fakta  fel och citat hämtade ur ett större samandrag och inte ta med hela innehållet i dessa undersökningar. 

Din enorma okunskap är  så skrämmande dålig  så man kan gråta och återigen rekomenderar jag dig att läsa Socialamedicinsktidskrift nr 3 2013. 

Försök även få tag i rapporten från ESSHC konferensen  där 1700 ADHD forskare samlades och tog del av varandras forsknings resultat. 

Så slipper du framstå som en idiot och öppet visa din enorma okunskap i de inlägg du skriver här inne. 

Enligt denna samankomst  med ADHD forskare från hela världen i Glasgow 2012 .

Så visade det entydigt att tendensen är den samma i hela världen där ADHD diagnosen ökade.

Enligt det vetenskapliga studierna som gjorts är  förklaringen till detta  ökad kunskap och mer utbildad personal inom barnpsykiatrin.

Ett exempel var Norge där diagnoserna har ökat mest i världen  i % per barn och invånare.  Där det år 2002 fanns 60 barnpsykologer i hela Norge och då gjordes det väldigt få ADHD utredningar och det skrevs ut ADHD medicin för 4 miljoner kronor i Norge år 2002.  

10 år senare 2012 fanns det 280 barnpsykologer i Norge  och fler utredningar om ADHD  kunde göras och nu skrevs det ut ADHD medicin för 168 miljoner kronor.

Forskarna kunde se exakt samma tendenser i övriga länder i världen där mer utbildad personal anställdes och där resurserna ökade ju  fler utredningar kunde man göra  och då  helt logiskt att fler diagnoser ställdes.

Så ADHD ökar inte i omfattning utan ADHD  har funnits hela tiden men på grund av  att man tidigare hade aldeles  för lite personal och för lite kunskap så har man inte kunnat göra så många utredningar och inte heller diagnosera så många personer som man gör i dag. 

Enligt ADHD Forskarnas konferens i Glasgow 2012. 

När jag var barn så var det bara ett ytterst få tal experter i Sverige som kände till diagnosen DAMP som det hette då.  

Det var bara  ett ytterst  få enstaka fall som utreddes och där man gav en diagnos. 

Skolor, lärare, skolhälsovård och baranavårds centraler hade inte den minsta aning om att det fanns en diagnos som hette Damp på den tiden. Men det var precis lika vanligt då men då sa man att vi var skolomogna. 

När jag började skolan 1967 så kunde jag inte sitta still på lektionerna, jag pratade oavbrutet så läraren fick inte en syl i vädret.  Så jag klassades som skolomogen och fick sluta skolan och vänta ytterligare ett par år innan jag fick börja skolan igen. 

Men med samma resultat jag kunde fortfarande inte sitta still på lektionerna och pratade fortfarande oavbrutet på lektionerna. Även om jag var betydligt äldre en mina klasskamrater så var jag tydligen som du skrev i ett tidigare inlägg bara omogen för att jag var född sent på året och inte  hunnit utvecklats som det som var födda tidigare på året. 

Denna omognad satt tydligen i även om jag  nu var 2 år äldre en mina klasskamrater så var jag fortfarande lika stökig . 

Samma sak på högstadiet då jag anågs så vild, full av upptåg och practikal jokes. 

Så jag tillbringade mer tid i korridorerna eftersom jag blev utkastad från lektionerna så de andra eleverna i alla fall skulle kuna få ta del av undervisningen. 

i 8 an fick rektorn nog och ordnade en praktikplats åt mig och bad mig sluta grundskolan så man återigen kunde få en fungerande undervisning på skolan igen. 

Jag bodde i ett tryggt och harmoniskt hem och i de finare kvarteren och min första fickväns familj  umgicks med kungafamiljen. 

Jag började självmedicinera redan i 9års åldern med att sniffa lim. 

Började dricka alkohol i 11 års åldern och började med narkotika när jag var 13 år.

När oros anmällningarna kom till SOC så lades utredningarna ner och undertecknades med puss och kram.

När jag och kompisarna blev jagade i en biljakt av polisen när jag var 15 år och onykter och körde i från polisen så blev vi igenkända av polisen. 

Mina två kompisar åkte dit men jag som körde letade man inte upp så jag klarade mig.  Jag bodde ju på rätt gata och där det fina folket bodde. 

När jag var 18 år sa läkarna att jag var så nedgången av missbruk att jag aldrig skulle få uppleva min 25 års dag men de hade fel.  

Men det var mycket nära att jag strök med av de svåra abstinens besvären jag fick när jag satt häktad 22 år gammal.  Då det utfärdades rikslarm och jag jagades av polisen i hela landet och min bild fanns på alla löpsedlar i landets tidningar och i alla gränskontroller för att  vi inte skulle kunna lämna landet.  

Men då sa jag aldrig mer droger men inte fick jag någon hjälp av samhället att sluta utan något jag fick göra själv och sedan trappa ner med illigala mediciner. 

Jag fick min ADHD diagnos när jag var 47 år gammal och hade jag fått min diagnos och rätt hjälp  redan som barn så hade samhället sparat enorma pengar enbart i mitt fall. 

De hade även sparat en mängd lidande för både mig och min omgivning under de åren jag gick odiagnoserad och omedicinerad.

Enligt en utredning av internerna på Norrtälje anstalten visade det sig att 45% av det intagna hade ADHD.  När de började medicinera dessa interner så gick våldet på Norrtälje anstalten ner till 0% och narkotika missbruket minskade drastiskt på anstalten. 

När man sedan gjorde samma undersökning på övriga anstalter i Sverige  kom man fram till att 43% av alla interner i Sverige hade ADHD.  År 2005 var det ett ytterst få tal intagna interner på Svenska anstalter som hade en  ADHD diagnos. 

Samtliga av dessa interner med ADHD hade någon gång under livet haft missbruksproblem  och de flesta då i ett blandmissbruk. 

Av den gruppen interner som började medicinera med Mentylfenidat så  vid frisläppandet så var återfalls frekvensen för nya brott 30% lägre bland de som börjat medicinera en i den gruppen  av ADHD interner som inte medicinerade.

Tittar man i samhälls ekonomiskt perspektiv så hade man enbart när det gäller dessa dömda interner med ADHD i Sverige.  Gett dessa en diagnos och rätt hjälp redan från början och när de var barn så hade samhället sparat miljard belopp enbart på denna  ADHD grupp inom Kriminalvården.  Även här hade det sparat både dessa interner och alla  deras brottsoffer från ett enormt lidande. 

Så snälla Huygens sluta upp med att visa upp dina enorma okunskap och läs på vetenskapliga fakta i stället för att läsa dessa citat i tidningar utplockade ur sitt  rätta samanhang.   

Det är bara sorgligt att du visar upp din inkompetens och okunskap inom ADHD området.          

Lasse

tarotlasse
4/18/15, 8:00 PM
#20

#18 Huygens Nu är det lyckligtvis så att de flesta med ADHD hamnar inte som gäster hos Kriminalvården. 

Men i denna undersökning just på Norrtäljeanstalten så räknade man ut att kostnaden samhället hade haft på 30 st av dessa interner som fick diagnosen ADHD

Så var kostnaden för enbart dessa 30 interner 130 miljoner kr.

Jag vet inte hur många interner det finns i Sverige men det är många personer som skakar galler i Sverige och har 43% av dessa ADHD

Så kan du själv räkna ut vilka enorma pengar det  rör sig om  för samhället att inte diagnosera barn och ge dem  den hjälp och behandling de behöver redan i tidiga år.

Det handlar om betydligt mer hjälp en bara medicinering som du tycks tro.  

Det är fortfarande svårt och är långa köer i Sverige för att göra en ADHD utredning. 

Distriktssköterskan slog larm på ett av mina barn redan vid 4 års kontrollen. 

Efter 4e besöket utan att hon kunde genomföra kontollen så suckade hon och frågade oss om vi hade hört talas om ADHD.  Distriktssköterskan hade tidigare arbetat med ADHD barn och remiterade oss till en utredning. 

Men man satte inte diagnoser på så små barn sa man då. 

Dagispersonalen,  förskolan, skolan, skolhälsovården och skolpsykologen ville göra en  ADHD utredning. Men vi fick nej för BUP saknade barnpsykologer och  köerna var minst 2 år här i staden.

Först när barnet var 9 år och när SOC blev inkopllade så skrev SOC assistenten in barnet inom LSS  först då sa BUP ja till en utredning.  Eftersom de nu inte kunde säga nej till en utredning  eftersom barnet hamnade inom LSS och skolan  var nu också  tvugna att anställa en elev assistent. 

Så det tog 5 år från den första remissen tills en ADHD utredning gjordes. 

Detta är inget unikt för Sverige jag har arbetat som elevassistent och där skolan, skolhälsovård  och föräldrar kämpat med näbbar och klor för att få hjälp. 

Men det har blivit nej på BUP för att man inte har personal och resurser för att klara av att göra alla ADHD utredningar som skolan remiterar dit. 

En av mina vänninnor som har ett barn med stora problem i skolan och som är 9 år i dag. 

Där båda föräldrarna  och skolan kämpat länge för att en utredning ska göras. 

Nu får de åka till ett annat landsting och göra utredningen för man har inte resurser för att kunna  göra  ADHD uttredningen inom en vettig tid inom Region Skåne.  Förra veckan fick detta barn sin ADHD diagnos men ska nu göra en djupare utredning. För man vill  även kolla vilka inslag av de andra neurpsykiatriska som kan finnas med i bilden. 

På resursskolan här i staden där man tar emot de barn som inte den vanliga skolan 

klarar av att hantera. 

Så i den årskullen vårat barn gick i så var det 2 st klasser med 5 st barn i varje klass. 

Av dessa 10 barn där alla ansågs ha grava bokstavs diagnoser och var så våldsamma så de blev avstängda från undervisningen inom den ordinarie skolan. 

Så var det bara 2 st a dessa som blev utredda  av BUP det var vårt barn och ett barn till. 

Det är nu 9 år sedan nu dessa barn slutade i denna Resurs skola. 

De 2 som blivit utredda och fick en diagnos och hjälp har det i dag  gått bra för och de har klarat av sina gymnasie utbildningar. 

De andra 8 som inte fick gjort någon utredning och inte fick någon diagnos och övrig hjälp gick det inte lika bra för. 

3 av dem är försvunna och ingen vet var dom stagit vägen.  

Jag vet att en av dessa försvunna barn  i dag har en ny identitet och har vittnes skydd på annan ort eftersom han golat på sina kriminella vänner. 

De övriga 5 sitter i dag på olika Kriminalvårds anstalter i Sverige. 

Det är skrämmande statistik och detta rör sig om en enda Resurs klass i Sverige. 

Du nämde Frankrike att de i stort sett inte hade några barn med diagnosen ADHD

Det är ju inte så konstigt de saknar ju i stort sett en fungerande barnpsykiatri i Frankrike. 

Det tar mellan 7 - 10 år efter man sökt en ADHD utredning i Frankrike innan de få som utreds får föra utredningen och de flesta är då vuxna när de får sin ADHD diagnos i Frankrike så inte alls kosntigt att det är så få barn med diagnosen ADHD i Frankrike men naturligtvis har de lika många ADHD barn där som i andra länder. 

Det är skrämmande att ett så mordernt land inom EU som Frankrike saknar en fungerande barnpsykiatri. 

Så verkligheten ser lite annorlunda ut en de korta citat som du hänvisar till. 

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: