Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1690 ggr
Skrikan
2/14/15, 7:33 PM

Tankar, frågor, panik!

Jag ska gå på bedömningssamtal på Sahlgrenska äntligen. Min läkare skickade remiss förra året, men då blev jag nekad, nu har jag skickat Egenremiss och ska få komma på bedömningsamtal. Nu är jag lite orolig för vad som kommer att hända. Känns som att jag ska behöva avslöja hela mitt liv, jag som kämpat så i flera år för att leva mig in i en roll som inte är skapad för mig.

Jag undrar hur det egentligen är med vårdgaranti. Jag behöver vänta länge, och vårdgarantin räknas nog från det datum jag skickade min Egenremiss, men borde den inte gälla från när min läkare remitterade mig?

Jag har massor med problem, ätstörningar, social fobi, sömnproblem, ångest, panikattacker… Jag håller på att förlora min studieplats och mitt hem, och jag måste verkligen ordna upp mitt liv innan hösten. Annars vet jag inte vad jag gör. Har hört att det kan gå snabbare om man har sånna problem som jag har.

Jag har massor med skulder. Och jag har gått och dolt allt och mina problem i flera år för att jag försökt att visa för alla att jag kan klara mig själv. Min familj har alltid sagt att jag är omogen, lat och oansvarig. Jag har verkligen försökt så mycket att jag gått sönder.

Vad innebär bedömningsamtalet? Är det ännu ett steg jag måste komma över? Måste jag bevisa ännu mer att jag kanske ha ADHD? Det känns som att jag hela tiden har behövt hävda min rätt till utredning. Jag har fått hjälp av en psykolog och kurator som båda tycker att det är "av största vikt" att jag ska få göra en neuropsykiatrisk utredning. Vad betyder det? Betyder det att de anser att jag kan ha ADHD?

Det stod i brevet att det är bra om jag har en anhörig med mig, jag har ingen här i Göteborg. Vad ska jag göra då? Mycket hänger ju på att man hade problem som barn, vad händer då om ingen i min familj kan komma? Det finns inga journaler från när jag var liten, alla kuratorsanteckningar har förstörts enligt nån sekretesslag.

Jag vet inte vad det kan vara för fel på mig om det inte är ADHD eller nåt. Jag har klarat grundskolan utan problem, men hela mitt vuxna liv har varit kaos. Jag är 25 nu, och kan fortfarande inte ta hand om mig själv.

Om det finns någon i Göteborg som kan berätta om hur det går till med utredning här vore jag jättetacksam. Jag blir knäpp av att tänka på det här hela tiden.

Annons:
Honestyisdead
2/14/15, 7:55 PM
#1

Ibland gör dom anhörig intervjuer per telefon.

Bedömninssamtalet brukar vara en koll på ditt mående. Berätta om alla dina problem. Anser dom att det finns en anledning till utredningen får du antagligen med dig en massa frågor hem som du ska svara på.

Vilken diagnos du eventuellt har vet jag inte. Det är det ni ska luska ut :)

Upp till toppen
Annons: