Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5860 ggr
Silla9
2/22/15, 1:34 PM

utmattning vid add/adhd?

Hej! Känner att jag behöver skriva av mig lite.                                                                                                Det här är en konstig och väldigt jobbig upplevelse.  Igår började jag känna mig såå utmattad. De senaste dagarna har jag känt mig väldigt stressed och  varje litet krav känns som för mycket.  Kan inte tänka klart. Känns rätt obehagligt.

Jag har hamnat i sånahär faser av total utmattning några gånger förut under de senaste 1,5 åren.  Man bara känner att det tar stopp och man vet att man inte klarar mer.                                                                                                                                                                Men det är inte så att jag har kört på jätte hårt innan.

Jag har ADD och jag undrar om det är vanligt att det blir så när man har adhd/add?  Någon som vet eller brukar uppleva samma sak?                                                                           Sist det hände bara klarade jag inte av att gå till utbildningen längre och stannade hemma i tre veckor. Det känns verkligen som att kroppen inte orkar mer och man inte har något annat val än att ta igen sig.                                                                                        Men det här är väl inte normalt? Om det ska fortsätta såhär… Jag fattar inte vad det beror på.  

Första gången jag hamnades i ett extremt utmattningstillstånd var för 1,5 år sedan när jag hade tagit Strattera i två veckor. Några dagar efter att jag hade slutat fick jag symtom på utmattningssyndrom. Det har inte kommit tillbaka lika starkt som den gången, de andra gångerna. Men jag undrar ibland om det litegrann förstörde mina nerver, eller vad man säger. För att det har varit återkommande, några gånger om året  sen dess.

Någon som har en aning om det här kan bero på den här första reaktionen som jag förmodligen fick av medicinen? Eller om ni upplever nåt liknande?

Annons:
Silla9
2/22/15, 1:50 PM
#1

Fast det brukar väl inte vara så iofs att man får lixom återkommande faser av utmattning om man har haft utmattningssyndrom en gång?  Även om man är mer känslig för stress och kanske har större risk att drabbas av det igen.                                   Aa jag fattar ingenting..

Tjeja
2/22/15, 3:11 PM
#2

Det är vanligt att uppleva liknande bland personer med add/adhd. Det är en av de vanliga diagnosbilderna man kan se är liksom i mycket det som gör Add/adhd till just de det är om man säger.

Du kommer nog alltid att uppleva sådana perioder/inslag under ditt liv. Men du kan lära dig känna dig själv bättre och lära dig hantera din energi bättre så du undviker att hamna i dessa gropar lika ofta och lika kraftigt som du gjort innan.

Att tex lära dig vilka intervall som fungerar för dig för att du ska hinna få återhämtning och slippa bli så förfärligt utmattad.

En del av att ha adhd/add är ju att själv inte märka när man kör på för mycket förrän det är försent och man redan är helt utmattad. Men lär man sig att ta återhämtningspauser och ha lagom långa "arbetsintervall" så att säga kan man lära sig balansera det hela bättre. 

Jag har flera kompisar som sagt att det skulle hjälpt dem om de hade en "skalmans mat och sov klocka" typ. Som påminner om att nu "är det dags att ta paus" och "nu kan du jobba igen" osv, eftersom man själv inte tänker på det just när man är mitt uppe i något man håller på med.

Hur långa "intervall" osv man behöver varierar förstås från person till person. Endel kan behöva korta intervall med tex ett par timmar jobb, sen en halvtimme slappna av innan de kan fortsätta igen för att orka i längden.

Medan andra kanske har intervall av "varannan dag jobb/vila" eller 2 dagar jobb, 1 dag vila 2 dagar jobb igen osv…

Det är olika för alla. Du behöver hitta vad som får dig att må bra i längden!

Problemet när man har add/adhd är bara att dessa intervall kommer inte bara av sig själv som för andra, utan man måste aktivt påminna sig själv om dessa intervall liksom. Man behöver någon form av påminnelse utifrån liksom eftersom kroppen inte säger till själv förrän det är för sent.

Sedan är det ju även så att adhd/add i sig kräver så mycket energi att man som sådan person sällan orkar hålla på i lika hög grad som andra eftersom man gör av med mer än dubbelt så mycket energi som andra när man väl håller på.

Det är inte alls ovanligt att adhd/add personer inte alls orkar jobba heltid till exempel utan går på deltid istället bara för att när de väl är igång kräver det så mycket.

Hoppas detta svar kan hjälpa dig lite i alla fall! Alla är vi ju olika, för många är det så som jag just beskrivit, för andra med adhd/add ser det helt annorlunda ut. Men att prova hitta bra intervall är ofta en bra hjälp inte bara för personer med adhd/add utan även andra och helt friska människor också.

Kram!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Silla9
2/22/15, 3:51 PM
#3

Tack för ditt svar! :)

Jag tycker inte själv att jag kör på särskilt hårt. Snarare bara det jag behöver. Vet inte hur jag skulle kunna göra mindre :s Jag anstränger mig jätte mycket för att gå till utbildningen varje dag.  Och jag har också ganska bra och jämna rutiner.                   Men det kan ju helt enkelt vara så att man har en väldigt låg gräns för vad man orkar.

Tjeja
2/22/15, 6:31 PM
#4

Ja man kan absolut ha en väldigt låg gräns för vad man orkar… speciellt om man jämför med " alla andra" och vad som "är normalt"! Men det ska du ju inte göra egentligen, utan istället ta reda på vad som är gränsen för just Dig! och sedan ska du jobba utifrån det! :)

Att gå till skolan varje dag kanske är för mycket för dig helt enkelt? Hur gammal är du vad är det för skola du läser? Högstadie, gymnasium? universitet? oavsett vilken av dessa tre så är ju det "normala/vanliga" att skolan är på heltid. Och det är faktiskt inte många med adhd/add som faktiskt orkar och fixar heltid!!!

Kanske du bara orkar gå på delfart? kanske du behöver ha lediga dagar emellan skoldagarna även mitt i veckan? Kanske du behöver vara ledig en eller två dagar mitt i för att orka i längden?

det är egentligen vanligare än man tror. Bara det att man pratar oftast bara om det bland vuxna och i arbetslivet, om deltider. Samhället liksom bara utgår ifrån att alla barn orkar heltid rakt av. Fast det är så fel och orättvist egentligen!

Prata med kurator/psykolog eller skolsköterska på din skola om hur du känner! Det är ju bättre att du är borta en dag i veckan under hela terminen och sedan får lite hjälp om du behöver läsa extra över sommaren än att du kraschar fullständigt och blir liggande hemma tre veckor eller mer i sträck åt gången och missar massor!

❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lakeside
2/22/15, 7:35 PM
#5

Jag lever i ett liv som går rätt mycket upp och ner. Kör på intensivt med något sen inget. Jag brukar också bli rätt trött emellanåt. Men du beskriver att det skett i samband med medicinen? Har jag haft en stressig period eller gjort saker och det blivit mycket intryck kan jag bli väldigt trött.

Silla9
2/22/15, 8:23 PM
#6

Tack tjeja!                                                                                                                                                             jag är 20 och går en utbildning med måleri på folkhögskola. Det är ingen jätte krävande utbildning så, men ja det kan ju ändå bli för mycket. Svårt att acceptera sina begränsningar bara, har aldrig egentligen trott eller förstått att det här ska hindra mig så mycket. Men jag ska se vad jag kan få för hjälp  och kanske behöver fundera på att ändra om vardagen lite.  Det är egentligen först de senare åren som jag har känt mig mest hindrad. Klarade av livet hyfsat bra när jag var liten.

Lakeside: Ja, första gången jag blev extremt utmattad var några dagar efter att jag hade slutat med en medicin. Är ju inte helt säkert att det hängde ihop med det. Efter det har jag haft återkommande sådana tillstånd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: