Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6347 ggr
[Aprilbarn]
3/2/15, 2:55 PM

Bra erfarenheter av Concerta.

Man läser ju oftast bara dåliga saker ang Concerta. Jag skulle vilja ha massa bra den gjort för folk, så man kan ha en positiv förväntan. Känns ibland som att medicinen kan göra sämre för man gått in med en negativ inställning. Vill ni dela med er? Jag kan börja. Jag började med Concerta för en månad sen. Jag äter 36mg på morgonen för ADD. positiva saker jag märkt är att jag inte gäspar hela tiden, jag vill inte gå och lägga mig mitt på dagen som jag oftast annars gjorde. Tyvärr har jag nog inte rätt dos än för den har inte hjälpt så mycket annat, men snart kanske! :) Snälla hjälp till. Låt oss göra en lång lista med positiva saker!

Annons:
polymorf
3/3/15, 9:46 AM
#1

Första dagarna med Concerta  blev jag superskärpt och såg liksom allt så mycket klarare, tyckte verkligen den hjälpte mig att fokusera och att kunna koncentrera mig längre (på lägre nivåer).

fridelfina
3/3/15, 10:40 PM
#2

Min dotter fick mycket lättare att fokusera på sig själv cog sin häst på ridlektionerna, vilket läraren märkte och dottern fick mycket beröm för att hon utvecklats så mycket den senaste tiden (som motsvarade tiden hon ätit concerta). Tidigare hade hon mest uppmärksamhet på de andra ryttarna och hästarna så att hon inte presterade så bra själv.

 
 

AnneN
3/4/15, 12:22 AM
#3

Jag har ätit Concerta i ca 2½ år nu och är bara positiv till den.
Jag har fått lättare att koncentrera mig, mindre trött på dagarna, mindre glömsk/tankspridd, blir inte lika snabbt slut i huvudet av att vara på platser där det finns många olika intryck (tex jobbet där det är många som pratar samtidigt, radion står på i bakgrunden och hundar som busar/skäller)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tarotlasse
3/4/15, 11:51 AM
#4

Jag var som många andra negativ till Concerta  från början beroende på okunskap om medicineringen.

Både jag och mitt ex  sa nej till medicinering av Concerta till vårt barn.

Men resultatet blev då ett LVU beslut och vård på låst avd i 3 månader.

Skillnaden  med Concerta medicineringen blev som natt och dag.

Inte ett enda polisingripande efter vi började medicineringen och från IG varning i samtliga ämnen  till VG och MVG i alla ämnen så skillnaden var enorm.

Trots att de uppstod en del jobbiga biverkningar så övervägde den positiva effekten så mycket att man fortsatte med Concerta medicineringen.

För egen del så märkte jag också en enorm skillnad när jag började med Concerta.

Mina anhöriga märker direkt om jag missar min medicinering en morgon.

När jag satte mig på skolbänken igen så märkte även mina klass kamrater när jag glömde att ta min morgon medicinering.

De sa att det blev så mycket mer skratt och betydligt roligare på lektionerna de dagarna jag glömde min medicineringen.  Men de dagarna klarade jag inte gå full dag på skolan utan fick gå hem vid lunchtid.

För jag varken klarade att koncentrera mig eller  kunde ta till mig varken den muntliga eller skriftlig informationen och  blev så fruktansvärt trött redan innan lunch.

För 2 år sedan då min vårdklinik bedömde att jag behövde boendestöd och kopplade in Soc.

Så var min ekonomi i botten och jag hade inte just då råd att lösa ut min Concerta medicinering.

Då gjorde handläggaren på soc  bedömningen att jag var drogpåverkad.

Handläggaren sa att jag var så speedad och så  förvirrad så  att jag måste tagit droger och gjorde ett LVM och skulle lägga in mig på behandlingshem för missbruksproblem.

Men det är så jag fungerar omedicinerad och inget som är ovanligt att folk tror att jag är påverkad av droger när jag inte tar min Concerta.

Jag bad honom att fara till ett varmare ställe och gick därifrån.

När drogtesterna var utan anmärkning blev det ett helt annat bemötande på soc.

Så det är en enorm skillnad på hur jag fungerar med och utan Concerta.

Enda biverkningen jag har haft var att jag under de första veckorna fick huvudvärk av Concertan.  Men det försvann efter några veckor.

Jag medicinerar med 54 mg Concerta på morgonen + 36 mg på eftermiddagen.

 Jag har nyligen bytt ut eftermiddags dosen mot Ritalin och planeringen framöver är att jag ska byta ut Concertan  och Ritalin mot Elvanse i stället.

På grund av att man tror Elvanse ska ha en bättre effekt  för mig o inte krocka med natt medicinen som Mentylfenidatet gör.

Lasse

redheadgeorgeous
5/26/15, 4:54 PM
#5

Sedan jag började med concertan har mina humörsvängningar blivit bättre. Jag klarar av skolan bättre eftersom jag har bättre koncentration. Jag är en gladare människa och mycket av det jobbiga har blivit mycket mycket bättre. Hade inte valt ett liv utan den eftersom den gör min vardag och mitt liv så mycket bättre och lättare.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

PMS-monstret
5/28/15, 11:38 AM
#6

Jag käkar Ritalin just nu eftersom jag måste vara skärpt i skallen redan kl. 8 på morgonen. Trots att det är depåkapslar så går dom ur kroppen väldigt fort och jag måste ta nästa redan 11:30 när jag tagit den första kl. 7:00. Jag har 40 mg om dagen just nu och skulle behöva en till tablett på eftermiddagen, svårt att orka med disk och matlagning och liknande på kvällen… Jag gillar inte alls känslan när Ritalinet går ur, känns som att någon dragit en sladd ur hjärnan och jag blir kall i fötterna och händerna och obeskrivligt trött. Jag kanske borde byta till Concerta, jobbigt att hålla på med tabletter hela dagarna, vore enklare om man fick svälja bara en om dagen. Dessutom ska jag förmodligen få mitt gamla jobb tillbaka och då måste jag kunna koncentrera mig först kl. 10 på morgonen… Ni som ätit båda, vilken föredrar ni?

Annons:
Upp till toppen
Annons: