Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1787 ggr
Fifill
2015-03-03 00:07

Hantera specialintressen hur?

Jag har ett problem som orsakar mig stor ångest just nu. Jag har alltid haft en tendens att bli "besatt" av vissa saker, och gå in för det 100%, om inte mer. Detta är ett stort problem för mig, då alla tankar på vad jag egentligen "bör" göra försvinner all världens väg, och jag fattar dåliga/förhastade beslut. Oftast har det handlat om TV-serier som jag blir helt uppslukad av. Det har gjort att jag skolkat från skolan, struntat i att sova etc, bara för att kunna ägna mig åt att titta på serien.

Ibland, som just nu, så blir konsekvenserna ännu större, då det handlar om pengar. Min "besatthet" just nu handlar om akvarium. Under ett par månader nu så har jag skrivit säkert hundra listor på olika fisk-kombinationer, räknat ut hur mycket el till x antal akvarium skulle kosta per år, hur många akvarium jag vill ha/hinner med i framtiden(som om jag kan veta det nu!), designat en jättesnygg akvarieställning för framtida akvarium, etc… Problemet med detta intresse är att jag bara vill ha fler och fler akvarium och fiskar NU, idag, inte om två-tre år eller ännu mer! Detta trots att jag vet att det är en jättedum idé egentligen, för jag har varken ekonomi, plats eller stöd från min familj(som jag en tid varit beroende av ekonomiskt, och ja, jag har köpt nya(dyra) fiskar för deras pengar utan att tala om det för dem. En stor del av mig skäms över detta, men den "besatta" delen av mig tycker det är väl värt det och kommer definitivt göra om det tyvärr, trots att jag föraktar mig själv för detta). Jag "längtar" jättemycket efter att få köpa ett till akvarium, med nya intressanta fiskar, och det håller på att ta kål på mig! Jag vet att det är omöjligt, men en del av mig vill inte acceptera detta, och ansträngningen att låta bli gör att det bokstavligen värker i kroppen på mig, och jag vill bara gråta och banka huvudet i väggen! Det är fruktansvärt stressande, och det kan inte fortsätta så här!

Finns det några som känner igen sig i detta problem(dyrt/olämpligt men totalt uppslukande intresse), och hur gör man egentligen för att hantera det?😕

Annons:
zatanica
2015-03-03 12:28
#1

Ojojoj, jo det är jobbigt när man blir sådär tok besatt. Det är både enklare och svårare när man fortfarande bor hos sina föräldrar. Jag läste då böcker 24 timmar om dygnet typ, kunde inte lägga ifrån mig den utan att bli helt förstörd, jag pysslade även med cernitlera och blev helt uppslukad. Utan föräldrarna hade jag troligen inte gått i skolan alls eller ens ätit något och troligen köpt en miljard böcker och grejer till min lera.

När man sedan bor själv (eller med sambo) måste man försöka hålla reda på sig själv och sätta stopp, vilket är sjukligt svårt. Samtidigt måste man försöka bejaka och acceptera sig själv hur man är och fungerar.

Jag är som dig när det gäller serier, har jag fastnat för en serie måste jag titta klart, även om det innebär at sitta en vecka i sträck, det är samma med böcker och bok serier. Nu har jag en sambo som portionerar ut serierna till mig, vilket är både skönt och frustrerande.

När det kommer till att köpa saker så får man försöka stanna upp och tänka vill jag verkligen ha det här, behöver jag ha det nu, finns det något annat billigare alternativ? Osv. 

Men som sagt svårt när man gärna vill ha saker innan man kommer på att man vill ha dem.

just nu har jag oxå snöat inn på akvarium och vill ha rätt sorts fiskar i rätt sorts miljö med ph och allt vad det är. Ett tipps är att kolla efter begagnade grejor, ibland kan man få gratis om man har tur.

Men vill oxå ha en hund, hamstrar, gerbiler, get mm och pyssla med min lera och nörda ner mig bland mina svampar, mossor och lavar, samtidigt som jag ska plugga, söka jobb och ta hand om ett hus, trädgård och gärna komma ihåg att äta mm så just nu är det lite härdsmälta i mitt huvud och banka huvudet i väggen tendenserna ligger alltid strax under ytan.

Ursäkta för att det blev så långt, men hoppas jag skrev något vettigt som kan hjälpa dig.

solskugga
2015-03-26 23:42
#2

Känner helt igen mig!

Kan, tyvärr, säga att det inte är lätt…

Har själv utvecklat en strategi att istället för att ex. köpa saker, så samlar jag dem i datorn, har mappar med sånt som jag ska "köpa sen".

Men jag vet att det är svårt, och när det gäller sånt som TV serier.. vad gör man då?

Är själ just nu insnöad på ett DS spel… Men har "tvingat" mig själv till begränsningar. Att jag bara får spela en viss stund och om nåt viktigt behöver göras så har jag det som "belöning". Att jag först MÅSTE göra det viktiga, sen får jag spela en stund som "belöning".

Men det är svårt. Jättesvårt… Jag vet.

Lycka till!

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

[Linsenhejhej]
2015-03-27 08:20
#3

Jag känner igen mig, Fifill, i det du skriver!

Jag blir ofta galet besatt av olika intressen. Det kan till exempel vara att titta på så många dokumentärer som möjligt, att lära mig ett nytt språk eller att lära mig allt om ett speciellt djur (vanligtvis är det kanin, katt eller hund som det skiftar mellan). Då glömmer jag "allt" annat - att äta, sova, duscha och borsta tänderna. Jag vill inget annat än att ägna mig åt det jag är intresserad av. Det blir nästan tvångsmässigt för mig.

Jag har diagnosen Aspergers syndrom.

missporcelain
2015-03-31 19:16
#4

Jag känner igen mig 🥵
Man blir helt slutkörd, var besatt av min viktnedgång för tre år sen, vilket sluta med en ospecificerad äs. Jag räknade kalorier, höll koll på näringsämnen, hur kroppen fungerar, motion och allt som tillhör. Vill tillägga att jag gick ner 30 kilo på ett år…

Har försökt få mer hälsosammare intresse nu när jag har blivit vegetarian och on my way to vegan. Jag äter mycket bättre och svälter inte, det enda är väl att jag läser på om allt så in i helvete - hela tiden. Det kan gå dagar där jag bara pratar om djurhållning. Jag är också seriemänniska, när jag väl börjar kolla så kollar jag tills den är slut, kollade nyss igenom alla släppta avsnitt av AHS på några dagar. Tre tror jag kanske det var?

Och jag pysslar, pysslar konstant! Men detta är ocksa rogivande, så jag kan sitta hela nätter med ett projekt när jag har börjat med det.

SaraU
2015-04-03 08:57
#5

Jag känner också igen mig. Det är så svår kontrollerat ibland att jag bara sitter med det jag har fått fokus på. Anime för mig är nog den största svårigheten, har jag sett ett helt avsnitt vill jag se resterande på en gång. Som tur är klarar inte mina ögon av att stirra på en skärm allt för länge så det blir en begränsning där för mig. 

När jag för några år sedan blev så pass intresserad av smycke tillverkning försvann alldeles för mycket pengar in till den hobbyn, pengar som egentligen skulle gått till annat. Så nu sitter jag här med massa smyckesdelar, pärlor, lås osv osv utan att använda det. Jag får lust då och då att göra något, men eftersom jag själv inte använder smycken och inte direkt dom runt mig heller är det en riktigt dyr hobby. Skulle vara skönt om hjärnan kunde fatta beslut lite bättre och lite oftare.

the esthetic grown up is the child who survived

Fifill
2015-04-03 11:23
#6

Haha, jo, jag sitter också på en massa smyckesdelar, speciellt intresserad är jag av pärlvävning, men trots mitt intresse för det orkar jag aldrig göra klart mina projekt…😐

Just nu har jag faktiskt haft en rätt lång period(några veckor) utan några "besattheter", och det är både väldigt skönt och samtidigt lite trist… Jag har några småprojekt igång, har sått lite mizunakål och försöker få fram yngel från mina fiskar, men det är inte alls på samma nivå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: