Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 29851 ggr
polymorf
2015-03-03 11:15

Concerta och methylphenidate sandoz, skillnad?

När jag började med Concerta (18 mg) märkte jag direkt stor positiv skillnad, tyvärr höll det väl inte i sig så länge som jag skulle önskat, varför läkaren ville höja dosen (samt för att se om jag fick ännu bättre effekt). Men…det blev ett helvete istället, fick bara mer och mer ångest och sjukt obehag i kroppen.

Har nu insett att när jag höjde fick jag inte längre ut Concerta, utan Methylphenidate sandoz, och även om det ska vara samma sak så har jag hört att många inte alls upplever de som lika, inklusive mig själv då…någon fler som märkt det här?

Har nu provat både Elvanse och Strattera men ingen av dessa har fungerat för mig. Min läkare sa när jag började med Strattera att det var det sista de kunde erbjuda mig, vilket ju inte är sant. Men hen påstod att eftersom Concerta (som alltså egentligen var methylphenidate sandoz) inte fungerade så skulle inte Ritalin eller medikinet göra det heller…men även om det är samma verksamma ämne i dessa så fungerar väl dessa väldigt olika för olika personer?!? (varför finns det olika sorter annars???).

Vill ju egentligen prova Metamina men är ganska säker på att min läkare inte tycker/orkar fixa att jag ska få prova det :( och hen går inte alls att diskutera med, utan kör bara över mig….men jag funkar inte utan medicin och är så himla rädd att bli utan nu :(

Annons:
Silla9
2015-03-03 18:35
#1

Hej! Jag fick också metylphenidate sandoz istället för Concerta. De första dagarna på 18 mg var jätte jobbiga när medicinen började gå ur kroppen. Iaf gick jag upp till 27 mg och fick då ut Concerta. Senare höjde jag och tog två 18 av metylphenidate sandoz igen, det funkade inte alls. Känner som du beskrev. En konstant obehagskänsla och oro. Så har just nu gått ner till 27 igen. Jag tror inte att det har spelat någon roll för mig att det har varit Concerta eller metylphenidate sandoz utan det blev mycket jobbigare när jag kom upp i 36 mg.

Har ingen aning om heller hur jag kan fortsätta nu :/ kanske prova en ny medicin om ett tag🤔

polymorf
2015-03-03 19:37
#2

Hade hört om det förut, att olika märken av samma medicin (eller vad man ska kalla det) kunde ge olika effekt…men litade blint på apotekspersonalen som sa att "det var preciiis samma sak". Tills min kontaktperson på adhd-mottagningen frågade om jag fått ut något annat än just Concerta…han blev väldigt upprörd och tyckte att det var förjävligt att de kunde göra så, och enligt honom (som jobbat där jättelänge) var det många som märkte stora skillnader…

Så nu har jag ägnat större delen av dagen åt att googla mediciner (istället för att plugga som jag borde hehe…) och verkar vara många som upplevt samma sak; att det är skillnad på de olika märkena :/

Är bara så rädd att bli utan :( mina skolresultat har redan försämrats drastisk sedan jag började med Strattera, var liksom skitduktig och fick högsta betyg med Concerta och elvanse…nu klarar jag inte ens att bli godkänd hälften av gångerna.
SÅ less på det här strulet just nu, att aldrig hitta rätt :(
Har dock fått tillbaka min förra läkare nu, som var 1000 ggr bättre och faktiskt lyssnade på vad jag ville och mina upplevelser…så känns lite mer hoppfullt iaf.

Silla9
2015-03-04 12:40
#3

Hmm okej, kanske värt för mig att prova Concerta 36 mg då istället för methylphenidate sandoz. Fast har provat 36 mg av Concerta för ca 1,5 år sedan också och det var jätte jobbigt då. Som sagt, en konstant obehagskänsla, och nästan overklighetskänsla.

Hoppas du hittar nåt som funkar.

fluffymind
2015-03-04 14:12
#4

Kul att läsa, har just gått omkring och undrat om jag är fesen i huvudet, eftersom ja g tyckt Sandoz fungerat mycket sämre än Concerta. Efter en lång period med Sandoz, har jag äntligen fått ut Concerta igen, och fenomenet består: för mig funkar C bättre. Färre biverkningar av typen nervösa obehag i handlederna m.m.

tarotlasse
2015-03-04 22:16
#5

Om ni har problem med ersättnings medicinen Mentylphenidat Sandoz. 

Be er läkare skriva att byte medges ej på receptet då får inte apoteket byta ut Concertan mot  Mentylphenidat Sandoz. 

Min sömn blev radikalt sämre  förra året och först bytte läkaren eftermiddags dosen för att se om det blev ngn skillnad  till Ritalin och så föreslog han att jag skulle byta till Elvanse  nu under våren. 

Han sa att han hade sina misstankar och när jag skulle förnya mitt recept av Concerta så stod det nu att  Byte medges ej.  Det har han aldrig skrivit tidigare. 

Så nu får inte apoteket byta ut den. 

Men det har nu lett till ett nytt problem för när jag kommer till apoteket så har apoteken inte Concertan hemma utan få beställa hem den. 

Oftast har jag ju fått den dagen efter. 

Men i måndags så fick jag beskedet att jag får vänta minst 10 dagar innan de får hem Concertan igen. 

Inget av alla Apoteken i Helsingborg hade Concerta  54 mg hemma. 

Däremot hade det   Mentylphenidat Sandoz 54 mg hemma men de får inte byta ut medicinen nu.

Jag klarar inte av att arbeta utan medicinering och har nu  fått dra ner dosen och ta en burk 36 or jag hade kvar då jag bytte eftermiddags dosen till Ritalin

Men jag har inte så jag klarar mig fram tills de får in Concertan igen. 

Så jag får gå till mottagningen i morgon och fråga  hur jag ska göra. 

Eller så får jag gå till Ica och köpa vitamin tillskott för finns ett par som innehåller mer mentylphenidate en vad Concertan innehåller och säljs helt lagligt här i Sverige. 

Sveriges mest sålda  vitamin tillskott 2012 innehöll inte mindre en 7 st olika Amfetaminpreparat Mentylphenidate  var ett av preparaten. 

Sverige är det enda landet i världen där det är helt  lagligt att sälja amfetamin i våra hälsokost och livsmedels affärer.  Vi har en hel korkad lagstiftning i Sverige. 

När det gäller Metamina så är den nu mer så gott som omöjlig för Läkarna att få licens på den sedan Elvanse började säljas,  Metamina är  den  enda ADHD medicinen som ger en rus effekt om man överdoserar, 

Så det ska vara  extrema skäl för att läkemedelsverket  ska godkänna  Metamina nu när Elvanse kommit sa min läkare när jag var där  i December. 

Men du kan köpa vitaminer i hälskost affären som innehåller samma preparat. 

Korkat förra året visade en undersökning att 60% av alla vitaminer på Svenska marknaden innehöll  Centralstimulerande preparat, 

Det finns vitaminer som i dag innehåller både  Mentylphenidat  och  Seratolin  en kombination som motverkar varandra och kan i allvarliga fall ge livshotande skador men  so What det är ju helt  ofarliga naturläkemedel anser de flesta. 

Det såldes vitaminer för 5,2 miljarder kronor förra året i Sverige. 

Behöver jag säga mer. 

Lasse

tarotlasse
2015-03-05 13:51
#6

I dag var jag på motagningen och frågade hur jag skulle göra eftersom jag inte får tag i Concerta  54 mg på apoteken och eftersom det är i fyllt att de inte får byta ut Concerta mot annat preparat. 

Att mina sömnstörningar förvärrades igen nu när jag nu tog de 36 mg Mentylphenidat jag hade kvar hemma. 

De på mottagningen sa att de fått in ett flertal rapporter från patienter som fått olika  problem av Mentylphenidat Sandoz.  Även om de ska vara samma preparat som Concerta.

Så motagningen ringde Apoteket och frågade om Concertan och fick besked att det inte går att få tag i varken 54 mg eller 36 mg Concerta i Sverige i dagsläget. 

Att det är levrantörsproblem däremot så finns det18 mg kvar. 

Så  jag kommer få ett nytt recept på Concerta 18mg under dagen. 

Så jag kommer få ta 3 st 18 mg Concerta fram till de får in 54 mg i gen. 

Jag skulle inte ta de Mentylphenidat tabletterna jag har kvar fick jag besked om. 

Så ni inbillar er inte för ni är tydligen långt i från ensamma att uppleva besvär av Mentylphenidat Sandoz.

Så kontakta eran läkare om ni har fått problem med Mentylphenidat Sandoz. 

Så att problemet uppmärksammas och åtgärdas.. 

Lasse

Annons:
diamantletaren
2016-02-01 23:39
#7

Vad heter vitamintillskotten som du säger innehåller metylfenidat, Lasse? Det går inte att hitta dem om man googlar.

Honestyisdead
2016-02-02 12:28
#8

#5 Och vilka preparat menat du skulle innehålla mer än Concerta och innehålla amfetamin? Det tror jag du har fått helt om bakfoten! De är olagliga substanser i Sverige. Så att de skulle säljas på Ica tror jag inte på. Men motbevisa gärna.

SSKAnna
2016-02-08 19:18
#9

Det är inte Elvanse som gjort Metamina svårt att få licens på utan det faktum att det nu finns ett godkänt preparat; Attentin, på marknaden. 

Det kan du ju alltid fråga om! Själv tålde jag inte Metylfenidat alls, oberoende av namnet så jag har ätit Metamina i 6 år. Nu ska jag dock byta till Attentin för att se om det fungerar lika bra.

Lasse- jag har sett att du har refererat till det där med hälsotillskott med amfetamin i förr- jag vill också gärna veta var denna information kommer ifrån.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Maria Ingvaldsson
2016-08-26 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Rätt kul att så många fokuserar på att googla om det där kosttillskottet som skulle innehålla mer Metylfenidat än Concertan gör 😛 tanken slog mig också faktiskt, min missbrukstarm larmade, men jag vill verkligen inte ha… varken mer eller mindre dos!!

 Tog många år men har äntligen löst alla problem och hittat rätt dos. Har ätit Concerta, Ritalina, Medikanet och Strattera i sex års tid utan att få till det riktigt.  Har mått toppen på 54mg Concerta (riktiga) på morgonen och sen har vi nyligen (sen nio månader sen) lagt till en 36mg kl 13 på dagen. För att jag ska slippa oron och illamåendet på kvällen. Å Shit DET FUNKAR!! Abstinenten kommer på natten när jag sover isf… har aldrig märkt ngt på nio månaders tid. Så jäkla skönt för det va det jag hatade med Concertan!! Man ville ju ta ett glas vin varje kväll för att det blev så oroligt….ja jag gjorde väl det också ett tag!! Men nu behövs det inte!!! 

MEN SÅ KOM DAGEN IDAG!! Jag va på Apoteket i morse eftersom jag hade slut på 36mg Concerta, och det hade Apoteket också….Apotekaren lovade att det är EXAKT som Concertan (Jo hon lär få höra det av mig imorgon) så jag tog dom där billigare, äckliga, vidriga ja dom smaka gift redan i munnen. Nån  tablett från Slovenien Lek Pharmaceuticals som hette Methylphenidate 2care4. 

Tog tabletten vid halv två alltså lite senare än vanligt.  Redan vid 20 började jag skruva på mig och bli fruktansvärt rastlös, illamående och en fruktansvärd huvudvärk, Kommer ihåg känslan sedan tidigare fast fem ggr värre. Nä jag tänker lämna tillbaka burken imorgon och göra en klagoanmälan. Är hellre utan tills dom kommer in än att ta det där en gång till. Men då blir läkaren orolig….och det LÄR JAG SKITA I!! För övrigt tycker jag ALLTID att läkaren ska fråga om dom ska kryssa i rutan- Får ej bytas ut!! För vi som inte kan äta det där giftet får betala nästan 200 kr extra per burk!! 

OCH NEJ KÄRRING I KASSAN PÅ APOTEKET I E-TUNA. DET DÄR ÄR INTE SAMMA SOM Concerta!! Eller så är det fel på just den batchen!!

Har själv gjort läkemedel i många år och jag hittar inte nånstans att FDA (Food and Drogs Administration, Amerikanska läkmedelsverket kan man säga) har godkänt den i Slovenien och bara det gör mig orolig. Har förstått att det är ett dotterbolag till Sandoz vilket jag litar på ändå, men vet ju inte!! 

Nä nu måste jag sluta. Helt ärligt känns som jag tagit Amfetamin, eller mer fultjack helt ärligt, jag fastnar på datorn (nu) vilket jag inte alls tycker om då jag varit drogfri länge nu!! Sova är ju inte ens att tänka på. Märkligt!! Bättre jag fastnar på tvätten ;-) God natt!! Apoteket nästa imorgon!!

Ribessa
2017-01-12 14:18
#11

Jag åt sandoz-versionen en gång. efter 2 veckor mådde jag så kasst att det står på mitt recept att det EJ får bytas ut. Jag fick ingen effekt på koncenrationen, och jag var yrslig, kände mig superkonstig och allmänt inte riktigt med. Så den rök fort :)

Agafia
2017-01-19 15:30
#12

Jag träffade min Neuropsykiatriker igår och vi diskuterade om att jag skulle äta Concerta istället för det som börjar på M …(.. Och jag knappt kan uttala ) Så idag började jag med Concerta igen , medicin för 3 månader kostade mig över 800 kr trots frikort . Men jag tänker att det är det värt .

Ribessa
2017-01-26 21:11
#13

#12 - Men Concerta ingår ju i högkostnadsskyddet? Och kostar 699kr för 30 tabl. Vad konstigt??

Annons:
Agafia
2017-01-26 23:20
#14

Jag får Concerta för 3 månader i stöten varav högkostnadsskyddet betalar 1000kr och jag resten , då det inte står på receptet att Concertan inte får bytas till något likvärdigt .

Upp till toppen
Annons: