Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 2299 ggr
Stinann
2015-03-06 00:19

Körkort

Hej! Har en dotter som fick diagnosen ADHD strax innan hon fyllde 18. Nu ska hon ta körkort och Transportstyrelsen vill att vi kompletterar ansökan med ett läkarintyg. Ok, men vi blir då hänvisade till privat psykolog eller något som heter Körkortshälsan. Vi får gärna komma dit, det är bara det att det kostar 2900:-! Tycker detta är hutlöst och ifrågasätter om inte detta kan göras på en VC ? Någon annan som har erfarenhet, råd eller tips om detta?

  • Redigerat 2020-10-23 10:44 av Niklas
Annons:
IceTee
2015-03-06 00:25
#1

Problemet är väl att de oftast inte har psykologer på VC utan bara en kurator på sin höjd. Dessutom tror jag inte det får vara vilken som, eftersom jag antar att den här psykologen ska bedöma hurvida din dotter är lämplig för att köra ett motordrivet fordon 

Det är i alla fall vad jag gissar på

Medarbetare på Skor iFokus

Kimmilainen
2015-03-06 00:30
#2

Har själv samma diagnos och fick det rätt så förklarat för mig att det är en legitimerad "psykolog" som måste göra bedömningen, på VC har de ju mestadels andra sorters läkare. Dock om ni kan få kontakt med psykiatrin så gör de en utvärdering och skickar det direkt i databasen så inga mellanhänder eller papper som behöver skickas in.

AnneN
2015-03-06 01:05
#3

Jag fick mitt intyg av läkare på psykiatrin, så kontakta dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LeJ
2015-03-06 01:53
#4

Jag tog körkort förra året, jag har Aspergers men min distriktsläkare skrev intyget. Nu har ju jag haft den läkaren i ett antal år och det är han som skriver ut medicinen, men det räckte med det. Jag använde samma intyg sedan när jag ansökte om förlängd provtid.

Honestyisdead
2015-03-08 16:19
#5

Om det gäller läkarintyg kan inte en psykolog skriva det. Då är det en psykiatriker.

Upp till toppen
Annons: