Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2727 ggr
Silla9
2015-03-06 17:26

Mer humörsvängningar av ADHD-medicin

Hej!

Jag har i över fem veckor ätit Concerta, fortfarande på låg dos.  Det konstiga är att mina humörsvängningar har förstärkts med denna medicin. Jag brukar ha ett visst mönster, att jag mår dåligt några dagar, och så bättre några dagarn igen.  Och även längre perioder när jag mår ganska bra tex. Trodde det hängde ihop med addn för det är ändå inte så extremt så jag tror jag skulle kunna vara bipolär. 

De senaste dagarna iaf har jag verkligen mått bra. Känt mig jätte jätte driven. Väldigt motiverad och positiv verkligen. Har varit väldigt mycket mer social än vanligt. Inget har känts som ett hinder lixom. Men nästan jobbigt glad på nåt sätt också.. 

Och så igår kväll började jag känna att jag dalade ner och funderande på vad det egentligen hade varit med mig.                                                                                                              Idag har jag verkligen känt mig nedstämd igen. 

Har ju läst att om man är bipolär så kan man insjukna om man tar antidepressiva eller metylfenidat tror jag. 

Någon som varit med om samma sak? Eller har nån tanke om det här? Vet inte om jag ska sluta ta medicinen nu.. Kommer förmodligen inte få tag på min läkare förrän om en vecka. Fast man kan ju ringa till mottagningen.

Annons:
Silla9
2015-03-06 18:15
#1

Blir så besviken. Varje gång jag mår bra så hoppas jag det ska hålla i sig, och jag tror lite på det" Nu vänder det" lixom..

Asså jag har typ varit manisk de senaste dagarna. 😕 Tänkte igår eftermiddag "är det normalt att vara såhär produktiv". Och så social. Kände att det finns ingen människa jag skulle tycka var jobbig att träffa på. Och jag började typ bli kär i en kille och tänkte på honom hela tiden.. Och jag förvånades över på kvällarna hur mycket mer jag öppnat mig för folk.  På nåt sätt samtidigt en lite jobbig känsla, som att det  var lite för mycket.

Idag har jag verkligen dragit mig undan mycket mer. 🤢

missporcelain
2015-03-11 21:16
#2

Fyfan vad jag känner igen mig. Jag har gått på Ritalin i två veckor nu, fortfarande låg dos. Jag är väldigt deprimerad, har ingen ork för något (om jag inte är på jobbet, för där fungerar jag jättebra med medicinen), jag orkar inte äta, jag spyr nästan vid måltider och jag börjar komma in i jobbiga tankar igen. 

Är rädd att jag inte kan gå på Ritalin, jag känner att jag är mer koncentrerad på jobbet och jag behöver det för jag ska snart plugga igen. Vet inte om det är värt det när jag känner mig så värdelös för övrigt… 
Ska träffas SSK snart och se vad hon säger.

Hoppas att du snart mår bättre! Du är inte den enda, du är aldrig ensam! 
Kram på er. ❤️

graleh
2015-03-12 18:27
#3

Jag har ADD, Borderline och Bipolär typ 2.

Av vad jag förstått får du inte ta mediciner för ADD/ADHD om du samtidigt har Bipolär, mediciner som Concerta etc., triggar igång perioder. Dock är det i princip inga läkare som bryr sig om det, jag läste det själv på nätet. Jag har testat mediciner mot min ADD (Concerta etc) och de triggade min ångest/depressiva perioder. När jag en period testade stämningsstabiliserare för Bipolär ökade det min ADD.

Med andra ord tycker sjukvården inte man ska ha fler än en diagnos..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: