Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Tips och goda råd

sömnlös och huvud på högvarv...

2015-03-16 00:42 #0 av: dundeer

Jaa va gör ni när ni inte kan sova? När huvudet går i 390 och de inte går att få stopp på tankarna?
Jag är bipolär och är just nu ganska högt upp, äter insomningstabletter (kommer inte på namnet för tillfället) men de hjälper inte... klockan är nu 00.40, jag har legat i sängen sen 8 och försökt sova med hjälp av dn extremt tråkig bok och en kopp te, ikket!

Hur får man lugn i huvudet??!

Anmäl
2015-03-16 09:59 #1 av: Niklas

Har du provat musik i lurar?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Savvity, iFokus engelska lillasyster.

Anmäl
2015-03-16 13:25 #2 av: dundeer

Jaa, jag blir störd av ljud, måste ha de knäpptyst :/

Anmäl
2015-03-16 13:33 #3 av: Niklas

Prova med varm mjölk i stället för te då. Är inte te lite uppiggande?

Anmäl
2015-03-16 13:41 #4 av: Niklas

Jag brukar titta på banala TV-serier innan jag ska sova. Det engagerar inte hjärnan särskilt mycket och lämnar inga tankar kvar efteråt.

Anmäl
2015-03-16 14:06 #5 av: dundeer

Men jag dricker inte mjölk ;) jag har ett "sleep" te som ska vara lugnande och avslappnande, men de är som att hela jag är trött, förutom huvudet, de går på högvarv

Anmäl
2015-03-16 14:38 #6 av: Anonym

Har du testat "white noise" eller är det också störande? Det är en form av brus som ska vara avslappnande.

Anmäl
2015-03-16 14:53 #7 av: Niklas

Det finns många varianter av ljud för avslappning och annat. White noise är en variant. Det finns brown, pink och många andra sorter också. Har du en någorlunda ny telefon finns det appar som skapar dem och det går att justera så att det passar många olika smaker. En del kan spela regn-, vind- och åskljud också. Det är sövande för många. myNoise heter en jag har till iPhone.

Anmäl
2015-03-16 16:10 #8 av: dundeer

Oj spännande, den ska jag testa på! :D Tack ^^ 

Anmäl
2015-03-16 16:48 #9 av: ossilian

Varför lägger du dig redan kl 20? Lägg dig när du börjar känna dig trött, då är chansen att du somnar som störst. 

Mindfullness kan funka också. Jätteskönt att göra en kroppsscanning som får musklerna att slappna av.  

Anmäl
2015-03-16 17:48 #10 av: Niklas

Finns det någon app som hjälper till med mindfulness?

Anmäl
2015-03-16 19:47 #11 av: dundeer

jag brukar se film till 9, sen läsa tills jag blir trött, för att få kroppen att slappna av :) 

Anmäl
2015-03-16 20:32 #12 av: Stephanie

När går  du upp på morgonen? 

Anmäl
2015-03-16 21:54 #13 av: dundeer

mellan 6-8 :) 

Anmäl
2015-03-16 22:30 #14 av: ossilian

Jag gillar Mindfulness II. Och även Glenn Harrolds appar. Sööövande :)

Anmäl
2015-03-17 09:46 #15 av: Niklas

#14: Är det till Android eller iOS?

Anmäl
2015-03-17 14:55 #16 av: ossilian

Vet ej om de funkar till Android, jag har iOS.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.