Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6793 ggr
IceTee
2015-03-16 14:27

ADHD/ADD- se på film

Hur klarar ni med ADHD/ADD av att se på film? Jag måste titta på mobilen var tionde minut eller sticka eller något. Det kan hjälpa att äta också, bara jag gör något!
Jag brukar säga att jag bara kan göra en sak i taget men måste göra två

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Geru
2015-03-16 14:30
#1

Slappna av och var intresserad av filmen. Distraktioner är ju som sagt någonting som lätt gör att man glider iväg, så lägg i från dig mobilen en bit bort.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

IceTee
2015-03-16 14:33
#2

#1 det fungerar inte tyvärr, då glider tankarna iväg helt och jag börjar titta på flugan på väggen, lyssnar på ifall hunden snarkar, tänker på vad jag ska göra imorgon. Måste liksom pausa och få utlopp för mina tankar lite

Dock ser jag inte det som ett så stort problem alls faktiskt, men tack ändå! Var bara nyfiken på hur andra har det

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
2015-03-16 14:34
#3

Jag håller alltid på med telefon eller iPad medan jag kollar på film. Enda gången jag kan kolla enbart på filmen är på bio. Nu har jag inte konstaterad ADHD, men ska till läkaren och "hoppas" på utredning för det.

Skitgalen
2015-03-16 14:35
#4

Rekommenderar en sån här: http://www.amazon.com/Tangle-Creations-300-Therapy-by/dp/B000F8I5AE

Väldigt bra att sitta och pilla med när man tittar på film eller där man måste sitta still under en längre tid, det är avslappnande och hjälper för koncentrationen.

Anonym
Anonym
2015-03-16 14:36
#5

#3 Precis sådär är det för mig med! Att hålla på med mobilen under tiden är enda chansen för mig att kunna koncentrera mig på filmen. Gör jag inte det så är det helt omöjligt istället.

Anonym
Anonym
2015-03-16 14:37
#6

Oops, menade #2! 😃

Annons:
IceTee
2015-03-16 14:47
#7

#3 ååh, den ska jag se över!

Medarbetare på Skor iFokus

Geru
2015-03-16 15:52
#8

#2 Provat att göra olika former av koncentrationsövningar för att få fokus? Det är ju inte ett helt förlorat race bara för att man har ADHD/ADD.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

IceTee
2015-03-16 16:02
#9

#8 ser ingen poäng med det då jag inte anser att det är ett problem?

Medarbetare på Skor iFokus

Geru
2015-03-16 16:50
#10

#9 Men du sa ju i #0 att du tycker det är ett problem att du inte kan se på en film. Fokus som fokus, oavsett vad du använder den till för.

Fast jag menar, det du beskriver passar väl mer in på att du alltid kanske är hyper då? I så fall får du ju försöka styra det, helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

IceTee
2015-03-16 16:53
#11

#10 nej, jag sa aldrig att det var ett problem, och jag behöver ingen hjälp med det för tillfället då jag har betydligt viktigare saker att jobba på först. Gjorde tråden för att jag var nyfiken på hur andra med ADHD eller ADD hade det helt enkelt! Men tack för omtanken

Medarbetare på Skor iFokus

Geru
2015-03-16 16:56
#12

#11 Ah, okej xD Well, lätt med missförstånd:p

Jag försöker se till att vara avslappnad innan jag ser på film. Annars kan jag lätt tappa fokus.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

IceTee
2015-03-16 17:05
#13

#12 ja, ingen fara! Jag missförstår nästan alltid grejer, haha Någon dag tror jag att jag också kommer att lära mig att hantera det, men det är inte prio ett just nu :)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
dundeer
2015-03-18 07:11
#14

Jag kan bara se på film om den är Riktigt riktigt bra, de vill säga, de ska hända saker heeeeela tiden, saker som får en att hajja till, är de en film som är ganska monoton eller som jag kan förutse händelserna långt i förväg så sitter jag å pillar på telefon eller någonting annat… :)

woopwoop
2015-03-18 12:10
#15

Är jag riktigt intresserad av filmen så går det, annars är jag likadan. Pillar med mobilen, äter, eller gör något annat haha. :)

IceTee
2015-03-18 12:28
#16

Skräckisar brukar gå bra förresten! Fast då kan jag pilla på mobilen för att jag är för feg för att kolla, haha

Medarbetare på Skor iFokus

polymorf
2015-03-18 12:42
#17

"Jag brukar säga att jag bara kan göra en sak i taget men måste göra två" SÅ bra sagt, precis så jag känner mig men inte kunnat sätta ord på :D

Men absolut, tycker inte speciellt mycket om att se på film alls. Blir alldeles för rastlös och uttråkad, iaf om det inte är en SJUKT bra film. Måste alltid sitta och antingen äta på något konstant eller pilla med något, typ brodera eller chatta på telefonen. Vilket oftas slutar med att jag varken hänger med i filmen eller det jag gör…fattar inte folk som "ska koppla av och mysa framför en film", det bara kryper myror i hela kroppen på mig när jag försöker :D

Lakeside
2015-03-18 14:15
#18

Sådär är det för mig med.

Anonym
Anonym
2015-03-18 22:50
#19

det är lite skillnad på ADHD och ADD har man ADD så är man inte hyperaktiv utan man brukar vara mer långsam

själv har jag ADHD diagnos och har oerhört svårt att orka titta på en hel film oftast pausar jag i mitten och gör något annat och sen tittar klart 
tittar mycket mer på serier och liknande som oftast varar i 30-60 minuter det funkar bättre 

min son däremot som har ADD har alltid älskat filmer det är hans sätt att varva ner och bli lugn han har inga problem att orka titta på en hel film och oftast tittar han på 2-3 filmer per dag  då han är ledig från skolan
han är inte det minsta hyperaktiv som mig utan väldigt lugn och långsam av sig

IceTee
2015-03-18 23:02
#20

#19 det nog väldigt individuellt! Det som kan vara problemet är att man inte riktigt kan fokusera, och det är huvud-problemet i både ADHD och ADD (det är det som "AD" står för 😉)
Men ja, det skiljer på diagnoserna i att man inte är hyperaktiv om man har ADD, även om jag tror att man kan vara rastlös ändå (tydligen… de har börjat misstänka ADD på mig, trots rastlöshet)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Maleficum
2015-03-19 00:12
#21

Är det en riktigt spännande film och jag är på humör att se film så går det rätt bra men måste ofta äta/tugga på något eller pilla på något med fingrarna (snurra ringar, dra i halsbandet, pilla med håret eller liknande). Är det mindre intressant film eller inte riktigt är på humör är det svårare, då måste jag ofta göra något annat samtidigt (har två skärmar på datorn så har jag film/tv-serie på ena skärmen och spelar eller kollar internet eller liknande på andra skärmen).
Kan även funka rätt bra att se film om någon sitter och stryker med naglarna över ryggen på mig.

Har lättare att koncentrera mig på andra saker om jag tex lyssnar på bok eller har nån film eller liknande på i bakgrunden, funkar ju dock inte när jag måste läsa något tyvärr.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

redheadgeorgeous
2015-05-26 16:50
#22

Är jag väldigt intresserad av filmen blir jag helt inne i den och det är svårt att få kontakt med den. Men är jag inte riktigt inne, trött eller rastlös så börjar alltid pilla med något annat eller känner ett starkt behov av att kolla mobilen. 

Detta gäller såklart inte bara film, utan annat också. Men läser jag en bok eller tidning så är det aldrig så, men det är nog för att detta är ett av de sätt jag har att koppla av och som alltid har funkat för mig genom alla år jag kunnat läsa.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

IceTee
2015-05-26 17:19
#23

Jag har sånt problem med att jag både vill se på min serie och spela sims, vilket hade funkat om jag hade kunnat prata japanska, men det går inte så bra 🤐

Medarbetare på Skor iFokus

redheadgeorgeous
2015-05-26 19:30
#24

Ja, det är ju svårt så länge man inte kan förstå vad dom säger utan måste läsa. Annars kan man ju göra annat samtidigt.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

IceTee
2015-05-26 20:27
#25

#24 precis!

Medarbetare på Skor iFokus

[Citius]
2015-05-27 19:43
#26

Jag har två skärmar till datorn och den ena kollar jag på film på samtidigt som jag på den andra spelar MMOFPS spel och dessutom kollar på Facebook då och då under tiden.

På jobb har jag tre skärmar. Kan inte göra en sak i taget då blir jag super uttråkad.

Lakeside
2015-05-27 19:56
#27

#26 Japp! Samma här. Väldigt sällan jag ser en film från början till slut utan avbrott. Och ja, varierande arbetsuppgifter ja tack!

Annons:
KnasAnna
2015-06-13 18:22
#28

Har ADHD. Först trodde man att det var ADD men icke. Älskar film o serier men har normalt svårt att se en hel film utan att göra annat. Har testat att ha mitt tyngdtäcke även när jag sitter själv o tittar och det hjälper, inte lika rastlös. Sitter eller ligger bredvid min sambo å kollar på tv/film så brukar jag klia han för att bibehålla koncentration och minimera rastlösheten. Nu sedan jag började med centralstimulerande så är det ännu roligare att titta, nu ser jag saker som jag tidigare skulle missat. Samt att nu är det jag som frågar sambon om han inte ska titta? Då han kollar mobilen mer än mig nu. Det har varit jobbigt, svårt med filmkvällar med vänner o så. För jag inte kunnat sitta still innan. Man lär sig hitta lite knep.

kundvagnsgnu
2015-06-14 17:52
#29

Det är precis samma här. Hur intressant/kul jag än tycker filmen eller serien är behöver jag kolla mobilen/äta/sticka med jämna mellanrum.


melonglass
2015-07-03 03:46
#30

Alltid trott jag varit ensam om detta!

Kan inte kolla på film över huvud taget, serier går typ ibland ifall det är såna som har korta avsnitt. Måste alltid spela candy crush eller hay day eller kolla runt allmänt på mobilen för att 1. kunna sitta stilla och 2. göra en till sak som gör det lättare att fokusera på vad de säger eller gör i det jag tittar på.

Till och med fått göra en deal med pojkvännen att om vi kolla på film måste jag få hålla på med något, annars går det bara inte!

Upp till toppen
Annons: