Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Allmänt

Träning

2015-03-18 19:59 #0 av: Skrikan

Nu är det så att jag inte har någon konstaterad funktionsnedsättning, men ska snart göra utredning för adhd/add, men jag undrar hur det fungerar med träning för er andra här på forumet som har någon typ av npf.

Själv tycker jag det är roligt att träna och kommer ofta igång när jag har mycket tid över, typ på somrarna men när jag pluggar under terminerna så funkar inte träningen alls trots att jag egentligen vill.

På sommrarna går det ofta bra och jag gör framsteg snabbt och blir motiverad. Sen blir det genast jättejobbigt och kämpigt nr skolan drar igång. Så här har det varit i flera år nu och det är så frustrerande. Är det fler som har samma problem, och vad gör ni isåfall för att få träningen att funka.

Jag har testat att boka pass för att tvinga mig själv att gå, men sen har det slutat med att jag behövt betala straffavgift för att mitt gymkort blivit spärrat på grund av att jag missat för många pass. Jag går inte på gym alls nu, och har inte satt min fot där på ett halvår.

Sen vet jag sällan vad jag ska göra på gymmet. Blir mest att jag gör nåt enstaka yoga-pass eller så och inget mer. Jag vill gärna träna styrketräning och har läst på massor och vill gärna bevisa att alla andra har fel när de säger att det inte är bra för tjejer. Jag har läst jättemycket forskning och kan en del, men känner mig så dum när jag pratar om det med andra för jag tränar ju aldrig själv.... Men så blir det aldrig av och jag är rädd för att se ut som en tjock idiot på gymmet. Jag vet inte var jag ska börja alls. Jag tror att en personlig tränare vore bra men det är dyrt och jag har inte råd :(

Har ni några tips på vad jag kan göra för att komma igång?

Ofta är jag för trött och irriterad och kommer hem sent och äter kakor och skräpmat istället. Jag får verkligen ingenting att funka under terminerna och stressar sönder mig, så jag behöver verkligen träningen. Det är så ironisk att det funkar på somrarna när det inte är så stressigt. Jag skulle vilja ha det så, andra kan ju, så varför kan inte jag? :(

Anmäl
2015-03-19 19:20 #1 av: cattastroph

Just det där med planering och hålla sig till det där man påbörjar är ju ett typiskt symtom på adhd. Sen jag börjat med medicin så funkar det bättre. Trots att jag hade ett upplagt träningspass (på papper som jag bar med mig) så funkade det inget vidare. Men nu går det bättre. Mer fokus på det jag gör, bättre effekt av träningen osv.
Lycka till med utredningen.

Anmäl
2015-03-22 10:07 #2 av: Lakeside

För mig fungerar säsonssporter som allra bäst. Att hålla igång med en och samma motionsform året runt är hopplöst för mig. Gruppass körde jag med när jag var yngre men har inte lyckats hålla motivationen uppe de senaste 7 åren. För mig fungerar det bättre om jag har ett mål t.ex ett lopp men det kan ofta bli att kännas som ett tvång så det gäller att ta sig an något på lagom nivå. Mitt problem är att jag går all in sen tappar motivationen så det är knepigt. Det hjälper att ha en sambo som peppar och gillar träning! :)

Anmäl
2015-03-22 16:28 #3 av: polymorf

Skulle vilja träna för att få bättre kondition och känna mig stark, och kanske må bättre psykiskt, men tycker verkligen att det är skittråkigt och oskönt (men skönt efteråt!). Har försökt komma igång så många gånger men lyckas alltid bara hålla upp det i max någon månad...så fort det kommer något som gör att jag måste bryta träningsrutinen (sjuk/skola/osv) så är det kört...+ att jag blir omotiverad när jag inte känner/ser resultat direkt och då känns det bara meningslöst...sjukt frustrerande ju!!!

Anmäl
2015-03-23 23:49 #4 av: solskugga

 Precis!

Man vill. Planerar. Gör upp träningsscheman. Kommer igång o ser resultat. Blir peppad.

Men sen- man blir sjuk, det är en massa att göra osv. Egentligen ursäkter tror jag. Skäms Åtminstone i mitt fall. Eller iaf så blir det bakslag, som gör att man tappar sugen o motivationen. "Det ger ändå inget".

När man väl har kommit ut på sitt pass känns det bra efteråt, känner absolut igen mig i det. Det ät just att få MOTIVATION och att KOMMA IGÅNG som är svårigheten.

Ingen hjälp för dig förståss...

Det jag har haft störst hjälp av är att sätta upp mål. Att ett visst datum ska jag klara av en viss sak, ha uppnått ett vist mål (kondition, vikt, vad som helst) samt att jag gjort scheman i rutat papper och markerat mina resultat vecka för vecka. Går dert bra blir man peppad att fortsätta, men "misslyckas man" känns det sämre...

Efterlyser också bra tips!

Speciellt under vintern. Tycker också att sommaren är en bättre period att träna på. Man kan träna ute, överallt (hatar gym, har aldrig satt min fot där).

Kör improviserade träningspass ute i skogen, promenera, balans, stretch, jogging, klättra, "redskap" i form av grenar mm + träningscykel.

Nu hat jag haft ett längre träningsuppehåll på några månader och har till min besvikelse märkt att jag tappat både kondition och ökat i vikt... Ledsen

VILL komma i form! Har nu börjat "tvinga" mig att iaf köra 5 min med träningscykeln + regelbundna promenader så gott som dagligen. Alltid en början. Men känner stress att jag borde "skärpa till mig" och träna mer målmedvetet.

Men- så är man så trött, har så mkt att göra, känner sig lite sjuk, "tycker synd om sig själv" mm. Så det skuts upp. BLÄH!!!

Anmäl
2015-03-24 09:30 #5 av: Skrikan

Jag har anmält mig till ett lopp i maj! Fem km. För mig är det precis som ni andra beskriver att jag verkligen måste ha mål. Och så hjälper det om jag har någon på min egna nivå att träna med. Problemet är att jag alltid är så mycket sämre än de som vill träna tillsammans :(

Jag och så är det ju ett problem med att motivera mig själv att bara börja. Antingen är jag jättepepp eller får dödsångest av bara tanken att träna :p Men igår var jag ute och sprang i en halvtimma i lagom långsamt tempo och körde lite styrka med en vän. Det var jätteroligt och jag hoppas att komma igång ordentligt!

Jag vill hitta en träningskompis också, men vet inte alls hur för ingen jag känner är på samma nivå eller vill träna samma sak :(

Anmäl
2015-03-27 00:12 #6 av: solskugga

#5 Lycka till!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.