Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 2381 ggr
Silla9
3/25/15, 1:23 PM

Utmattade av sociala situationer?

Hej!

Blir ni utmattade av att träffa nya människor? Eller ger det er energi?

Jag kan bli riktigt utmattad när jag umgås längre med människor jag inte känner väldigt väl. Om jag kommer till ett nytt ställe där jag behöver lära känna folk anstränger jag mig väldigt mycket de första dagarna, men sedan ger jag lixom upp. Även om det gick bra de första dagarna. Dels har jag väl inte riktigt tålamod kanske och dels tar det mycket energi av mig. Antar att det bland annat är för att jag bryr mig så mycket om hur jag ska uppfattas av andra.  Ibland tror jag att jag saknar någon förmåga, men samtidigt har jag inget problem att förstå de sociala koderna.

Hur funkar det för er?

Annons:
RomDoll07
3/25/15, 2:24 PM
#1

Att bli trött av att träffa folk är en typisk egenskap för introverta människor, en grupp jag tveklöst tillhör. Jag är väldigt obekväm med att träffa och prata med människor jag inte känner och det brukar precis som i ditt fall sluta med att jag mer eller mindre ger upp och håller mig för mig själv eftersom jag inte orkar försöka vara social hela tiden.

Det finns dock undantag, i vissa situationer t.ex. när jag träffar folk som delar ett starkt intresse kan jag vara väldigt social och pratsam, jag har alltid tyckt om att prata om saker jag brinner för. I sånna fall brukar jag få jättemycket energi som kan hålla i sig ett bra tag efteråt, men tyvärr hamnar jag inte i sånna situationer särskilt ofta.

Det lustiga är att jag var jättesocial när jag var liten (är 22 nu), jag brukade alltid hitta någon att leka med och hade inga som helst problem att träffa nya människor. Jag har ingen aning varför detta har förändrats så mycket, jag kan inte komma på någon händelse som skulle ha gjort mig "folkskygg" så jag förstår inte vad denna förändring beror på. Visserligen trivs jag med att vara själv, det har jag aldrig haft något emot, men det skulle inte göra något om jag var lite mer bekväm i sociala situationer så att det inte behöver kännas så jobbigt.

Upp till toppen
Annons: