Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1921 ggr
murmilura
2015-03-26 11:56

Ritalin

Har ADHD och AS, fick diagnoserna för 4-5 månader sedan och har sedan två månader tillbaka ätit Ritalin (30mg) men känner ingen positiv "pigghets"effekt. Enda jag känner är att jag blir extra trött på kvällarna, vilket är bra också men hade velat bli piggare och utöka koncentrationsförmågan. Min läkare säger att jag bör inte ta över 40mg för att då kan AS bli starkare och jag kan bli mer osocial/avskärmad.  Vad tycker ni om det? Alltså hur väl kan AS påverkas av Ritalin?

I dagens läge anser jag mig själv vara rätt social för att ha AS (och ja, självklart är vi alla olika, men tänker på att de inte vill höja Ritalindosen pga att jag kan bli avskärmad/osocial). Jag har absolut problem med att förstå sarkasm och jag har mina egenheter, men jag tycker inte jag är en osocial människa även på 30mg Ritalin och de jag umgås med förstår min problematik. Jag träffar vänner ofta även om det drar enorma portioner energi från mig, där har det inte blivit mycket ändring alls sedan jag började medicineras.

Bör jag hålla mig på 40mg som max (ska höja nästa månad)? Eller borde jag be dem kolla lite mer på Concerta år mig? Jag trivs bra annars med Ritalin, inga enorma bieffekter. Lite ont i huvudet och  illamående vid höjning men har en okej matrutin (som tydligen är jätteviktig då jag tidigare har vägt för lite och lätt obcessar över vikt när jag bestämt mig för att gå på diet eller liknande).
Sorry för sladdrigt inlägg. :)

Annons:
[Fannkan]
2015-03-26 12:14
#1

Det är svårt att säga då vi alla svarar olika på mediciner, men jag tycker att det låter som att du skulle kunna fråga om man kan kolla lite mer på Concerta. Eftersom Ritalin är korttidsverkande så håller man inte en lika jämn koncentrationsnivå under dagarna, då de har en kort verkningstid. 

Man kan även kombinera concerta/ritalin beroende på de behov man har av medicinerna. Själv äter jag Concerta, och har inte haft några större bekymmer. 

Min bror äter dock Ritalin, och som jag har fått förklarat för mig så är dessa bra för personer som har stora svårigheter med att tex ta sig upp på morgonen, och därmed får de en större "kick" av Ritalin jämfört med om de ätit Concerta. Vi båda har samma diagnos, men olika behov (jag och min bror alltså), så det är inte omöjligt att du kan behöva kombinera olika mediciner eller alternativt byta.

[tk1971]
2015-03-26 16:18
#2

Jag har fått Ritalin mot onormal, långvarig trötthet. Jag tycker att det funkar ganska bra om jag tar 40 mg av den långverkande varianten. Men å andra sidan har det ju en del biverkningar som gjort att jag kommit överens med läkaren att inte ta dem kontinuerligt, utan max 5 dagar i rad. Egentligen vill jag slippa den här typen av mediciner helt, och jag har inte tagit det alls på ett par månader. Med trötthet som följd…

murmilura
2015-03-28 22:03
#3

#1 Ja, men precis. Jag vet att det är korttidsverkande men läkaren tyckte det skulle passa mig bättre pga att jag har sömnsvårigheter (glömde jag att nämna) samt svårt att komma upp på morgonen (som du nämnde där med din bror). Det är som en dimma jag inte kan slå mig ur (poetiskt, jag vet) på morgonen så jag ligger bara och snoozar i sängen och drar mig i timmar innan jag slött kommer upp och går morgonrunda med hunden. På Ritalinet kommer jag upp snabbt och det känns som att jag får ut mer av dagen rent tidmässigt, men inte rent koncentrationsmässigt, jag blir fortfarande helt utmattad efter 3 timmars arbete.
Jag fick som förslag igår att vi kan ha 30mg på morgonen och sedan 10 mg som lunchdos, någonting jag tror är värt att prova!

murmilura
2015-03-28 22:04
#4

#2 Ah, det var ju rätt smart! Kan ju vara någonting för mig att ha i åtanke. Ja, jag vill absolut inte gå resten av livet på medicin… Tack att du delade med dig!

Upp till toppen
Annons: