Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3941 ggr
Skrikan
4/8/15, 4:58 PM

Jag är så arg!

Idag var jag på bedömningsamtal för ADHD-utredning och psykologen jag träffade fokuserade på allt förutom ADHD. Jag har ätstörningar, stress, ångest, ekonomiska problem, relationsproblem… You name it. Och jag har bara bollats hit och it och jag står i kö, men ingenting händer någonsin.

Faktum är att jag riskerar min utbildning och mitt hem på grund av mitt impulsiva beteende och omotivation och prokrastinering. Jag är tillräckligt smart för att fatta att om jag pluggar så klarar jag studierna men jag förmår mig själv inte att sitta med böckerna och nöta in tråkiga fakta som är helt … meningslöst. Och hon fokuserade bara på att jag har stress och ångest. Hon frågade ingenting som kan ha med ADHD och göra. Jag känner att jag missat min chans att få göra utredning och jag är så sur. Vad fan ska jag göra nu liksom? Jag vet inte vad jag ska ta mig till, hur jag ska lösa någonting själv, det är ju därför jag söker hjälp!

Vad är det meningen man ska prata om på ett sånt bedömningssamtal? Hon ville ju bara prata om min kaosbarndom med mobbning och utanförskap ("Ja men tror du att det är därför du mår dåligt?"). Det kändes som att hon inte hade någon respekt alls för mig eller att jag faktiskt läst på om ADHD och tror att jag har det för att jag haft ett sånt beteende hela mitt liv. Det beror inte på att jag varit mobbad eller är stressad nu. Det blir värre av att jag är stressad. Varför fattar det inte?

Hur har ni andra gjort? Har ni också haft lika meningslösa och ogivande bedömningsamtal? Vad ska jag göra nu? Fortsätta att vänta? Jag HATAR att vänta. Jag orkar faktiskt inte hålla på att försöka mer snart.

Annons:
tarotlasse
4/8/15, 10:43 PM
#1

Ja du när jag väl sa ja till min hus/företagsläkare och även efter BUP tyckte jag skulle göra en utredning när de utredde  sonen. Där båda rekomenderade mig att göra en ADHD utredning och jag  fick då en remiss till psyk för detta. 

Plus att jag tidigare hade fått en diagnos på  en väldigt  ovanlig sömnstörning som 30 st personer i världen lider av och där alla  med denna sömnstörning har diagnosen ADHD.

Så när jag kom till psyk för bedömnings samtalet så sa den läkaren vad är det för jävla idiot som remiterat dig hit och om du tror att vi ska skriva ut narkotika klassad medicin så har du fel för det får du  skaffa det på annat håll. 

För du har ingen ADHD sa läkaren vid detta bedömnings samtalet men däremot tyckte hon jag skulle utredas för Dyslexi efter hon läst mina svar på frågeformuläret.

3 månader senare blev jag kallad till samma läkare igen och denna gången  fick jag ett bättre bemötande. 

Men hon kunde ändå inte låta bli att säga att hon inte trodde jag hade ADHD och att hon  sagt nej till en utredning men de övriga i ADHD teamet gjorde bedömningen att jag skulle göra en ADHD utredning så då fick jag ju  göra denna utredning. 

När jag efter testerna, kontroll över min historik, barndom  och när alla skattningsskalor var i fyllda. 

Så sa även denna otrevliga läkare att hon gjorde bedömningen att jag hade ADHD och remiterade mig vidare till Neuropsykiatriska avd för en mer omfattande utredning och det var ca 2 års vänte tid till detta. 

Så det tog samanlagt nästan 3 år med utredningar  innan jag fick min diagnos grav ADHD med svåra närminnes problem plus Dyslexi

I läkare intyget står det att de bedömmer att jag har mycket svårt att fungera i ett normalt vardagsliv. 

Men som sagt vad vid bedömnings samtalet sa läkaren att jag inte hade ADHD och bara var ute efter att få narkotika på recept. 

Så ge inte upp för det är  fler personer en psykologen som gjorde  bedömnings samtalet som ska gå igenom resultatet av detta bedömnings samtal. 

Lasse

Candela
4/11/15, 10:47 AM
#2

#0 Man har alltid rätt att vända sig till andra kliniker. I lite större städer brukar det ju finnas flera stycken vårdinrättningar att välja mellan, annars kan du kolla med grann-kommunerna.

Skrikan
4/11/15, 2:44 PM
#3

Jag förstår inte hur det fungerar i min stad. Jag bor i Göteborg, och som jag har förstått det kan man vara gå en väg om man inte vill betala själv. Jag har remitterat mig själv till en privat klinik med önskan om att landstinget ska betala men de har ingen plats.

Jag blir tokig. Jag har stått i kö för att träffa en psykolog längre än vad jag väntat på ADHD. Hur ska jag kunna lösa alla mina psykologiska problem då innan ADHD-utredning? Är inte tanken att ADHD-utredning i sig ska bekräfta eller utesluta ADHD, och då om alla andra problem som jag har kan bero på ADHD i grunden.

De ser mig som en smart välskött tjej med ångest och stress. Varför kan de inte bara lyssna på mig? Eller ställa rätt frågor? Hur ska jag veta vad jag ska prata om?

Psykologen som jag var hos var ju helt… Frågade bara om helt orelaterade saker och frågade om min stress och ångest beror på att jag är i en ohållbar situation. Det är väl klart. Det fattar väl vem som helst. Men jag vill veta varför jag är i den här situationen till att börja med !

Grr! Nu är jag rädd att de ska neka mig (IGEN!) med samma skäl som innan (att jag pluggar på högskola och bara lider av stress och ångest), och jag kommer behöva vänta på ett psykologbesök, där jag inte är prioriterad.

Gäller vårdgarantin för psykologbesök också? Vad fasen ska jag göra. Jag vill faktiskt inte vänta i tre år. Jag skulle ha tagit examen det här året, men det komemr dröja minst tre år innan jag kan ta min examen. Lägg ADHD-utredning på det och massa andra problem så lär det ju ta tio år. Är det inte bättre att hjälpa mig NU, så att jag kan bli färdigutbildad och sen arbeta och förhoppningsvis bidra till samhället istället för att bekosta det?

Candela
4/11/15, 3:34 PM
#4

Vet ju inte hur gammal du är, men det går inte att flytta till en närliggande kommun och söka hjälp där? Borde väl vara kortare väntetid också. Men det förutsätter ju att du kan pendla till skolan.

Skrikan
4/11/15, 4:45 PM
#5

Jag kan inte bara flytta så där. Jag bor nästan bredvid skolan. Om jag inte gjorde det skulle jag nog aldrig åka dit. Det är massor som gör att jag måste vara kvar förutom "bara skolan".

Problemet är att jag inte vet hur eller var jag söker hjälp om jag inte gör det "by the book" som det är tanken att man ska göra i hela västra götaland som jag förstår det.

tarotlasse
4/12/15, 6:05 PM
#6

 #3  Jag har för något år sedan  läst att det är väldigt svårt att få en utredning gjord i just Göteborg. 

Att  Göteborg  var den kommun som  gjorde minst utredningar per invånare en andra stållen i landet. Om det är så fortfarande eller det har ändrat på sig  vet jag inte. 

1 januari fick vi en ny vårdlag i Sverige. 

Den  säger att du kan söka vård precis var som helst i Sverige.  Även utanför ditt eget vård distrikt och även utanför ditt eget landsting. 

Efter tv programmet korrespondenterna i veckan var det flera personer som hörde av sig till mig och frågade hur det skulle göra för att få en ADHD utredning gjord. 

Jag rådde dem att gå till husläkaren och be om en remiss för en utredning. 

Men  när jag i torsdags besökte min motagning där  jag själv går på i dag som är en privat psykiatri motagning . Frågade jag om man nu efter lagändringen kan boka en tid för en ADHD utredning hos dom utan remiss. 

Jag fick svaret att  det kan man göra i dag det var bara att ringa dom och be sjuksköterskan om hjälp så skriver hon en egen remiss för att göra  en utredning. 

Det går både lättare och går snabbare en att gå över husläkaren sa dom på motagningen. 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så blev jag väldigt otrevligt bemött av den offentliga psykvården vid min utredning och jag sätter inte min fot där igen. 

Går nu som sagt vad på en privat motagning som går under FK och inom  högkostnads skyddet så  jag betalar det samma där som inom den offentliga vården. 

Men om du funderar att på göra utredningen på en privat klinik så kolla med dom så de går under högkostnads skyddet för annars kan det bli väldigt dyrt o göra en utredning. 

Lasse

Annons:
Skrikan
4/13/15, 7:00 PM
#7

Tack Lasse! Du ger jättebra svar!

Jag hittade på 1177.se (tror jag det var) att man kan söka på typ av vård och hittade lite olika alternativ (bland annat ett privat alternativ, jag har sökt där men de har jättefå platser tyvärr, jag har sökt igen men får nog samma svar igen…) så jag ska söka till Borås tänkte jag och se om det går bättre (Borås ligger ju inte allt för långt bort, går att åka utan problem). Jag blir genast mycket mindre arg av dina kommentarer Lasse! 

Hur hittade du den privata kliniken? Har du några tips på vad som behöver vara med i en remiss?

tarotlasse
4/13/15, 10:28 PM
#8

#7 

Tack för att du uppskattar svaren . 

Jag berättade ju naturligtvis för min husläkare som från början skrivit remissen till Psyk.

Att läkaren på psyk sagt att hon var en idiot som remiterat mig för en ADHD utredning.  När sedan utredningen drog ut på tiden och jag återigen gick in i väggen för att jag jobbade för mycket. Tröttnade min husläkare och remiterade mig till denna privata psykatri motagning i stället. 

Vad som exakt krävs för en egen remiss för en ADHD utredning vet jag inte jag har aldrig gjort en sådan själv. 

Men i en ny startad tråd som heter Egenremiss så länkar den personen till en tråd på ett annat forum där det beskrivs på vad som ska vara med på en egen remiss. 

I det fallet gäller det ju en helt annan diagnos så i ditt fallså gäller det ju att framhäva dina problem och besvär och varför du anser att en utredning behöver göras. 

Men som hon i receptionen på min motagning sa be dom som vill göra en utredning hos dom ringa så skulle sjuksköterskan hjälpa dom med att skriva en egen remiss. 

Så troligtvis så kommer du bli erbjuden hjälp att göra en egen remiss om du ringer en annan motagning och kollar med dom. 

Du sa att du ringet en annan klinik innan var det  då innan 1a januari  i år ?

Du kanske får ett helt annat svar nu när de ändrade på vårdlagen 1a januari för andra regler nu . 

Så kan ju vara värt att kolla det igen men som sagt vad så har du inte så långt till Borås och dessutom bra allmänna kominikations förbindelser dit. 

Annars hade jag gärna rekomenderat den klinik jag själv går på som i tre år har blivit utnämnd till Sveriges bästa psykiatri motagning. 

För deras höga behandlingsresultat och deras låga medicinutskrivning. 

De har ett litet annat tänkande och jobbar mycket med KBT behandlingar, Vuxen ADHD grupper, Mindfulness. tillämpad avslappning mm. 

Men det blir lite väl långt att pendla för dig  till Helsingborg. 

Lasse

Skrikan
5/13/15, 1:11 PM
#9

Nu har jag ringt och frågat vad som händer eftersom jag skulle få veta efter en månad sa psykologen. På kontaktpunkten visste de inte om det skulle bli utredning, men jag ska få komma till en läkare. Vad kan nu detta betyda? Varför ska det vara så svårt att låta mig veta vad som ska hända?

Upp till toppen
Annons: