Skriv ett nytt inlÀgg! Aktuellt just nu (4) Senaste inlÀggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) TvĂ„ngssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? NĂ€r? Varför?) AllmĂ€nt Presentationer & Nya medlemmar HjĂ€lpmedel & Stödinsatser LĂ€kemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda rĂ„d Var vi bor (TrĂ„d för landskap/stad) (IRL-vĂ€nner sökes) VĂ€nner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF BerĂ€ttelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
LĂ€kemedel & Behandlingar

Elvanse till vuxna-dos

2015-04-17 22:53 #0 av: Marie73

Hej!
Ny hĂ€r..😊
Fick min ADHD diagnos för ca 1Är sedan och har nu Elvanse,
Och jag försöker hitta om det finns nÄgon rekommenderad dos för vuxna nu nÀr
den har blivit godkÀnd Àven för oss som Àr över 18Är, men hittar absolut ingenting..
NĂ„gon som vet?😃

AnmÀl
2015-04-17 22:56 #1 av: Yuuuhanna

Ingen aning men har en slÀkting som har Àtit 70mg(?) men det Àr nog inte sÄ vanligt tror jag. Normalt sett tror jag det mest skrivs ut av de lÀgsta styrkorna pÄ Elvanse.

AnmÀl
2015-04-17 23:12 #2 av: Tjeja

Finns i Fass för vÄrdförskrivare. 

StÄr att det för nÀrvarande inte tillhandahÄlls för vuxna men rekomenderade doser etc finns ju redan ÀndÄ eftersom lÀkemedlet redan finns för vuxna i andra lÀnder.

LÀs företagets egna rekommendationer i Fass (allt i fass Àr utifrÄn företagens egen information för övrigt sÄ det Àr bara som vanligt)

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20140130000137#dosage

Medarbetare pĂ„ FĂ„gelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AnmÀl
2015-04-18 01:25 #3 av: Marie73

Tack för ditt svar och lÀnken du bifogade, men Àr inte lÀgsta dosen som finns
30mg? Jag menar, hur kan man dĂ„ öka med 20mg Ă„tgĂ„ngen som det stĂ„r i fass?😳

AnmÀl
2015-04-18 12:11 #4 av: tarotlasse

Hej Marie den Elvanse du fick utskrivet för ett Är sedan var Elvanse för barn. 

Förra mÄnaden blev Elvanse vuxen godkÀnd som lÀkemedel i Sverige. 

Det Àr en Elvanse speciellt  utvecklad för vuxna och den finns i styrkorna 

30mg, 50mg och 70mg. 

Det finns info om Elvanse vuxen pÄ Fass men under lÀkemedel som förnÀrvarande ej tillhandahÄlls.  

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140130000144

Mer info om Elvanse vuxen kan du lÀsa  i detta pressmedelandet som publiserades 

3/3 - 2015

http://www.mynewsdesk.com/se/shire/pressreleases/ny-adhd-behandling-foer-vuxna-godkaend-i-sverige-1124489?view_policy=1

Lasse 

AnmÀl
2015-04-19 00:27 #5 av: LisenM

Hej! Jag tar 50 mg pÄ morgonen, och 30 mg till lunch ! Tycker det funkar bra dÄ en liten dos vid middagen hÄller tills lÀggdags!
Ang rekommenderad dos verkar 70 mg vara den högsta , enligt min skötare, men min lÀkare kan tÀnka sig höja till 100 Ä om det inte funkar sÄ blir det nÄn annan blandning!
Allt Àr ju olika pÄ alla mÀnniskor!
70 mg pÄ mig fÄr mitt lilla hjÀrta att snubbla plus att matlusten Àr totalt vÀck , dessutom kraschar jag helt pÄ eftermiddagen!
SÄ höja morgondosen skulle iaf inte vara bra pÄ mig, !
Nu fÄr det vara sÄhÀr ett tag sÄ hoppas jag iaf pÄ att det fortsÀtter sÄ som det gör nu!
Lycka till!!!!
Å sant med 30, 50 och 70 mg.... Visst ser de giftiga ut!!?!!!

AnmÀl
2015-04-21 09:50 #6 av: Lakeside

Jag fortsÀtter lite hÀr. Ska precis börja med elvanse, 30mg. Har tidigare tagit Ritalin och fick sjuklig Ängest av det sÄ jag Àr rÀtt nervig för att börja med denna. 

#5 Fick du oregelbundna hjÀrtslag av elvanse? Vad gjorde du dÄ? (Orolig har haft det innan)

30mg lĂ„ter mycket i min vĂ€rld eftersom jag började pĂ„ 10mg nĂ€r jag körde igĂ„ng med ritalin. Är denna medicin annorlunda i styrka?

AnmÀl
2015-04-22 00:24 #7 av: Marie73

Jag testade bÄde Concerta och Ritalin innan Elvanse, och jag mÄste sÀga att Elvanse Àr helt klart bÀst, för mig.
Jag började ocksÄ pÄ 30mg och kÀnde absolut inget, ökade till 50 sen 70 och idag har jag 100mg som jag tar pÄ morgonen, funkar ganska bra, tyvÀrr sÄ hÄller det inte hela dagen som jag hoppat pÄ.
Men inga hjĂ€rtklappningar, bara minskad aptit och torr i munnen..😊
Lycka till och hoppas den funkar bra för dig sÄ du slipper byta igen.

AnmÀl
2015-04-23 09:17 #8 av: Dennisny

Jag tar 30mg morgon och 30mg runt 14:00 - 14:30. NÄgon skrev hÀr om 80mg per dag. Min lÀkare sa nej med stora bokstÀver till en dos högre Àn 70. Ville ocksÄ ha 50mg morgon och 30mg senare. Tur att man har en lÀkare som följer lÀkemedelsverkets riktlinjer. Elvanse Àr amfetamin och ska inte tas i högre doser Àn 70 men om allt kÀnns bra sÄ kör pÄ. Min lÀkare sa att det kan vara farligt med för hög dos dÄ forskningen inte Àr klar Àn gÀllande biverkningarna av medicinen..

För mig fungerar 30mg tvÄ gÄnger om dagen. Jag Àr inte ute efter att zombiefiera mig. Jag vill Àven kunna anvÀnda mig av mina verktyg jag fÄtt hos psykologer och ADHD grupper.. Medicin ska inte ta bort problemet dÄ Àr man helt fel ute.

En annan frÄga om elvanse. Det Àr vÀl ok att Àta vÀrktabletter? Har helt glömt bort att kolla upp det.

AnmÀl
2015-04-25 19:16 #9 av: LisenM

Lakeside-
Jag fick oxÄ Ängest Ä mÄdde skit, pÄ alla de dÀr, speciellt pÄ Ritalin!
Och jag kan sĂ€ga att elvanse Ă€r helt klart bĂ€st ! Är lite som att man inget kĂ€nner men Ă€ndĂ„ Ă€r det nĂ„got som gör en mer.... Klar,?!? Har lixom inte rastlösheten Ă„ ingen Ă„ngest!
Jag Àr nöjd med min dos!
Och jag har oxÄ varit nervös för att fÄ Ängest, hjÀrtklappning Ä annat... Men elvanse kÀnns lenare och snÀllare!!!
KÀnde faktiskt ingenting pÄ 30 Ä trodde de gett mig sockerpiller !
Hoppas verkligen du fÄr samma effekt och lite mer lugn Ä ro inombords!!! BerÀtta gÀrna hur det gÄr!!!!!

AnmÀl
2015-04-26 08:27 #10 av: Lakeside

LisenM: Vad bra, tack för svaret och skönt att det fungerar för dig! Hur hög dos tar du?

Ang. Att medicinen Àr sÄ obeprövad sÄ sa min lÀkare att elvanse verkar ha mycket mindre biverkningar Àn mÄnga andra mediciner och den Àr ju godkÀnd för vuxna? Har inte riktigt koll pÄ nÀr den kom ut eftersom jag bara haft min diagnos ett Är.

NÄgon som vet hur det Àr med alkohol samt vÀrk tabletter som nÄgon skrev? Jag har inte fÄtt nÄgon sÄdan info alls.

AnmÀl
2015-04-27 13:11 #11 av: LisenM

Tar nu 50 mg pÄ morgonen och 30 mg pÄ middag!!!
KÀnner inget av hjÀrtklappning heller... MÄste bara se till att Àta , Àven om man inte Àr hungrig!
Sen, glömde jag nog tillÀgga att jag kÀnner inte nÄt nÀr de gÄr ur! Kanske för att jag tar just 30 mg till lunch oxÄ!
Testade att ta en kl 15 istÀllet, men sömnen blev dÄ lidandes , trots att jag har medicin för den oxÄ!!!!
Nyfiken pÄ hur du Ä fler tycker och kÀnner....
Lycka till!!!!

AnmÀl
2015-04-27 21:16 #12 av: Lakeside

Jag har precis kört igÄng med 30mg (start dos). Tack för all info, jag var lite tveksam till att testa. Jag har inte heller fÄtt nÄgon Ängest hittills och jag Àr vÀldigt lÀttad över det och inte heller hjÀrtklappning har jag fÄtt. Annars tycker jag den fungerar bra hittills. Jag Àr ju pÄ start dosen men jag upplever att jag blir mycket lugnare och mer fokuserad med elvanse. Min sambo mÀrker ockÄ skillnad :). Jag var vÀldigt tveksam och trodde garanterat att jag skulle fÄ Ängest men jag Àr positivt överraskad.

AnmÀl
2015-04-27 23:15 #13 av: Yuuuhanna

Tycker det hÀr Àr spÀnnande. FÄr jag frÄga en liten frÄga O.F.

Varför Àter ni Elvanse?

AnmÀl
2015-04-28 21:48 #14 av: Lakeside

#13: Menar du just elvanse jÀmfört med andra ADHD mediciner eller medicin över huvudtaget?

AnmÀl
2015-05-01 19:12 #15 av: rivercrow

Jag ska snart genomgÄ utredning. Ingen tvekan om att jag lider av nÄn slags adhd. Hela mitt liv har varit precis sÄ som de allra flesta med adhd beskriver det.
Medicinerade mig sjÀlv med amfetamin under nÄgra Är. Och de Àr de enda Är jag riktigt kunnat leva. TyvÀrr sÄ fÄr man vÀl inte elvanse eller metamina, utan mÄste först tvingas Àta de andra metylfenidat Ängestmedlen först. Det verkar rÄda en vÀldig hypocrisy vad gÀller bÄde doser och lÀkemedel. Vi Àr alla olika. Men klart Àr att amfetamin fungerar klockrent pÄ de flesta vuxna, och ger ingen Ängest.

AnmÀl
2015-05-01 19:56 #16 av: rivercrow

UrsÀkta att jag vek av lite frÄn Àmnet. 90mg har jag hört skall vara max dos pÄ elvanse.
Tror sÀkert att mÄnga skulle behöva kanske det dubbla.
Jag fick möjlighet att testa bÄde Metamina och elvanse av bekant som har det pÄ recept. Runt 90 var alldeles utmÀrkt för mig. Antar att det kommer att ta Är... om ens nÄgonsin innan jag fÄr det.
Önskar dig i alla fall all lycka till. Och hoppas att medicinen fungerar bra. Det Ă€r som sagt sĂ„ vĂ€ldigt olika.

AnmÀl

Det finns en till kommentar till den hÀr diskussionen. Den Àr bara synlig för medlemmar pÄ iFokus. För att lÀsa kommentaren, logga in eller registrera dig pÄ iFokus.