Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 10831 ggr
Marie73
4/17/15, 10:53 PM

Elvanse till vuxna-dos

Hej! Ny här..😊 Fick min ADHD diagnos för ca 1år sedan och har nu Elvanse, Och jag försöker hitta om det finns någon rekommenderad dos för vuxna nu när den har blivit godkänd även för oss som är över 18år, men hittar absolut ingenting.. Någon som vet?😃

Annons:
Yuuuhanna
4/17/15, 10:56 PM
#1

Ingen aning men har en släkting som har ätit 70mg(?) men det är nog inte så vanligt tror jag. Normalt sett tror jag det mest skrivs ut av de lägsta styrkorna på Elvanse.


Tjeja
4/17/15, 11:12 PM
#2

Finns i Fass för vårdförskrivare. 

Står att det för närvarande inte tillhandahålls för vuxna men rekomenderade doser etc finns ju redan ändå eftersom läkemedlet redan finns för vuxna i andra länder.

Läs företagets egna rekommendationer i Fass (allt i fass är utifrån företagens egen information för övrigt så det är bara som vanligt)

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20140130000137#dosage

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Marie73
4/18/15, 1:25 AM
#3

Tack för ditt svar och länken du bifogade, men är inte lägsta dosen som finns 30mg? Jag menar, hur kan man då öka med 20mg åtgången som det står i fass?😳

tarotlasse
4/18/15, 12:11 PM
#4

Hej Marie den Elvanse du fick utskrivet för ett år sedan var Elvanse för barn. 

Förra månaden blev Elvanse vuxen godkänd som läkemedel i Sverige. 

Det är en Elvanse speciellt  utvecklad för vuxna och den finns i styrkorna 

30mg, 50mg och 70mg. 

Det finns info om Elvanse vuxen på Fass men under läkemedel som förnärvarande ej tillhandahålls.  

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140130000144

Mer info om Elvanse vuxen kan du läsa  i detta pressmedelandet som publiserades 

3/3 - 2015

http://www.mynewsdesk.com/se/shire/pressreleases/ny-adhd-behandling-foer-vuxna-godkaend-i-sverige-1124489?view_policy=1

Lasse

LisenM
4/19/15, 12:27 AM
#5

Hej! Jag tar 50 mg på morgonen, och 30 mg till lunch ! Tycker det funkar bra då en liten dos vid middagen håller tills läggdags! Ang rekommenderad dos verkar 70 mg vara den högsta , enligt min skötare, men min läkare kan tänka sig höja till 100 å om det inte funkar så blir det nån annan blandning! Allt är ju olika på alla människor! 70 mg på mig får mitt lilla hjärta att snubbla plus att matlusten är totalt väck , dessutom kraschar jag helt på eftermiddagen! Så höja morgondosen skulle iaf inte vara bra på mig, ! Nu får det vara såhär ett tag så hoppas jag iaf på att det fortsätter så som det gör nu! Lycka till!!!! Å sant med 30, 50 och 70 mg…. Visst ser de giftiga ut!!?!!!

Lakeside
4/21/15, 9:50 AM
#6

Jag fortsätter lite här. Ska precis börja med Elvanse, 30mg. Har tidigare tagit Ritalin och fick sjuklig ångest av det så jag är rätt nervig för att börja med denna. 

#5 Fick du oregelbundna hjärtslag av Elvanse? Vad gjorde du då? (Orolig har haft det innan)

30mg låter mycket i min värld eftersom jag började på 10mg när jag körde igång med Ritalin. Är denna medicin annorlunda i styrka?

Annons:
Marie73
4/22/15, 12:24 AM
#7

Jag testade både Concerta och Ritalin innan Elvanse, och jag måste säga att Elvanse är helt klart bäst, för mig. Jag började också på 30mg och kände absolut inget, ökade till 50 sen 70 och idag har jag 100mg som jag tar på morgonen, funkar ganska bra, tyvärr så håller det inte hela dagen som jag hoppat på. Men inga hjärtklappningar, bara minskad aptit och torr i munnen..😊 Lycka till och hoppas den funkar bra för dig så du slipper byta igen.

Dennisny
4/23/15, 9:17 AM
#8

Jag tar 30mg morgon och 30mg runt 14:00 - 14:30. Någon skrev här om 80mg per dag. Min läkare sa nej med stora bokstäver till en dos högre än 70. Ville också ha 50mg morgon och 30mg senare. Tur att man har en läkare som följer läkemedelsverkets riktlinjer. Elvanse är amfetamin och ska inte tas i högre doser än 70 men om allt känns bra så kör på. Min läkare sa att det kan vara farligt med för hög dos då forskningen inte är klar än gällande biverkningarna av medicinen.. För mig fungerar 30mg två gånger om dagen. Jag är inte ute efter att zombiefiera mig. Jag vill även kunna använda mig av mina verktyg jag fått hos psykologer och ADHD grupper.. Medicin ska inte ta bort problemet då är man helt fel ute. En annan fråga om Elvanse. Det är väl ok att äta värktabletter? Har helt glömt bort att kolla upp det.

LisenM
4/25/15, 7:16 PM
#9

Lakeside- Jag fick oxå ångest å mådde skit, på alla de där, speciellt på Ritalin! Och jag kan säga att Elvanse är helt klart bäst ! Är lite som att man inget känner men ändå är det något som gör en mer…. Klar,?!? Har lixom inte rastlösheten å ingen ångest! Jag är nöjd med min dos! Och jag har oxå varit nervös för att få ångest, hjärtklappning å annat… Men Elvanse känns lenare och snällare!!! Kände faktiskt ingenting på 30 å trodde de gett mig sockerpiller ! Hoppas verkligen du får samma effekt och lite mer lugn å ro inombords!!! Berätta gärna hur det går!!!!!

Lakeside
4/26/15, 8:27 AM
#10

LisenM: Vad bra, tack för svaret och skönt att det fungerar för dig! Hur hög dos tar du? Ang. Att medicinen är så obeprövad så sa min läkare att Elvanse verkar ha mycket mindre biverkningar än många andra mediciner och den är ju godkänd för vuxna? Har inte riktigt koll på när den kom ut eftersom jag bara haft min diagnos ett år. Någon som vet hur det är med alkohol samt värk tabletter som någon skrev? Jag har inte fått någon sådan info alls.

LisenM
4/27/15, 1:11 PM
#11

Tar nu 50 mg på morgonen och 30 mg på middag!!! Känner inget av hjärtklappning heller… Måste bara se till att äta , även om man inte är hungrig! Sen, glömde jag nog tillägga att jag känner inte nåt när de går ur! Kanske för att jag tar just 30 mg till lunch oxå! Testade att ta en kl 15 istället, men sömnen blev då lidandes , trots att jag har medicin för den oxå!!!! Nyfiken på hur du å fler tycker och känner…. Lycka till!!!!

Lakeside
4/27/15, 9:16 PM
#12

Jag har precis kört igång med 30mg (start dos). Tack för all info, jag var lite tveksam till att testa. Jag har inte heller fått någon ångest hittills och jag är väldigt lättad över det och inte heller hjärtklappning har jag fått. Annars tycker jag den fungerar bra hittills. Jag är ju på start dosen men jag upplever att jag blir mycket lugnare och mer fokuserad med Elvanse. Min sambo märker ockå skillnad :). Jag var väldigt tveksam och trodde garanterat att jag skulle få ångest men jag är positivt överraskad.

Yuuuhanna
4/27/15, 11:15 PM
#13

Tycker det här är spännande. Får jag fråga en liten fråga O.F.

Varför äter ni Elvanse?


Annons:
Lakeside
4/28/15, 9:48 PM
#14

#13: Menar du just Elvanse jämfört med andra ADHD mediciner eller medicin över huvudtaget?

rivercrow
5/1/15, 7:12 PM
#15

Jag ska snart genomgå utredning. Ingen tvekan om att jag lider av nån slags ADHD. Hela mitt liv har varit precis så som de allra flesta med ADHD beskriver det. Medicinerade mig själv med amfetamin under några år. Och de är de enda år jag riktigt kunnat leva. Tyvärr så får man väl inte Elvanse eller Metamina, utan måste först tvingas äta de andra metylfenidat ångestmedlen först. Det verkar råda en väldig hypocrisy vad gäller både doser och läkemedel. Vi är alla olika. Men klart är att amfetamin fungerar klockrent på de flesta vuxna, och ger ingen ångest.

rivercrow
5/1/15, 7:56 PM
#16

Ursäkta att jag vek av lite från ämnet. 90mg har jag hört skall vara max dos på Elvanse. Tror säkert att många skulle behöva kanske det dubbla. Jag fick möjlighet att testa både Metamina och Elvanse av bekant som har det på recept. Runt 90 var alldeles utmärkt för mig. Antar att det kommer att ta år… om ens någonsin innan jag får det. Önskar dig i alla fall all lycka till. Och hoppas att medicinen fungerar bra. Det är som sagt så väldigt olika.

Anna4077
5/2/15, 11:13 PM
#17

Jag har relativt nyligen börjat med Elvanse. Började med 30mg och ökade i dagarna till 50mg. Första två veckorna för mig har alltid varit besvärliga på vilken medicin jag än tar. Elvanse är helt ok i biverkningar. Märker inte så mycket men jag kan lätt bli lite speedad speciellt under dom två första veckorna. Sömnen har blivit lidande också detta under de två första veckorna. Tidigare provat Concerta och Strattera. Concerta fick jag kraftig depression av och Strattera funkade bra men blev så illamående att jag inte kunde stå på benen. Elvanse är helt klart en vinnare än då länge. Tar den helst vid 10 men innan 12. Runt kl 18 blir jag trött och lite borta. Det brukar bli bättre när invänjningen är klar. Kan tänka bättre och fokusera mer. Får mer ork att göra saker även jobbiga. Känns hoppfullt.

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: