Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4851 ggr
PMS-monstret
4/28/15, 3:28 PM

Vantrivs på jobbet

Jag har arbetat inom serviceyrken i hela mitt liv, har en högskoleutbildning i ekonomi och språk. När jag jobbat med kundkontakter har det funkat ganska bra och har inte lagt märke till mina problem med uppmärksamheten. För tre år sedan började jag (tyvärr) jobba som handläggare hos en myndighet och efter det har jag bara mått sämre och sämre. Gick in i väggen i höstas och gjorde en utredning och hade tydligen vuxen ADD (ADHD som barn).  Min tonårsdotter fick också diagnosen ADHD och bipolär sjukdom förra året. Jag har varit delvis sjukskriven de senaste månaderna och jobbat mellan 50 och 75 %. Min sjukskrivning går ut nu och jag ska jobba 100 % igen.

Jag mår så jävla dåligt på jobbet nuförtiden. Jag får en ångestattack bara jag går in där. Det går inte att koncentrera sig alls trots att jag äter både Strattera och Ritalin numera (jag kunde i alla fall koncentrera mig någorlunda innan jag gick in i väggen trots att jag inte ens åt någon ADHD-medicin). Situationen är jävligt jobbig för att jag kan inte vara sjukskriven om jag ska kunna söka andra jobb (jag vill inget annat än hitta ett nytt jobb). Jag behöver dessutom sköta mitt nuvarande jobb, åtminstone någorlunda, för att kunna få bra referenser till nästa jobb. Igår när jag hade en ångestattack funderade jag nästan på att gå och säga upp mig på grund av hälsoskäl. Jag tycker att jobbet är så fruktansvärt TRÅKIGT! Hemskt att vara bunden till ett skrivbord åtta timmar per dag och glo på en dator.  Jag önskar att jag hade vetat att jag hade ADHD, då hade jag inte ens sökt till det jobbet! Nu vet jag i alla fall vad jag inte ska jobba med! Jag tror att siffror och bokföring och liknande är det värsta tänkbara jobbet för oss med ADHD. Någon annan som varit i samma sits? Har ni några tips hur jag ska motivera mig att jobba under tiden jag söker annat? Tanken på att jag aldrig kanske hittar något annat jobb skrämmer mig också! Jag vill absolut inte stanna där 25 år till, då kommer jag att fullständigt tappa mitt förstånd till slut!

Annons:
tlover
4/28/15, 3:53 PM
#1

Nu vet jag inte hur meditation funkar med just ADHD/ADD men för mig (som har AS) så har jag i princip aldrig ångest längre trots att jag är stressad med mitt jobb tack vare att jag mediterar varje dag.

Kanske kan det vara värt att testa i alla fall.

l'm back

ossilian
4/29/15, 9:23 AM
#2

Förstår dig fullständigt. Min räddning tidigare i livet har varit att byta arbetsuppgifter och jobb ofta. Det har gett mig ett tjugotal fantastiska betyg, men också en hopplös CV som skriker "rastlös hoppjerka". 

Den här strategin, att säga upp mig när det börjar krypa i mig, fungerade för mig i många år. Men nu vid 40-års ålder, upplevs det inte som lika charmigt med denna energi och rastlöshet. Jag har nått ett vägskäl och måste förlika mig med att  en anställning (inte alltid arbetet i sig)  är en pina för mig och jobba med min sinnesstämning. 

Jag har haft så många olika tjänster och arbetsuppgifter inom varierande branscher att jag med stor säkerhet vågar påstå att det inte finns något idealt jobb för mig. Jag tröttnar på allt och känner mig tids nog instängd. Kanske har det lindrats något med åldern, men å andra sidan har jag inte längre möjligheten att hoppa från jobb till jobb som tidigare så det är snarare en påtvingad känsla. 

Har som du märker inga tips eller råd haha

PMS-monstret
4/30/15, 9:01 AM
#3

#1 Meditation är säkert jättebra, har mediterat i grupp men jag tycker att det är svårt att meditera själv…  Försöker andas lugnt när jag får en ångestattack. Ångesten har minskat nu när jag bestämt mig att jag ska kämpa här för att kunna hitta något annat, förhoppningsvist så snart som möjligt!

#2 Du låter precis som jag! Alla jobb blir tråkiga när man väl lärt sig arbetsuppgifterna och jobbat där ett tag! Jag var uttråkad på mitt gamla jobb och sökte hit men nu inser jag att det är med människor jag ska jobba, att enbart jobba med papper och lagar dödar mig inifrån! När man väl totalt tröttnat kan man inte koncentrera sig alls eftersom det inte finns någon entusiasm eller glöd kvar mer. Jag får inget utlopp för mina sociala behov eller kreativitet här. Skulle direkt byta tillbaka till mitt gamla jobb om det var möjligt!

Det är verkligen inte lika charmigt att hela tiden byta jobb i den här åldern… Jag vill denna gång hitta någonting där jag kan tänka mig att stanna kvar. Å andra sidan bara tanken på att stanna kvar på ett jobb tills man går i pension är helt förskräcklig, i så fall borde det vara ett jävligt kul och varierande jobb… Jag skulle även kunna tänka mig att plugga igen men frågan är bara vad man skulle plugga i så fall? Allt blir ju ändå tråkigt i slutändan… Dessutom bor jag på en liten ort och man får väl vara glad över att man ens har ett jobb här. Mitt problem har dock aldrig varit att hitta ett nytt jobb utan problemet har varit att orka stanna kvar…

tlover
4/30/15, 12:51 PM
#4

#3 Det finns ju olika slags meditation. Är det nått du vill testa så kan du kanske testa andra sorter.

Jag vet inte säkert men gående meditation är kanske enklare om man har ADD/ADHD tex

l'm back

ossilian
4/30/15, 4:01 PM
#5

#3 Jobba på samma jobb till pensionen - förskräckligt, minst sagt. Kan knappt andas bara av att visualisera det scenariot. Jag omskolar mig just nu och måste säga att jag, till min förvåning, har ett större fokus och något större tålamod än när jag var yngre. Min plan är att bli konsult inom det här området och kombinera med min andra (mer osäkra) profession. Tänker mig 50/50. Tror det är så det måste bli för att jag ska stå ut med tanken att det är 25 år kvar av förvärvsarbetande. Har du någon dröm eller kanske en hobby? Något du kan spinna vidare på? Jag tror att yrken som passar vår typ är ex ambulansförare, behandlingspedagog, trädgårdsarbete etc. Alltså yrken där vår ofta välutvecklade förmåga till snabba lösningar på uppkomna problem kommer till hands. Med det sagt, så är det också viktigt att ta hand om sig, inte bränna ut lågan.

Lakeside
5/3/15, 7:58 PM
#6

Jag känner igen allt ni skriver.

Annons:
PogoPedagog
5/4/15, 3:45 PM
#7

Jag måste då tipsa om mitt jobb som sällan blir enformigt. Målare och egenföretagare. Som anställd målare jobbar man ofta med olika kollegor olika dagar=variation. Man är på olika arbetsplatser med olika kunder och gör olika typer av jobb. Det finns iofs många firmor där de gör många större byggen som skolor och liknande och där brukar varje person ha en bestämd uppgift t.ex bara spackla men sådana ställen får man undvika om det går.

Man får gratis motion och man får vara ute när vädret är fint och inne när det är uselt :) 

Det går att gå som lärling även som vuxen, ofta handlar det om en period om ca 3 år innan du blir gesäll och fullbetald.  Så det motsvarar ungefär tiden av en högskoleutbildning men du får betalt under tiden om än lite.

PMS-monstret
5/6/15, 11:26 AM
#8

#7 Det lät ju faktiskt kanonbra, måste vara ett perfekt jobb för oss med ADHD 🙂 Jag har läst lite på nätet och jobb som rekommenderas för oss är tydligen egen företagare, hantverkare, försäljare, frisör och liknande yrken inom skönhet, polis, väktare, brandman, journalist, akutsjuksköterska, ambulansförare, lastbilschaufför, fritidspedagog, dagisfröken och alla slags vårdande yrken samt artist hahaha jag kanske skulle kunna jobba på cirkus, spännande resor hela tiden 😂Annars är väl en drug dealer också ett lämpligt och passande yrke, spänning och massvis med action, man vet aldrig när man blir misshandlad, mördad eller fångad av polisen 😎

Jag mår faktiskt bättre nu, den arbetsplatsrelaterade ångesten och alla kraven på mig själv har släppt. Har även pratat med min chef och sagt hur jag mår på det här jobbet och att jag ska söka annat nu (bäst att vara ärlig, känner jag). Har faktiskt hittat ett jobb än så länge som jag ska söka idag. Ett socialt jobb på ett varuhus med mycket kundkontakter! Hoppas att jag får det!

PMS-monstret
5/11/15, 10:35 PM
#9

Jag mådde bättre… Jobbade tre dagar heltid i streck, kollapsade, sov i princip fyra dagar i streck och nu är jag sjukskriven! Vill säga upp mig men det får man ju inte göra om man har ett fast jobb, då är man nämligen GALEN (vilket jag förmodligen är). Life sucks :(

VildaVittra
5/12/15, 4:42 PM
#10

Ett yrke som passat mig är personlig assistent. Ingen dag är den andra lik, speciellt inte om man jobbar hos flera brukare. Timvikariat brukar man kunna få omgående, det saknas alltid folk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PMS-monstret
5/12/15, 10:04 PM
#11

Det har jag faktiskt funderat på! Ska kanske prova det 😊 Jag är så urless på skatter och deklarationer, fattar inte ens hur det är möjligt att jag hamnade där 😳 Dessutom tycker kollegorna (naturligtvis inte alla) att jag är konstig. Alldeles för stel miljö för mig… Sen ska man naturligtvis fejka och låtsas att man är superintresserad sv moms och skattelagstiftning… Bläääh..,

PMS-monstret
5/20/15, 8:58 AM
#12

Nu jobbar jag halvtid igen och har begärt om omplacering till andra arbetsuppgifter. Skittråkigt att vara fast här men det får gå, ingen vill ju anställa någon som redan är halvtidssjukskriven. Enda sättet att komma härifrån snabbt är att hoppa på en utbildning, helst som lärling så att man slipper att plugga en massa igen.

Upp till toppen
Annons: