Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1674 ggr
SegerSims
5/6/15, 2:19 AM

Sonens utredning är klar, Men vad nu?

Jag har tidigare skrivit i denna tråden om min son, 11 år och hans utredning som nu äntligen är klar.

Jag har hela tiden haft en känsla av att han hade ADHD men så är det inte utan bara lite av det hyperaktiva.

Hans diagnos är nu Hyperaktiv Störning, ospec och Autismliknande tillstånd.

Det hela blev klart under påsklovet och vi skyndade oss med papperna till skolan  för att se till att han får fullt stöd, han har en halv person nu. Men inget händer och rektorn går inte att få tag i. Jag får en känsla att dom förhalar det hela eftersom sommaren är på väg och det gör mig så förbannad. Han har redan fått gå om 1 år, men han ligger väldigt lång efter sina 1 år yngre klasskamrater. Han får inte den hjälp han behöver och lämnar ofta klassrummet eftersom han ändå inte förstår vad han ska göra. Gympan har aldrig fungerat men nu på sista tiden så går han inte ens dit då han inte för det stöd han behöver för att klara av gympan.

Som det känns just nu så kan han egentligen lika väl stanna hemma eftersom han ändå inte får en chans att lära sig något.

Känner att jag ville skriva av mig lite…

Jag är även nyfiken på er andra som har samma diagnos, hur ni har det efter skoltiden. Vad ni gör och klarar av.

Är så orolig för sonen för hans framtid ska se ut, inte för diagnosen men för att situationen ser ut som den gör nu i skolan får mig att undra vad det ska bli av honom när han blir äldre. Vill ju inte att han ska hamna fel i livet.

Han fick höra av BUP om att det finns läger han kan åka på via Åhgrenska, men Åhgrenska är inte ens säker på att dom vill godkänna honom som medlem pga hans diagnos. Han har inga vänner och har så svårt med den sociala biten så få möjligheten att träffa likasinnade hade varit enormt stort för honom.

Som det känns nu så verkar min son just ha hamnat mellan stolarna och ingen vill hjälpa honom.

Annons:
Cahira
5/6/15, 6:38 AM
#1

Mina buptanter anordnade ett möte med mig, mina föräldrar, mina lärare och min rektor och de påpekade väldigt starkt att det var DERAS jobb att jag lyckades i skolan. Och det fungerade. Jag fick göra flera muntliga prov och skriftliga prov för att ha en chans att hinna ikapp. Var så skönt att äntligen ha lärarna på min sida, inte lägga mer press på mig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SegerSims
5/7/15, 11:13 PM
#2

Fick idag höra att det är BUP som krånglar och ännu inte bestämt datum för möte med oss och skolan. känns lite tråkigt då man trodde att dom skulle göra mer för en utan att man behöver tala om det för dom.

autisticE
8/31/15, 3:36 PM
#3

så är det för mig nu, är 14. det är fruktansvärt jobbigt. går nu i en speciell klass för oss med autism, liten klass och mycket lärare. ett tips ; jag antar att din son har intressen? försök att träffa barn/ungdomar med liknande intressen. Det kommer vara svårt men det delande intresset kommer underlätta lite med. Sen tänkte jag: din son har ju rätt till LSS, jag bor på ett lss-boende nu för att min mamma inte kan ge mig det jag behöver för att må bra. men förut gick jag på ett korttidsboende/fritids varannan helg. dom hade samma diagnos som jag och det var helt underbart att få träffa likasinnade personer!! äntligen kände jag!! :D skicka gärna ett meddelande om du vill :) lycka till!

SegerSims
9/1/15, 4:54 PM
#4

#3 Vi har äntligen lyckats få till ett möte med BUP och skolan men någon personlig assistent blir det inte. Men Dom verkar lova att dom ska skärpa sig och det har ju skett en förändring i klassen och bland lärare nu så vi får hoppas att det ska bli bra ändå.  Än så länge verkar det gå bra, peppar peppar.

Det har kollats upp om det finns någon special klass för honom men dessvärre är det fullt.

LSS har vi redan kontaktat och han ska nu i slutet på månaden få åka på läger och träffa likasinnade barn. Vi gjorde ett besök under sommaren och han älskade det. Så hans första läger blir snart och han längtar. :D

Jag hoppas att det fortsätter att gå bra för dig. :)

Upp till toppen
Annons: