Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 658 ggr
Velinga1984
5/13/15, 7:26 AM

skrämmande skillnad med medicin *förälderfråga*

Min son gjorde igår QB-test, först utan medicin och sen med medicin. Kommer inte ihåg vad medicinen hette, har aldrig hört talats om den. En lila kapsel liknande Strattera är allt jag kommer ihåg.

På första testet fanns det registrerat drygt 13 000 rörelser
På andra testet fanns det registrerat 4300 rörelser, (då åkte han dessutom på en kli-attack på hakan annars hade han i princip suttit helt still i koncentration/uppmärksamhet)

Pulsen låg på 136 inför första testet, och på 84 slag inför andra testet. 

Fram till medicinen gick ur kroppen så märkte man en oerhörd skillnad, matteläxan tog bara nån minut. I vanliga fall kan det ta upp till 2 timmar då han är all annanstans än vid läxan. Han hade även full koll på när han skulle återberätta sjukhusbesöket för min sambo, vi är vana vid att han blir så stressad att han tappar ord, svårt att bygga meningar då allt vill berättas samtidigt samt att han har lätt att störas av omgivningen. 

Igår insåg jag, när han fått medicin att jag är ständigt trött pga hans problematik. Vi får nämligen alltid höra att han bara är en vanlig pojke. JA, han är en vanlig pojke men med en hyperaktiv hjärna.  Han behöver ständig information för att inte bli stressad, nackdelen är att man kan berätta samma sak 1 gång i minuten för han tog inte emot informationen trots sin fråga. Man får stundtals tvinga honom att äta för att han inte vill missa något roligt som kan ske när han äter. Osv dygnet runt, 7 dgr i veckan. 

Detta tar så mycket energi (i kombination med en lillebror med andningsproblematik) så inser jag att det påverkar mitt arbete i vården. SKRÄMMANDE då jag i vanliga fall älskar mitt jobb, men hur gör jag när jag inte vill vara sjukskriven?! Jag arbetar dessutom heltid för att skydda min SGI för kommande barn.  

Långt inlägg, men hoppas någon är i samma situation. 

Annons:
PMS-monstret
5/13/15, 9:38 AM
#1

Du kan väl åtminstone ansöka om Vårdbidrag.  Kontakta Försäkringskassan och fråga mer om det, dom har bra handläggare vad gäller funktionshindrade barn. Jag förstår att du inte vill vara sjukskriven men det är fruktansvärt ansträngande det där, springa på BUP titt som tätt, krafterna kan ta slut  till slut… Ett tag vägrade min dotter som har ADHD och är bipolär att gå till skolan, då blev det vård av barn för min del, det var faktiskt ganska bra just då för att jag var så slut mentalt just då att jag annars hade varit tvungen att sjukskriva mig…

Upp till toppen
Annons: