Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2430 ggr
Nettana00
2015-05-15 15:53

Elvanse fungerar det på mig?

Börjat med Elvanse 30mg. Fungerade till eftermiddagen sen föll jag pladaskt ner. Ökade efter 10 dagar till 60mg. 30 morgon och 30 efter lunch. Blir skit kass på den andra. Deprimerad, hög puls, omotiverad kan absolut inte koncentrera mig. inget känns bra helt enkelt. Funderar på om jag verkligen har ADD som min psykiatriker säger. Någon som har en teori?

Annons:
LisenM
2015-05-16 00:55
#1

Ge det ett tag å se om de blir förändring! Tar själv 50 plus 30( 50) på middag å tycker jag får hjälp a av det, heeeela kvällen!!!! Annars, ta upp det med din läkare och se om hen har någon ide! Lycka till!!!

Nettana00
2015-05-18 00:05
#2

Tack för svar. Blir inte klok på denna medicin. Pändlar så från mkt bra, mindre bra och helt förjävligt. 😵

Nettana00
2015-05-18 00:07
#3

LisenM hur blev du i början och hur länge höll det i sig?

LisenM
2015-05-18 17:18
#4

Hej! Jo jag kände absolut INGENTING i början…. Hade dock ätit en hög dos av equasym innan, som jag fick trappa ner lite lätt över en helg! Men efter en vecka på 30 så höjdes dosen till 50 mg och det kändes mer som ok fokus men höll dock inte i sig hela dagen utan mitt humör och hetsätande kom igång på eftermiddagen ! Höjde till 70 och den va lite hård har jag för mig…. Rätt off och lite sur nästan på dagarna…. Tror jag är lite känslig sådär, alltså att för mycket på en gång blir för mycket! Så nu, 50 mg på morgonen och 30 mg vid lunch…. Ska dock försöka få 50 plus 50 istället, då jag testat det några gånger och det är absolut det bästa för mig! Men , som någon annan skrev så har man nog rätt dos då man känner ingenting mer än att sina adhd/add besvär är typ borta!! Eller många av dem! Jag känner absolut inte av några biverkningar heller, dock måste jag äta annars mår jag piss av det! Det enda negativa är väl priset då…. Innan högkostnadsskyddet går in vill säga…. Lycka till nu! Och sorry för långt inlägg å undrar oxå om du inte fått testa massa andra mediciner innan Elvanse?!?! Ha så gott!

[Citius]
2015-05-18 20:12
#5

Be att få pröva Metamina istället som är snabbverkande och är inte beroende av att kroppen ska bryta ner lysinet som finns i Elvanse

Enda kruxet där är ju att man måste komma ihåg att fylla på. typ var tredje timme. Jag har läst flertalet som haft problem med Elvanses depåfunktion som har gått över till Metamina och mått mkt bättre.

Nettana00
2015-05-18 20:22
#6

Jag har provat stratera, Concerta, Ritalin och nu Elvanse. Men det är först nu jag försöker utan andra förbjudna preparat i kroppen. Har en trasslig bakgrund och då vet man inte vad medicinen gör för verkan. Jag är även bipolär, ångest och sömnproblem som jag medicinerar för. Så kluven om jag ska ge det en chans för jag är så rädd för biverkningar. Jag går hos en psykiatriker som har stor erfarenhet och han menar på att detta ska bli bra…

Annons:
Nettana00
2015-05-18 20:23
#7

Jag har frikort så jag betalar inget för Elvanse.

[Citius]
2015-05-19 10:21
#8

Vad kostar annars Elvanse om man inte har frikort?

Lakeside
2015-05-19 16:36
#9

Frikort får alla svenska medborgare när man överstigit 2200kr inom ett år.

[Citius]
2015-05-19 23:55
#10

Men tills man kommit upp till 2200 så hade det varit intressant att veta vad priset på Elvanse är.

MPM
2015-05-21 11:53
#11

Jag ska testa Elvanse nu, och det låg på ca 750kr för en burk 30mg… Skulle rekomendera att kika på denna föreläsningen, gett mig en hel del insikt om hur ADD mm funkar, rent fysiskt. Just det att vissa mediciner kan göra en viss typ av ADD faktiskt mycket värre och i samband med andra diagnoser behövs kunskap om doseringar och mix. Även kost och Träning tas upp. Den är lång men fantastiskt intressant! https://youtu.be/ItieANAruo8

[Citius]
2015-05-23 22:56
#12

Ska kolla videon. Hur många piller är där i en burk? Väntar på en tid till sjuksköterskan sen är det helt klart.fick välja mellan Elvanse och Strattera. Valde Elvanse. De behövde ta blodprov, blodtryck. Och informera om medicinen innan den skrivs urt till mig. Har hållit på i sen i mars förra året nu. Det går såååååååå otroligt lååååångsamt allting. Suck.. Men jag skulle få en tid inom en vecka lovade de. De vill att jag ska komma en gång i veckan för att lämna blodtryck. Orka! Det är 3 mil till psykmottagningen. Hoppas på att gå ner i vikt av medicinen. Har en 20 kg övervikt. Har ni som äter Elvanse gått ner mkt av den?

LisenM
2015-05-23 23:43
#13

30 styck per burk, å de blir dyrare ju större mg… Jag har gått ner 10 kg typ… Slutade dock röka innan första medicinen så hade lite sån vikt att ta på… Vill du veta exakt pris per burk å mg så kan jag kolla det tills i morgon ! ?!? Nattie nattie

Annons:
[Citius]
2015-05-24 18:49
#14

Tack. Ojj! Det var ddyrt. Då kommer man snabbt upp i högkostnadsskyddet. Jag slutade röka för 5 år sedan och har dragit ner rejält på alkohol. Äter mer nyttigt men går ändå upp i vikt. Min läkare säger att det är för att jag stressar så mkt på jobb och hemma med stor familj. Nä du behöver inte kolla exakt. Kommer ju komma upp i högkostnadsskyddet rätt snabbt.

[Citius]
2015-06-10 13:32
#15

Har börjat nu med 30 mg per dag och tycker inte de hjälper mer än 2 timmar på sin höjd och det tar 1 - 2 timmar innan de börjar verka.
Efter ca 4 - 5 timmar slår tröttheten in. Jag dricker vatten och käkar banan som mellanmål och äter en ordentlig kycklingsallad till lunch och havregröt till frukost så jag tror inte där e någon brist på energi.
Men nu på eftermiddagen är orken helt slut.
Kunde koncentrera mig ordentligt i förmiddags men nu är det helt slut i rutan.

Tror att en 50 mg kl 07:00 och 30 mg vid 12 tiden hade varit en bättre dosering för mig.
Ska ta och ringa sjuksköterskan och se om hon kan justera redan nu.
Hon sa till mig att jag skulle inte vänta flera veckor, utan det var bättre om jag hörde av mig inom några dagar om det inte funkade så skulle hon justera doseringen snabbt.

[Citius]
2015-06-20 00:41
#16

Nope! Hjälpte inte.

Ska höja till 70 mg på Mån.

SwiftQ
2015-06-26 18:48
#17

Jag har ätit Elvanse i drygt 6 månader, men det har varit jätte jobbigt, så grattis till er som det fungerar bra för. Innan högkostnads kortet börjar så kostar 13747 kr för en 50 mg och en 30 mg. För mitt problem med Elvanse var till skillnad mot metylphenidat att jag fick allvarliga problem med aggressivitet och  ibland blir  jätte irriterad på små saker vilket kan innebära en fara för mig eller i stort sätt vem som helst. Det tog en evighet att få läkarna att förstå mitt problem, så idag fick jag äntligen börja trappa ut skiten. Men om den fungerar så är jag jätte glad för er skull.

[Citius]
2015-06-28 00:17
#18

Vilka doser låg du på?
Jag har haft mkt problem, men det blir bättre för varje doshöjning tycker jag.
På 30 mg var jag också irriterad hela dagen eftersom det höll så kort tid och så fort det gick ut så gjorde "avtändningen" att jag blev sjukt irriterad, även på 50 har jag känt så men på 80 började det bli bättre, och nu på 100 så är det mkt bättre men ändå känner jag att där är en bit kvar. 

Är nu uppe i 100mg morgondos och ska nog börja med en 50 mg eftermiddagsdos också. 
Trappa ut Elvanse behöver du inte.  Det har väldigt kort halveringstid och är inget som man behöver trappa ut.

Funk4
2015-07-05 19:53
#19

SwiftQ, vad hände/r efter du trappat av dig från Elvansen då? Ska du prova något annat eller 'klara dig bäst det går' nu då? Jag äter 80mg/dan (morgon) och har mest fokuserat på huruvida någon ledvärk el dylika fysiska biverkn. dyker upp för det var det som gjorde att jag inte kunde fortsätta ta Ritalin el Concerta till slut. Jag har inte det nu men det är väldigt oroväckande när jag nu läser om andras erfarenheter av Elvanse. För jag mådde FRUKTANSVÄRT då dosen ett kort tag låg på 50mg, allt var rörigare än någonsin, jag fick inte ordning eller överblick över nåt! (Fick tom ta lugnande några dagar pga det), nu på 80mg (el 90 som jag oxå provat flyter det bättre iallafall, men så har jag uppmärksammat att jag är generellt taget faktiskt rätt argsint, el snarare lättirriterad och 'på hugget' typ..? Å andra sidan är livet ingen dans på rosor precis i nuläget, så visst påverkar det mig, men ändå? Fundersam, för det känns som om det varit/uppstår ovanligt mer konflikter på sistone.. Jag frågade vad som sker ifall inte Elvance funkar heller i längden (för jag har inget driv/motivation verkar det som sen jag slutade ta Ritalin o bytte till E. Kanske hämmar den impulsbeteenden (vilket jag ändå inte lider av) ALLTFÖR väl, så man blir koncentrerad i hjärnan och ändå handlingsförlamad liksom!?! Har fått 10mg Ritalin i tablettform (till skillnad från tidigare kapslar) att ta utöver Elvansen nu några dagar vid behov och galet nog ger de mig inte den ledvärken som ursprungligen gjorde det omöjligt med Ritalinet 60mg två ggr om dan i kapslar åt jag då. Det är kanske så; att själva formen man tar medicinen i kan göra stor skillnad? Men oj vad långt det här blev. Jag undrade från början om och isåfall vad du byter ut Elvanse el inte? Phu, snacka om ADHD drabbel va 😂, lååååånga och invecklade förklaringar och massor av detaljer för att förtydliga allt osv. Jag är fin, god, bra - men sååå jobbig alltså😓 men ni vet ju själva…kram till alla er tappra bokstavsfolks-fighters✊✌👏👍💜

Upp till toppen
Annons: