Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2909 ggr
tarotlasse
2015-05-16 01:35

Kritiska röster om melatonin utskrivning till barn

I bland kan man fundera på hur tusan forskare och media tänker. 

I dag gick media ut med stora rubriker om att utskrivningen av att Melatonin ökat lavin artat till barn i Sverige. 

Man drar då upp stort att Melatonin inte är testat på barn och personer under 65 år och att melatonin gav kraftiga biverkningar. 

Men Melatonin har under många år sålts som naturläkemedel  i våra hälsokost affärer utan att någon sagt ett ord om faran med melatonin. 

Melatonin är kroppens eget sömnhormon och det finns helt naturligt hos precis alla mäniskor och barn.

Forskningen har visat att de flesta med ADHD med sömnproblem har en brist på just melatonin. 

Så varför reagera på att man inte forskat på melatonin hos  just barn de har ju även de hormonet melatonin  helt naturligt i hjärnan o även många ADHD barn har brist på melatonin. 

Att det  nu reagerar på att det  har svåra biverkningar som dåsighet och trötthet. 

Ja då undrar jag på hur f*n man tänker är detta en så farlig  biverkning .  

Man skriver ju ut melatonin just för att man ska bli dåsig o trött för att kunna somna.

Jag började själv medicinera med starka sömntabletter första gången vid 8 års åldern och sedan mer regelbundet från 12 års ålder. 

Jag har under åren blivit beroende av sömntabletterna och i perioder överkonsumerat sömntabletter o avgiftas åtskilliga gånger för att sedan få byta till en annan sort.  Eftersom jag har en ovanlig sömnstörning som är relaterad till ADHD

Så min mot fråga till forskarna och till media är det då bättre att skriva ut starka beroendeframkallande sömn medciner till våra barn en att skriva ut detta naturliga sömnhormonet melatonin som inte är beroendeframkallande ?  

I dag får jag en kombination av Circadin (melatonin i depå tablett), Sobril och Apodorm.  Så  jag har fortfarnde kvar två beroendeframkallande mediciner  med  kraftiga restriktioner.  Men jag har kunnat minska radikalt på styrkan av de beroende framkallande medicinerna sedan jag fick Melatonin. 

Men även jag fick problem med FK och att få ersättning för min medicinering som FK inte ville godkänna kostnaden för  eftersom Melatonin enligt  den vetenskapliga forskningen på melatonin enbart gjordes på personer över 65 år. 

Inte ens ett intyg från världens ledande sömnforskare om mitt fall  godkändes av FK. 

Men där fick FK bakläxa från förvaltningsrätten. 

Saknar man helt denna kunskap om att melatonin är ett helt naturligt ämne i våra kroppar oavsett hur gamla vi är. 

Jag har som sagt vad väldigt svårt att förstå dessa forskares och medias stora utspel om att man ökar utskrivningen av melatonin till barn och unga personer med  ADHD.  

 Är det då  så jäkla  mycket bättre att skriva ut starkt narkotiska klassade sömnmedel i stället för att våra barn och vi under 65 år ska få en någorlunda sömn. 

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Lasse

Annons:
cattastroph
2015-05-16 07:46
#1

Bra skrivet! Håller med dig. Det är helt sjuk. Jag tänker att det handlar om pengar och att de stora läkemedelsbolagen ligger bakom detta svammel. Melatonin skulle konkurrera ut samtliga "sömnpreparat" på Apotekets hyllor om det "släpptes" och dagens sömnmediciner skulle inte gå att sälja. Bloggade precis om ämnet! :-) www.cattastroh.blogg.se

www.cattastroph.blogg.se

SSKAnna
2015-05-16 14:49
#2

PÅ DEM BARA-LASSE!!! 👍BRA SKRIVET!!

Jag kan inte heller förstå varför det anses bättre att proppa i ungarna Theralen som gör dem trötta i ett dygn istället för Melatonin!?

Apropå Cirkadin; vet du att det nu finns en variant av vanligt Melatonin som inte kräver licens utan får förskrivas utan? Minns dock ej vilket märke det var….

Självklart saknas studier på barn o.s.v. eftersom Melatonin är TOTALT ointressant för läkemedelsföretagen- substansen är kroppsegen och kan ej patenteras så det finns inga stora pengar att tjäna = inga studier!

Som Lasse skriver; GE MIG EN ENDA MEDICIN MOT SÖMNSVÅRIGHETER som INTE ger dåsighet som biverkan!!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

tarotlasse
2015-05-16 17:41
#3

#1 Cattastroph ja visst har det med pengar och läkemedelsindustrin att göra. 

Tidigare så var Melatonin klassat som naturläkemedel och gick och köpa i hälsokost affären. 

Fram till  ett läkemedelsbolag forskade på Melatonin och kartlade effekter och biverkningar och sedan registrerade man det som ett läkemedel. 

Då får läkemedelsbolaget under ett antal år ensamrätt för preparatet eftersom man  då lagt ner  en massa pengar på forskningen. 

När det blev klassat som läkemedel fick det inte längre säljas i hälsokost affären utan är i dag ett receptbelagt läkemedel i Sverige.

Circadin som jag själv får utskrivet ingår inte i högkostnadsskyddet och kostar 7,60 kr tabletten på apoteket.  Men när jag köpte Melatonin som hälsokostpreparat  var det mer en dubbelt så dyrt. 

Men tittar man på övriga länder så är Melatonin klassat som ett recpetfritt läkemedel och utomlands så ligger ca priset på 60 öre tabletten .  

Så  jag vill säga att felet ligger inte hos läkemedelsbolagen som idag har ensamrätten på försäljningen och tjänar multum på Melatonin försäljningen.  Utan felet måste ligga hos Svenska myndigheter och det Svenska systemet eftersom det är receptbelagt här och att en tablett är 7 kr dyrare här i Sverige en vad det är i USA. 

Jag har själv tidigare köpt Melaton från andra länder men det är inte tillåtet att ta in preparat som är receptbelagda i Sverige. 

Så  jag fick brev från tullverket att man beslagtagit leveranserna eftersom det inte var tillåtet att ta in dessa i Sverige  utan speciellt tillstånd från läkemedelsverket. 

Däremot så har vi ett korkat regelsystem och korkade lagar i Sverige för jag kan  utan problem  ta in ett kosttillskott med Melatonin. 

Om detta kosttillskottet är godkänt som kosttillskott  i ett annat land i världen. 

Men då blir det betydligt dyrare som kosttillskott en vad det kostar på apoteket. 

Lasse

tarotlasse
2015-05-16 18:02
#4

#SSKAnna Jo jag vet om det  jag pratade med min läkare om det. 

Efterom det läkemedlet som heter Melatonin  ingår i högkostnads skyddet och det skulle bli betydligt billigare för mig en Circadinet. 

Men det är korttidsverkande och verkar högst i ca 2 timmar. 

Circadinet är en depå tablett och verkar under 5- 6 timmar och  verkar då under hela natten.  

Så min läkare ansåg att det inte var så lämpligt att byta till detta läkemedel med just den sömnstörningen jag har. 

Jag kan helt och hållet hålla med dig när det gäller Theralenet. 

Jag fick under en period  då jag avvänjts från sömntabletterna  utskrivet flytande Theralen i stället och jag gick då i en ständig dvala.  Det  var som att ha en ständig baksmälla dygnet runt fy vad jag mådde dåligt av Theralenet. 

Lasse

RobinEH
2015-05-17 11:03
#5

Jag kontaktade nyligen läkemedelsverket angående melatonin. Som jag förstod det så beror kravet av licens på att försäljare av melatonin inte ansökt om försäljning av läkemedlet i Sverige. Här är svaret:

"_Hej
Har förståelse för att det finns ett behov av Melatonin kapsel, men eftersom det rör sig om ett läkemedel som inte är godkänt har vi som myndighet ingen annan möjlighet att göra denna produkt tillgänglig på annat sätt än genom ett licensförfarande.

Enligt läkemedelslagen (1992:859) måste en produkt som innehåller ett eller flera ämnen som ska behandla sjukdom klassificeras som läkemedel. Melatonin kapsel finns inte som ett godkänt läkemedel i Sverige, vilket enligt lagen är det grundläggande kravet för att ett läkemedel alls ska få säljas.

I undantagsfall kan läkemedel som inte är godkända säljas via licens. Det går till så att ett apotek skickar en ansökan till Läkemedelsverket tillsammans med förskrivarens motivering som styrker behovet av läkemedlet. Apotekets licensansökan beviljas eller avslås sedan efter prövning i varje enskilt fall enligt Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2008:1) om tillstånd till försäljning av icke godkänt läkemedel. Vid förskrivning av läkemedel ska godkända läkemedel användas i första hand, och licens kan beviljas enbart då man bedömt att det inte finns något godkänt alternativ.

För att ett läkemedel ska bli godkänt i Sverige måste ett företag skicka in en ansökan om godkännande för försäljning till Läkemedelsverket. Läkemedelsverket kan inte tvinga ett företag att skicka in en ansökan om godkännande.

När det gäller frågor om subvention av ett läkemedel får jag hänvisa dig till Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket som är den myndighet som är ansvarig får sådana frågor._"

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

SSKAnna
2015-05-17 11:29
#6

Bara för att förtydliga lite detta med licens o.s.v. 

Många läkemedel som avregistreras i Sverige, då ofta beroende på låg försäljning, kan man få på licens ändå. Ta t.ex. Catapressan; en gammal blodtrycksmedicin som nu ersatts med nya modernare varianter, kan man få på licens då man upptäckt att det lindrar adhd-symptom. 

Att läkemedlet "inte är godkänt i Sverige"säger alltså egentligen bara att ingen är intresserad av att sälja det många gånger, av rent ekonomiska skäl. Så är det även med Melatonin.

Som tidigare sagts går det inte att patentera enbart Melatonin då det är en kroppsegen substans. Detta innebär att läkemedelsföretagen inte ser någon vinst i det….

Att man lyckats få till Cirkadin beror just på att läkemedelsföretaget Nycomed AB lyckades uppfinna ett slow-release-system; en depåtablett som gjorde att de kunde tjäna pengar på denna annars mycket billiga substans.

Orsaken till att Cirkadin ej täcks av läkemedelsförsäkringen är dock att priset är orimligt högt; som Lasse skriver! Så länge de har patent på Cirkadin så lär det fortsätta kosta skjortan… Men patenten varar ofta bara ett par år.

Själv fortsätter jag att få två påsar hemskickade varannan månad för ca 200 kr från Atlas Nutrition som genom att skicka via ett icke EU-land kringgår tullbestämmelserna (tydligen- vet bara att det funkar) och det är perfekt!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
RobinEH
2015-05-17 12:28
#7

Nu har jag läst lite om dessa varningar du tar upp Lasse. Som jag tolkar det så beror dessa inte på biverkningar som trötthet etc. utan ev. reproduktiva bieffekter.

"Professor Ingeborg Hartz vid norska folkhälsoinstitutet varnar för riskerna.

– Melatonin är inte formellt godkänt för barn och det beror på att man inte har studier på effekt, men inte heller på biverkningar bland barn, säger hon.

Det är till exempel okänt om medlet kan påverka könsutveckling och reproduktionsförmåga hos barn, något som konstaterats i djurförsök."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20796442.ab

Jag är inte så insatt i ämnet och djurstudier är inte min grej. Men här är en studie på råttor där man såg försenad pubertet vid melatonininintag till natten. (Treatment 1 = vatten 1700:07:00) (Treatment 2 = vatten+melatonin 17:00-07:00) (Treatment 3 vatten+melatonin 00:00-00:00)

"Age at vaginal opening was delayed (P < 0.0001) in Treatment 2 rats (45 ± 1) compared to controls (39 ± 1) and treatment 3 rats (41 ± 1). Age at vaginal opening did not differ (P > 0.05) between Treatments 1 and 3."
- Meredith, S., Jackson, K., Dudenhoeffer, G., Graham, L., & Epple, J. (2000). Long-term supplementation with melatonin delays reproductive senescence in rats, without an effect on number of primordial follicles. Experimental Gerontology, 35(3), 343-352. doi:10.1016/S0531-5565(00)00092-9

Vaginal öppning hos råttor är en extern markör för pubertal utveckling hos dem. I ovan studie fann man att råttor som fick melatonin till natten fick en senare pubertal utveckling jämfört med råttor som fick vatten eller melatonin under hela dagen.

Vad gäller fynd i humanpopulation så finns nedom översiktsartikel

"It has been suggested that nocturnal melatonin secretary pattern has an inhibitory influence on hypothalamic secretion of GnRH in humans  [34].  It  has  been postulated that before puberty melatonin concentrations are too high to allow hypothalamic activation. But at 9 or 10 years of age the decline in serum  melatonin below the threshold value ( * 500 pmol/l ¼ 115 pg/ml) forms the triggering signal of GnRH and thereafter the onset of pubertal changes occur [35]."

"Its role in the timing of the onset of puberty is substantial but it is difficult to differentiate its effect  from the complex interplayamong neuropeptides, neurotransmitters, and neurosteroids that occurs in the awakening of HPO axis."

- Srinivasan, V., Spence, W. D., Pandi-Perumal, S. R., Zakharia, R., Bhatnagar, K. P., & Brzezinski, A. (2009). Melatonin and human reproduction: Shedding light on the darkness hormone. Gynecological Endocrinology, 25(12), 779-785. doi:10.3109/09513590903159649

I en annan studie följde man upp deltagare (mellan 6-12 års ålder) från en klinisk prövning av melatonin. Man såg ingen avvikelse från normal pubertal utveckling, dock var antalet deltagare begränsat samt att det saknades data från oroväckande många.

- Mol, R. H., van Geijlswijk, I. M., Egberts, A. C. G., & Smits, M. G. (2011). Evaluation of sleep, puberty and mental health in children with long-term melatonin treatment for chronic idiopathic childhood sleep onset insomnia. VOLUME=216;ISSUE=1;STARTPAGE=111, 216(1), 111-120. doi:10.1007/s00213-011-2202-y

Jag tycker utifrån detta att det är en högst väsentlig kritik som framförs, vad gäller prepubertala.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tarotlasse
2015-05-17 16:40
#8

#7 

Jo jag läste det men att  ge råttor ett mänskligt hormon som  Melatonin och  som inte är ett  naturligt hormon  hos råttor tycker jag inte säger så mycket.

Om man stoppar i ett främmande hormon i en råtta så har det naturligtvis sina negativa effekter. 

Samma sak om man skulle stoppa i råttors hormoner i oss mäniskor så misstänker jag att även de skulle ge oss negativa effekter. 

Melatonin är däremot ett  helt naturligt hormon hos oss mäniskor och något som produceras  i hjärnbarken och skickas ut i blodet när ögat märker att det bli mörkt ute och vi ska sova .

Melatonin användes från början först o främst av personer som reste mycket och över tids zonerna för att undvika jetleg och att hamna i rätt sömn rytm lättare. 

Melatonin såldes då här i Sverige i hälsokostafärrerna helt fritt. 

Utomlands så är Melatonin i de flesta länder ett receptfritt läkemedel och kostar ungefär som en huvudvärks tablett. 

Tyvärr så är det inte så i Sverige där det är receptbelagt och där priset är betydligt högre en i andra länder.

Sedan har ju forskarna konstaterat i ett flertal studier att vi med ADHD med sömnstörningar har brist på just Melatonin och att tillskott av Melatonin oftast fungerar bättre en sömntabletter för oss. 

Forskning har även visat att vi med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt och det påverkar hormon produktionen hos oss. 

B.la seratonin, dopamin och melatonin mm. 

De centralstimulerande läkemedlen ökar dopamin halten, de antidepresiva innehåller  oftast seratonin  och ökar seratoninhalten. 

Liksom Melatonin ökar Meltonin halten och får oss lättare att sova. 

Läkemedelsforskarna tittar nu mer och mer på hormonbehandlingar och på rena hormonläkemedel för behandling av ADHD

Vilket hormon vi har brist på är väldigt individuellt från person till person och därför man får prova sig fram med medicineringen. 

För vissa med ADHD  funkar Concerta o Ritalin för andra fungerar det  inte. 

I USA har man redan kommit ut med en ny typ av läkemedel för ADHD som bygger på hormoner i stället för centralstimulerande läkemedel hörde jag vid en föreläsning för ett par år sedan.  

Men det är inte godkändt här i Europa ännu men det lär väl snart bli det. 

Just det läkemedlet hade den läkaren ansökt om licens för men läkemedelsbolagets leverans tid låg  då på över ett år och då hade licensen hunnit att gå ut.

Lasse

RobinEH
2015-05-17 17:05
#9

#8

Råttor producerar melatonin liksom vi. Så melatonin är ett helt naturligt hormon för råttor.

Centralstimulerande läkemedel har en många olika verkningsmekanismer. De kan påverka noradrenalin, dopamin, serotonin, adenosinreceptorer m.m. Samma sak gäller antidepressiva. SSRI påverkar återupptaget av serotonin, SNRI påverkar återupptaget av serotonin och noradrenalin, MAO-hämmare påverkar det enzym som bryter ned bl.a. serotonin, noradrenalin och dopamin. Ingen av dessa verkar genom att tillföra kroppen hormon eller signalsubstanser som vid tillskott av melatonin.

Vad gäller melatonin till barn så är viktigt att ställa frågan om nyttan med melatonintillskott överväger risken för försenad pubertal utveckling. Därtill bör ställas frågan om man skall ta den risken för att personen tillhör en grupp som tenderar att ha underproduktion av melatonin utan att veta om detta är fallet för personen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tarotlasse
2015-05-17 17:27
#10

#7 

Man ska ju inte förakta denna forskning utan ta det på allvar och då göra en långsiktig studie på barn som medicinerar med Melatonin. 

Eftersom fler barn  i Sverige nu får Melatonin utskrivet så hoppas jag att man följer upp detta.   

 I den studien  du nämner med mäniskor och med barn mellan 6-12 år.  Vet du om det då rörde sig om barn med en normal produktion av hormonet Melatonin  eller om det var barn med brist av hormonet Melatonin som det rör sig om hos barn med ADHD

För när det gäller barn med ADHD så rör det sig ju inte om att överdosera Melatonin utan att få en normal Melatonin nivå. 

Vilket jag tycker har en vesäntlig betydelse i forsknings resultatet. 

I övrigt kan jag för min  egen del säga att jag föredragit att vara sen med min pubertet en att som i dag vara beroende av starka sömntabletter.  

Lasse

RobinEH
2015-05-18 15:02
#11

#10

Som jag tolkar det så var deltagarna i specifik studie inte diagnostiserade med ADHD. Återigen så visade det resultatet inga negativa effekter vad gäller pubertal utveckling.

Sedan bör vi försöka reda ut en sak. Det finns mig veterligen inte en enda studie som visar att personer med ADHD har en underproduktion av melatonin. Det finns studier som tyder på att personer med ADHD och insomningsbesvär har en försenad melatoninutsöndring till kvällen jämfört med de utan insomningsbesvär.

"The DLMO was significantly later in the ADHD-SOI group (20:32+0:55h),  compared with the ADHD-noSOI group  (19:47+0:49h;p,0.001), also with age, ADHD-subtype, or ODD AS covariates"

-Van der Heijden, K. B., Smits, M. G., Someren, E. J. W. V., & Boudewijn Gunning, W. (2005). Idiopathic chronic sleep onset insomnia in attention-deficit hyperactivity disorder: A circadian rhythm sleep disorder. Chronobiology International, 22(3), 559-570. doi:10.1081/CBI-200062410

Vilket i praktiken innebär att tillskott av melatonin handlar om att ge personerna en tidigare topp snarare än att normalisera totala melatoninnivån.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tarotlasse
2015-05-18 18:40
#12

#11

Det kan nog stämma att det inte finns någon specifik studie på just  Melatonin och ADHD

 Men jag vet att man är väldigt intreserad av att göra en sådan studie och att man har starka misstankar om att de med ADHD och med sömnproblem har ett underskott av Melatonin.  

Eftersom det visat sig att tillskott av Melatonin  har varit väldigt effektivt för oss med ADHD och sömnproblem.  

 Däremot finns det studier på att vi med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt och att produktionen av hormonerna sker i hjärnbarken.  

Att vi med ADHD har ett underskott av något av våra hormoner och  att det är individuellt från person till person och vilket hormon vi lider brist på. 

I mitt fall så när jag var inlagd på sömnkliniken och sömnlabbet så var det ingen av sömnklinikerna i Sverige som sett liknande sömnkurvor som mina. 

Då skickades de runt till de olika sömnforskarna i världen för att få svar. 

Det visade sig att vi är 30 st i världen vad man vet med denna medfödda sömnstörning och alla dessa  30 hade diagnosen ADHD utom jag.  

Men den ADHD utredning som senare gjordes  visade ju att även jag hade ADHD.

Den Danska sömnforskaren jag fick träffa sa så att de kan stoppa i mig hur mycket sömntabletter som helst utan någon större effekt om jag inte fick tillskott av Melatonin och det är först när jag fick Melatonin utsskrivet i kombination med sömntabletter.  Jag fått en någorlunda sömn och det var en mycket märklig känsla  när jag för första gången i mitt liv drömde jag  blev faktiskt skitskraj när det skedde.  

Jag blev då  tillfrågad  och jag  sa även  ja till  att delta i en  forsknings studie på en sömnklinik i Köpenhamn just om min  Melatonin produktion plus att de ville veta mer om den sällsynta sömnstörning jag lider av och som enbart drabbar personer med ADHD

Men det blev stoppat av  Region Skåne  eftersom  denna forskare och sömnkliniken ville ha 50 000 kr dygnet för de 14 dagarna eller mer som  de ville ha mig inlagd på kliniken i Köpenhamn för att studera mig och min avsaknad av naturlig sömn.  

Lasse

tarotlasse
2015-05-19 03:20
#13

Som patient får jag säga att jag är väldigt kritisk mot Svensk sjukvård och får säga att de flesta läkare har väldigt dåliga kunskaper om just sömnstörningar och på hur många olika sorts sömnstörningar och diagnoser som finns. 

Man skriver ut sömntabletter men djupare går man  oftast inte för de flesta  har inte tillräcklig kunskap om sömnproblem.   

Undantagen är de få experterna som finns på sömnklinikerna som ska finnas minst ett i varje landsting.

Men tyvärr är det få läkare som vet att dessa sömnkliniker existerar.

I mitt eget fall fanns det redan anteckningar på BB att jag sov inte som andra bebisar. 

När jag var 8 år fick jag för första gången sömntabletter utskrivna under  kortare perioder. När jag var 12 år då jag fick utskrivet sömntabletter regelbundet. 

Enda uppehållen jag haft från sömntabletterna  under 46 år var när jag missbrukade droger och under första året då jag började medicinera med  Concerta på morgon och middag och Melatonin på kvällen.  Då klarade jag mig ett helt år utan sömntabletter och då drömde jag för första gången i mitt liv. 

Under alla år har olika läkare,  vårdcentraler, psyk avdelningar så har man  bara skrivit ut mer och mer tabletter och när doserna blivit för höga har man avgiftat mig  och bytt till något annat preparat    och  sedan börja om  på samma visa igen.

 Så har man ökat dosen efter hand för att åter trappas ner och byta till ett nytt eller testat  med olika kombinationer av sömntabletter, lugnande och smärtstillande tabletter.  Men  aldrig  under alla dessa år pratades  det om att  ta reda på varför och vad mina sömnproblem berode på. 

Det var först när jag var strax över 40 år och hörde ett radioprogram där man hade ett repotage från sömnkliniken i Lund. 

Då kontaktde jag först min vårdcentral och sedan min företagsläkare om att få en remiss dit. 

Svaret jag fick  att någon sådan sömnklinik inte fanns  och sedan fick jag  frågan om var någonstans fanns det en sådan klinik för de hade ingen aning om att de fanns en sömnklinik och ett sömnlabb inom landstinget. 

Men min företagsläkare sökte på landstingets hemsida och när hon hittade sömnkliniken  sa hon att hon  trott  att detta vara en ren forsknings avd.  

När min företags läkare kontaktade sömnkliniken dröjde det bara att par dagar innan jag fick ett långt frågeformulär från sömnkliniken som jag skulle fylla i  och efter ett par veckor blev jag kallad för att göra en sömnutredning. Då  blev jag  inlagd nere på Lunds lassarett och på deras sömnlabb. 

Där sa personalen  att Sverige är ett u- land när det gäller kunskapen om  sömnstörningar. 

Sömnproblem är en av våraste vanligaste folksjukdommar men kunskapen bland läkarna utanför sömnklinikerna  är skrämmande dåliga.  Att det är ytterst få personer med sömnstörningar som blir remiterade till sömnklinikerna för att många läkare vet  inte ens att dessa sömnkliniker existerar. 

Inte ens läkarna på psyk visste om att denna sömnklinik existerade när jag gjorde min ADHD utredning. 

På sömnkliniken konstaterade dom att jag aldrig sov att jag  aldrig gick  ner i remn sömn  utan jag gick bara ner i en djupare avslappning. 

 I enkla drag  kan man säga att min biologiska dygnsklocka inte fungerar och min hjärna sänder inte ut signaler om att jag ska sova. 

Jag fick lära mig mycket om sömnen, hjärnan och olika sömnstörningar mm när jag var inlagd på sömnlabbet och sedan de besök jag fick göra hos denna Danska läkare och sömnforskare.  

Förra året var jag som patient inbjuden till ett konvent om sömnstörningar.

Det var skrämmande hur dålig kunskapen var bland många läkare som deltog i konventet . 

Den ena efter andra  berättade om hur dålig kunskap de hade om sömnen. 

När en av läkarna i frågasatte föreläsaren  och påstod att det var vårt intag av koffein som var boven till dagens sömnproblem när han sedan  spände ögonen i mig som en av patienterna och frågade mig om hur många koppar kaffe jag drack om dagen och jag svarade ca 3 koppar om dagen.   

Så fick jag reda på att det var orsaken till mina svåra sömnproblem och att koffeinet som är centralstimulerande orsakade mina svåra sömnproblem. 

Då exploderade jag och jag  kunde inte längre hålla käften längre utan jag reste mig upp och talade om att jag tyckte  det var skrämmande att jag med bara 9årig grundskola och som patient hade  mer kunskap en vad vissa av dessa läkare hade om sömnen. 

 Sedan vände jag mig till läkaren som sa att mina tre koppar kaffe om dagen var orsaken till mina sömn problem.  och Informerade honom att det faktiskt  finns minst  2 sömnstörnings diagnoser  där man faktiskt behandlar patienterna med centralstimuleande läkemedel för att de ska kuna sova.   Att när jag själv  provat kokain  vid ett par tillfällen så  hade jag  somnat inom 2 minuter . 

Så  att koffeinets centralstimulerande efekt var knappast orsaken  till mina sömn problem varken då jag låg  på BB  eller i dag och bad homom hålla truten och inte utala sig  om mina sömnproblem om han inte var mer påläst och visste mer om min sömnstörning. 

Men då var jag riktigt arg efter att det visat sig under dagen att det fanns en sådan enorm okunskap bland flera av läkarna om sömnproblem.   Så jag sa att antingen var läkarutbildningen väldigt  bristfällig  när det gäller sömnstörningar eller så hade vissa av dom sovit under dessa lektioner.  Då var det fem av läkarna som reste sig upp från stolarna  och applåderade och efteråt kom de  fram och tackade mig för att jag  protesterat och sagt i från för jag hade helt rätt i det jag sagt. 

Läkaren med kaffet sa inget mer resten av den dagen och jag hoppas innerligt att jag aldrig får honom som läkare någon gång. 

Han sa visserligen inte ett ord till mig  efter detta men hans blick sa desto mer.    

Så det behövs mer kunskap och mer utbildning  inom läkare kåren om sömnen och det behövs ännu mer forskning om sömnproblem och detta med att studera Melatonin produktionen/ bristen behövs verkligen  göras och då även sambandet med ADHD och jag skulle inte tveka en sekund på att vara försöksperson i en sådan  forsknings studie. 

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: