Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2900 ggr
Kajsami
2015-05-19 21:04

Någon som har adhd och epilepsi?

Någon här som har både ADHD och epilepsi? Hur funkar det i så fall med medicinering?  En läkare säger att centralstimulerande kan framkalla anfall och en annan säger att man kan äta båda.  Man vet inte vad man skall tro.  Rent spontant så tycker jag att medicinerna borde krocka. Centralstimulerande skall ju öka aktiviteten i hjärnan och antiepileptika tvärtom.  Så man är lite rädd för att be om cs.  🤔

Annons:
Niklas
2015-05-20 13:16
#1

Jag skulle lyssna lite mer på epilepsiläkaren än på adhd-läkaren eftersom det är epilepsin du är mest orolig för.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
2015-05-20 17:42
#2

det  går att kombinera Ep medicin med ADHD medicin 

men det viktiga är att man först har ställt in Epmedicinen på en bra dos där man har få eller inga anfall och därefter är det inga problem att lägga till ADHD medicinen 

ADHD medicin sänker kramptröskeln ja men med en bra inställd ep medicinering så är det ingen fara 
skulle man ändå få mer anfall med ADHD medicinen så brukar det inte vara några problem att Neurologen höjer dosen eller lägger till nån mer ep medicin 

#1 det stämmer bra det är alltid först Neurologen som man ska ha kontakt med och som är införstådd med det hela

Kajsami
2015-05-21 15:06
#3

#2 Okej, det var ju tråkigt. Då kommer jag aldrig få hjälp med min ADHD. 😕

Jag får alldeles för svåra biverkningar av ep-medicin och klarar bara mikroskopiska doser och det blir man inte anfallsfri av.

Det var väl lite det jag misstänkte också, att det skulle krocka, om man inte kan bli anfallsfri av mediciner. 😕

Honestyisdead
2015-05-24 20:42
#4

Du kan få färre symptom av ADHD genom hjälpmedel och stöd. Samt att hålla koll på kosten.

Kajsami
2015-05-24 22:09
#5

Hjälpmedel är väl mest för minne och planering, och det har jag inga problem. Jag har problem med impulsivitet och att jag lätt går upp i varm samt koncentrationssvårigheter. Det känner jag inte till några hjälpmedel för. Härom veckan skrek jag åt min pojkvän och det är ju verkligen inte bra. 

Men maten kan man nog tänka på.  Jag har prövat att gå på LCHF som ju skall vara bra, men det fixar jag inte i långa loppet. Socker är ju en stor bov och jag är sockerberoende i perioder, men jag äter nog inte så mycket socker nu faktiskt.

Honestyisdead
2015-05-24 22:22
#6

Konsentrationen kan man bättra på. Finns övningar. Vet dock inte hur dom ser ut. Likaså avslappningsövningar. Tar ju inte bort problemen men kan hjälpa en del.

Annons:
indra-bus
2015-05-25 18:05
#7

Ja har epilepsi. Har ätit både epilepsi medicin i många år. Har nu slutat med Ritalin av andra orsaker. #4 Vad menar du med mindre ADHD symtom via kosten?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
2015-05-25 18:13
#8

#7 Att vissa saker man stoppar i sig kan ge mer symptom.  Googla kost och ADHD.

Upp till toppen
Annons: