Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2619 ggr
Kajsami
2015-05-19 21:21

Hur hanterar man impulsivitet?

Hur hanterar man impulsivitet??? Jag behöver lära mig det! 

Jag kan brusa upp för ingenting och vara brysk mot min pojkvän. Häromdagen skrek jag åt honom och vräkte ur mig det ena och det andra. För saker som egentligen inte var något jätteallvarligt, men som jag bara blev ledsen över.  Han har ju en ängels tålamod, men en vacker dag kommer det väl att ta slut. Ingen orkar väl med sånt.  Och jag vill inte heller vara sån.

Vad gör man? Tips? Jag äter inga inga mediciner.

Annons:
Unmanageable
2015-05-19 21:40
#1

Hejsan.

Känner igen mig i det där. Inte bara när det gäller partner dock utan i många andra sammanhang också.
För min del är det ett överflöd av känslor, oftast är jag inte arg utan ledsen. För mig har det hjälp att prata och prata och prata och försöka sätta ord på det som känns. Om det behövs så gå iväg och andas en stund, förklara för din pojkvän hur det ligger till och att du ibland bara behöver vara ifred en stund, då kan du hinna känna efter varför du verkligen blir arg. Känner du dig sviken? Sårad? Det behöver inte alltid vara stora saker som får en att känna som man gör.
Men först och främst tycker jag att du ska prata med din pojkvän och försöka sätta ord på det. Inte i en känslostorm, utan när du är balanserad.

..hoppas du får bukt med det där. Det kan vara riktigt tufft.

Kajsami
2015-05-19 22:00
#2

Ja, överflöd av känslor var precis den rätta formuleringen. Jag är extremt känslig som person och ibland bara väller allt ut, ofta när jag är trött eller har andra saker i livet som irriterat, och då kan allt bara bli för mycket.  Men att vänta med att prata med pojkvännen funkar liksom inte ibland. Ibland hamnar man i här och nu-situationer och då går det inte att skjuta upp saken.

Unmanageable
2015-05-19 22:14
#3

Nej jag vet. Däremot tror jag att man kan lära sig det.  Jag har kämpat och kämpar fortfarande. Men jag tänkte att det är bra att förklara allt i ett lugnt tillstånd så kanske han har lite mer överseende och förståelse nästa gång du brusar upp.

Lakeside
2015-05-22 22:35
#4

Jag tror det är bra att få ut känslorna så ofta som möjligt. Är det mindre känslor som ligger kvar inombords är risken större att reagera starkt. Sen lära sig signlarerna. Ofta kommer reaktionen snabbt men det finns alltid tecken innan och situationer där jag är mer känslig och vissa situationer är större triggers än andra. Medvetenhet och mindfulness så man lär sig acceptera känslor tror jag på. Men visst är det jobbigt ibland men jag blir oftast glad lika snabbt som jag blev arg.

Ananse
2015-10-22 22:38
#5

Intressant och svår fråga. Impulsiviteten skulle vara så tråkigt att vara utan, samtidigt har jag börjat försöka förlika mig med att jag måste bli mycket tråkigare för att klara av livet. Ska man få kontroll är det antagligen medicinering som behövs.

[Ruffsetuss]
2015-10-23 14:09
#6

Mediciner eller KBT -terapi kan hjälpa dig hantera problemet , själv medicinerar jag och har gått i KBT- terapi för att hitta strategier när det hettar till .

Annons:
Upp till toppen
Annons: