Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Omvänd dygnsrytm

2015-05-22 03:14 #0 av: Tourette_Mannen

Är det fler än jag här som har omvänd dygnsrytm? Dvs sover på dagarna och är uppe hela nätterna. Jag brukar gå och lägga mig vid 5-6 på morgonen och då är jag  fortfarande pigg oftast. Sen sover jag till 14-15 på dagarna.

Både mina föräldrar och min psykolog säger att jag måste försöka få normal dygnsrytm men hur gör man när man har AD(H)D och är klarvaken och rastlös på nätterna?

Jag har sömntabletter utskrivna men det är ju inte meningen att jag ska käka dom varje natt resten av livet.

Några tips?

Anmäl
2015-05-22 03:29 #1 av: Cahira

Jag har samma problem sen många år och jag äter sömntabletter dagligen. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2015-05-22 03:52 #2 av: Florrpan

Jag har jobbat nätter i ett år nu, oftast 18 - 06 eller 00 -06.

Att vända tillbaka dygnet är ganska enkelt men lite jobbigt. Sov helt enkelt inte till 14-15, utan se till att vakna runt 11-12 kanske, eller tidigare. Detta gör dig mycket tröttare och du kommer kunna somna tidigare.

Skärmarnas ljus (dator & mobil) håller hjärnan vaken. Ta upp en bok istället för att lyfta upp telefonen när du lägger dig i sängen (om du ens gör detta).

Helt enkelt, gör dig själv skittrött, fortsätt tills vanlig dygnsrytm är tillbaka. Själv håller jag mig till 7 timmar sömn. Så somnar jag t.ex 00 kliver jag upp kl 07:00

Sen handlar det om massa disciplin. Gå och lägg dig i tid helt enkelt istället för att vara uppe halva natten, även fast det finns massa annat roligt att göra som håller en vaken.

Anmäl
2015-05-22 03:53 #3 av: AnneN

Japp jag känner igen det allt för väl. En läkare specialiserad på sömnproblem sa att jag har något som kallas försenad sömnfas (var egentligen där för utredning om sömnapné). Jag har insomningstabletter som jag tar vid behov och har turen att ha en arbetsplats där jag själv kunnat bestämma mina arbetstider så jag bara jobbar eftermiddagar.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=4041

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2015-05-24 20:21 #4 av: Hera

Det har jag i perioder.  Men det går att vända på.

Anmäl
2015-05-25 20:54 #5 av: [Hadraniel]

#3 Har också fått reda på att jag troligen har försenad sömnfas. Äter melatonintillskott varje kväll för att ens kunna ha en hyfsat normal dygnsrytm. Blir inte sömning förrän långt in på nätterna utan dessa tabletter. Har även andra insomningstabletter som jag använder vid behov i kombination om jag måste gå upp väldigt tidigt på morgonen.

Anmäl
2015-07-27 20:41 #6 av: Ribessa

Jag har själv haft sådana problem, eller har, till och från. Det hör ju som ADD/ADHDn till lite... :) Dock vet jag att jag gör en hel del "fel" och klagar ändå på att "det inte går". Jag är just nu helt ur fas för att kunna läsa, men då jag hamnar i dem faserna att jag går och lägger mig kring 23-00 och lägger mig och läser, jag kan dock då tvinga mig att läsa i timmar, men då somnar jag gott och kan kliva upp före 10 på morgonen. Om jag så läser till 2-3, är det bättre än om jag pillar på mobilen till 2-3, för då får jag dra mig upp vid 12-13 och fortfarande känna mig skittrött.

För min del iallafall, (jag vill skylla liiiiite på ADDn iallafall) så är jag i "behov" att ta in så mycket information hela tiden, för jag gör ju det. Därför fastnar jag lätt i 10 flikar på datorn eller 10 appar på telefonen istället för en app. Då blir det väldigt svårt att varva ner för att sova också. ;)

Anmäl
2015-07-31 15:03 #7 av: Cragan

hur många timmar ligger ett dygn på för dig?  för gissar på att du inte ligger på en 24 timmars klocka.  

själv har jag fått anpassa resten av livet runt min dyngsrytm då jag ej fungerar på ett 24 timmars dygn  mest naturliga för mig är ca 32-36 timmars dygn 

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2015-07-31 21:41 #8 av: dundeer

Jag har så i perioder, just nu är jag inne i juste denna period... Svin jobbigt att vända men relativt lätt :) 
Har melatonin som jag äter vid behov :) 

Anmäl
2015-08-01 20:16 #9 av: SSKAnna

MELATONIN!! :)

Försenad sömnfas handlar ofta om för låg produktion av just Melatonin.

Anmäl
2015-08-03 15:51 #10 av: EasyFix

Jag har ADHD och har aldrig kunnat sova bra tidigare. Tog mig ungefär 2 timmar att somna oavsett när jag gick och la mig, sov 10-12 timmar och vaknade precis lika trött som när jag la mig.

Melatonin gav ingen effekt, insomningstabletter lika så. Det som funkade tidigare var Stesolid men det slår ut effekten av min Metamina dagen efter och jag har verkligen 0 impulskontroll dagen efter jag har ätit Stesolid så jag slutade ganska fort med det.

För drygt 1 månad sedan började jag dricka en omega 3 olja, Balans Olja som ger kroppen en jämnare Balans av de olika fettsyrorna. Ca 2 veckor efter jag började med det så sover jag bra. Somnar på 30 min och har svårt att hålla mig vaken efter 24 tiden. Vaknar utvilad av mig själv vid 8-9 tiden och har ork under hela dagen. 

Kanske kan vara värt att testa?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.