Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2849 ggr
elviraj
6/7/15, 10:52 PM

Vidare utredning hos BUP

Jag går i 9:an och har gjort en specialpedagogisk utredning på min skola.
Där visade det sig att jag hade stora koncentrationssvårigheter, svårt med organisation, planering, svårt att komma igång och slutföra något, samt svårt med arbetsminnet.
Vidare gjorde vi en basutredning eftersom specialpedagogen med stor vikt tyckte att vi skulle göra det.
Så nu har jag fått svar från basutredningen och det har nu i sin tur skickats vidare som en remiss till BUP.
Men jag undrar vad ni tror att de kan komma fram till på BUP, om det är någon diagnos och isåfall vilken osv? Bara vad ni tror och tänker.

Det här står i alla fall blandannat, utifrån vårdnadshavare, men främst kurator, psykolog och även lärare
- Blir irriterad i stressiga situationer, speciellt om jag har mycket att göra
- Sover bra och äter bra ibland
- Har inte något behov av att träffa kompisar och umgås bara med en person
- Har svårt att gränssättas vilket medför att jag slår sönder saker och använder fysiskt våld
- Är inte med någon i klassen och funkar inte bra i grupparbeten, skolarbetet funkar inte alls då hon alltid går ifrån lektionerna.
- Upplevs av lärare som motsträvig de måste tjata om allt för att det överhuvudtaget ska bli något gjort, de behöver säga till flera gånger om samma sak utan att det händer något
- Gör hyss i skolan för att hela tiden gå över gränsen över vad man får och inte för göra
- Upplevs av lärare som osäker och ger ett nervöst intryck, svår att få kontakt med och att nå fram till i samtal, skrattar ofta istället för att svara
- Vårdnadshavare tror att hon skrattar för att försvara sig, och att hon inte vill klaga och håller jobbiga saker inom sig
- Snabb i tanken och spontan
- Väldigt impulsiv, handlar innan hon tänker, gillar spänning och ser inte risker och konsekvenser.
- Handstil som inte går att läsa, har brottom när hon skriver
- Kuratorn upplever att hon är svår att ha samtal med, svarar ibland på en fråga som inte är relaterat till frågan, svaret är alltså helt ovidkommande.
Skiftar i beteende under samtalets gång, visar på ett tydligt provocerande beteende med inslag av trots, skrattar omotiverat och är motoriskt orolig.
Klarar av att hålla fokus i 35 min, sedan eskalerar den motoriska oron samtidigt som jag blir obstinat och klarar inte att hålla fokus alls.
- Visar på en negativ självbild
- Växlar beteende och kan vid vissa tillfällen vara lugn och inlyssnande
- Svårt att bedömma starka sidor men det finns en stor kreativitet som bör utvecklas åt rätt håll
- Blivit illa bemött av lärare och har svårt att ha förtroende för vuxna
- Glömmer ofta grejer, tider och så vidare
- Har ett stort driv när hon är intresserad av något och har hon bestämt hur hon vill ha det är det svårt att ändra på
- Har svårt för att sitta still, både i skolan och hemma och rör sig hela tiden
- Brukar märkas och låta, sparka på stolar och trumma på bänken
- Behöver enkla, korta uppgifter och tydliga instruktioner, även påminna flera gånger.
- Behöver hjälp med att komma igång och avsluta uppgifter
- Har svårt för läsförståelse då hon inte kommer ihåg vad hon läser
- Upplevs som ojämn då hon kan komma ihåg uppgifter från förra terminen men inte komma ihåg vad hon gjort nyligen

Testerna som psykologen gjorde visade sig att jag hade låg uthållighet i uppgifter och blev trött fort.
Att jag gjorde fel på många uppgifter då jag var för snabb och tittade inte på instruktionerna.
Även svårt att planera och göra en överblick över en uppgift, även svårigheter med att sortera, skapa ordning och hålla en röd tråd.
Visade att jag hade svårt att hålla grejer i huvudet och att komma ihåg saker och att jag hade stora koncentrationssvårigheter.
Visar svårigheter inom beteenderegulering och metakognition, skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med vad det är för något?
Även vad som menas med motorisk oro?

Tack på förhand!
/ Elvira

Annons:
Niklas
6/8/15, 5:05 AM
#1

Det är väldigt svårt att säga. Jag ser spår av både ADHD och Asperger men jag är inte psykolog.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
6/8/15, 5:15 PM
#2

Hjälp får du på BUP av utbildad personal.

elviraj
6/8/15, 11:13 PM
#3

G

elviraj
6/8/15, 11:15 PM
#4

Ingen som vet vad som menas med motorisk oro, beteenderegulering och metakognition??

Honestyisdead
6/8/15, 11:48 PM
#5

#4 Varför frågar du inte den som skrev det?

Niklas
6/9/15, 6:59 AM
#6

"Metakognition är de tankeprocesser som handlar om ens egna tankeprocesser." http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Metakognition


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Niklas
6/9/15, 7:01 AM
#7

Motorisk oro verkar påminna om hyperaktivitet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: